Política

Opinió

Romanents, i ara què?

S’exclou del repartiment d’aquest fons els ajuntaments que disposin de romanents negatius o que no els prestin a l’administració de l’Estat

Dilluns, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i el govern de l’Estat van signar un acord, que s’ha de convertir en un projecte legislatiu, del qual encara no coneixem la literalitat del text, i que haurà de ser convalidat, si escau, pel Congrés dels Diputats. Tractaré de fer, no una anàlisi de la seva globalitat, sinó una descripció dels principals elements de discrepància, explicant per què entenem que no resol els problemes del món local. Malgrat que aquesta proposta millora totes les anteriors, és insuficient, asimètrica, injusta i ineficient.

El primer motiu de desacord és que crea un fons de 5.000 milions d’euros per part de l’Administració General de l’Estat (AGE). Un fons que no es repartirà entre tots els ajuntaments, com hauria de ser i com es va fer amb les comunitats autònomes, sinó que tan sols hi participaran els que tinguin romanents de tresoreria positius i facin prèviament un préstec de la seva totalitat a l’AGE. Per tant, s’exclou del repartiment d’aquest fons tots els ajuntaments que disposin de romanents negatius, i aquells que en disposin de positius i no els prestin a l’AGE, el que suposa un tracte discriminatori per a aquests ajuntaments, una cosa que és incomprensible que avali la FEMP.

Segon, els ajuntaments que vulguin participar del repartiment d’aquest fons han de disposar de romanents positius i han d’efectuar un préstec de la totalitat d’aquests, que serà retornat durant deu anys a partir del 2022. No té cap sentit que els ajuntaments amb els seus estalvis facin un préstec a l’AGE i no puguin disposar lliurement del seus romanents per fer front a les crisis social i econòmica generades per la Covid-19

En tercer lloc, fer un préstec per la totalitat del romanent suposaria per a molts ajuntaments un greu problema de tresoreria a curt termini, que implicaria incomplir les obligacions de pagament als seus proveïdors. Això provocarà que molts ajuntaments, per responsabilitat, no puguin tampoc exercitar aquesta opció.

El quart motiu és que als ajuntaments amb romanents negatius de menys de 20.000 habitants (als que en tenen més no se’ls planteja cap proposta) la solució es deixa en mans de les diputacions, sense assignar més recursos a aquestes i deixant al seu criteri si la solució pot ser un préstec o una subvenció.

En cinquè lloc, s’estableix que no s’exigirà la regla de la despesa per al 2020 a les corporacions locals, i hi estem d’acord, però no diu res respecte al 2021, en què resulta igual de necessari.

En sisè lloc, malgrat que l’acord diu que s’autoritza a utilitzar el superàvit o romanents de tresoreria per finançar despeses del 2020, es condiciona a l’equilibri pressupostari. I en realitat ho fa inviable, quan reclamen la llibertat d’aplicar els romanents de tresoreria és amb la condició que no afectin l’estabilitat pressupostària de l’exercici en curs.

Aquest acord és, per tant, injust, ineficient i provoca asimetries en el tracte dels diferents ajuntaments. A la FEMP va ser aprovat exclusivament amb els vots dels socialistes, i contrasta amb l’acord en la comissió per a la Reconstrucció Social i Econòmica del Congrés respecte a la utilització dels romanents i la regla de la despesa, que va ser votat per tots els grups excepte els socialistes.

El Congrés tindrà l’ultima paraula.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El PPC posa els diputats a disposició de “desbloquejar” la situació i posar les urnes “com més aviat millor”

barcelona

Carrizosa augura que Torra tornarà al Parlament per donar explicacions del “forat negre” per pagar el procés

barcelona

ERC de Campdevànol lamenta la poca transversalitat en la inauguració de l’Espai 1-O

Campdevànol

Brussel·les ignora les denúncies del Govern i entitats pel conflicte català en l’informe de l’estat de dret a Espanya

Brussel·les

Torra insta el pròxim Parlament a ser fidel al mandat de la ciutadania: “O monarquia espanyola o república catalana”

barcelona

El Govern deixa sense efecte l’impost d’emissions de CO2 del 2019 i aplicarà una tarifa més baixa de la prevista el 2020

barcelona

El TSJC suspèn sense nova data la vista del 5 d’octubre per detallar l’execució de la sentència contra Torra

barcelona

El president Torra compareix al Parlament després de la seva inhabilitació

barcelona

Òmnium serà acusació popular en la causa que investiga l’actuació policial de l’1-O a Barcelona

barcelona