Política

El Consell de Garanties Estatutàries diu que el decret sobre el preu del lloguer de l’habitatge vulnera competències

El dictamen de l’òrgan consultiu atribueix a l’Estat la competència sobre les bases de les obligacions contractuals

El Consell de Garanties Estatutàries conclou que el decret sobre el preu del lloguer de l’habitatge vulnera articles de l’Estatut i de la Constitució. Concretament, l’òrgan consultiu atribueix a l’Estat la competència sobre les bases de les obligacions contractuals i cita l’article 149.1.8 i el 149.1.6 de la Constitució. Aquesta és la principal conclusió de l’informe, que no es vinculant, i que van demanar tant Cs com el PSC. Amb el decret, el Govern vol limitar el preu del lloguer en zones amb un mercat d’habitatge tens. En aquests casos, tret d’excepcions com l’obra nova, el decret estableix que els propietaris només podran demanar un 10% més de l’índex de referència de preus.

En l’apartat de conclusions, l’informe diu que l’article 1 lletra a, els articles del 6 al 14, la disposició addicional tercera, i les disposicions transitòries primera i segona del decret 9/2019 de 21 de maig, no troben empara en l’article 129 de l’Estatut ni en el 149.1.8 de la Constitució. Aquest article de la Carta Magna que se cita en diverses ocasions estableix que l’Estat té competència exclusiva, entre d’altres, de les bases de les obligacions contractuals.

L’article 1 lletra a és el que, precisament, estableix que l’objectiu del decret és “regular la contenció de rendes en els contractes d’arrendament d’habitatge en què concorrin les circumstàncies següents: que es destini a construir la residència permanent de l’arrendatari; que se situï en una àrea declarada amb mercat d’habitatge tens i que no es trobi subjecte a un règim amb protecció oficial”.

I l’article 6, que el CGE veu inconstitucional, és el que estableix que en zones declarades de mercat tens, la renda pactada “no pot ultrapassar en un 10% el preu de referència per al lloguer d’un habitatge de característiques anàlogues en el mateix entorn urbà”.

El dictamen també veu inconstitucional una part de la disposició addicional primera i assenyala que la disposició addicional segona vulnera l’article 149.1.6 de la Constitució respecte al règim de contenció de rendes. Així mateix, conclou que la disposició final tercera tampoc està emparada pels articles 129 i 130 de l’Estatut.

En canvi, el CGE creu que els articles del 2 al 6, la disposició derogatòria i al disposició final sí que respecten la Constitució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El partit de Zelenski guanyaria les eleccions legislatives a Ucraïna, segons els sondejos

Kiev

El PSOE i Podem negocien els serrells del govern de coalició a poques hores de l’inici de la investidura

Madrid

La unitat britànica, en perill

Londres

Consells comarcals: pactes de tota mena

barcelona
PAU PRESAS
VICEPRESIDENT PRIMER DE LA DIPUTACIÓ DE GIRONA. DIPUTAT D’ERC

“No és un canvi de cadires sinó un acord programàtic”

girona
ANA MARÍA MARTÍNEZ
ALCALDESSA DE RUBÍ (PSC)

“El que digui SOS Racisme m’és igual”

RUBÍ

El PSOE està convençut de fer govern en una setmana

barcelona

Londres avisa Teheran de les “greus” conseqüències d’haver capturat un vaixell

londres / teheran

El PDeCAT obre el debat per decidir l’encaix amb JxCat

barcelona