Política

Mas retreu a l'Estat que ha invertit en Rodalies la meitat del que el Govern en el perllongament d'FGC al Vallès

El president demana “disculpes” als veïns pels 12 anys que han hagut d'esperar per tenir el perllongament

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha recriminat a l'Estat la poca inversió en el sistema de Rodalies. Durant la inauguració de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Terrassa, el president ha explicat que el Govern ha invertit 800 milions d'euros en l'obra i ha denunciat que l'Estat haurà invertit només la meitat d'aquest pressupost en tota la xarxa de Rodalies en el mateix període. Per això, el president ha exigit més “eficiència” i “bon ús” dels recursos públics i que es facin les inversions allà on hi ha demanda i activitat industrial. D'altra banda, també ha demanat “disculpes” als veïns pels 12 anys que han durat les obres però ha recordat que s'han fet en plena crisi.

El president de la Generalitat ha inaugurat aquest dimarts el perllongament d'FGC a Terrrassa acompanyat de l'alcalde de la ciutat, Jordi Ballart; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president d'FGC, Enric Ticó. En el seu parlament, Mas ha reconegut que aquesta ha estat una obra “complicada” però ha demanat disculpes pels 12 anys de durada de les obres.

En aquest sentit, ha dit que quan van arribar al Govern, aquesta actuació va ser una de les que estava projectada o iniciada “i depenia del crèdit”. Ha afirmat que llavors es va tancar l'aixeta del crèdit i van haver de prioritzar. Ha asseverat que van decidir prioritzar per perllongament d'FGC a Terrassa i Sabadell, així com la connexió de la L9 amb l'Aeroport, assegurant que cal invertir “on hi ha gent i activitat econòmica”.

Ha afegit que Terrassa i Sabadell són “un pulmó industrial” i que per això calia prioritzar la inversió en infraestructures en aquesta zona, cosa que ha assegurat que no ha entès el govern espanyol, a qui ha acusat de fer inversions “de dubtosa eficiència”. Ha posat com exemple la construcció d'estacions d'AVE “on no hi ha un mínim de demanda” i no fer-les en altres llocs on sí que existeix aquesta demanda, com és el cas de Catalunya i la seva xarxa de Rodalies.

D'altra banda, Mas ha dit que l'obra també demostra que “quan Catalunya té instruments a la mà fa bona feina” i ha posat com a exemples el sistema sanitari, l'universitari i de recerca. També ha defensat que quan Catalunya té competència pròpia pot aconseguir “una de les millors companyies de transport públic a Europa”. “Quan tenim capacitat de decisió i instruments a la mà, el país fa les coses no només bé sinó molt bé”, ha declarat.

Revolucionar la mobilitat a Terrassa

L'alcalde de la ciutat, Jordi Ballart, ha celebrat la posada en marxa del perllongament d'FGC a Terrassa, que ha assegurat que “revolucionarà” la mobilitat a la ciutat i ha de servir per millorar la mobilitat dels ciutadans, descongestionar vies de trànsit i aconseguir altres beneficis per a la ciutat. “Tenim una gran oportunitat de donar un salt endavant”, ha declarat.

Ballart ha aprofitat també per tornar a reivindicar que Terrassa passi a estar a la zona tarifaria dos i no a la tres com ara perquè ha assegurat que “no hi ha raó objectiva” perquè no sigui així. “Aquesta és una demanda compartida per molts ciutadans”, ha afirmat.

Festa popular d'inauguració

La posada en marxa del servei serà aquest dimecres 29 de juliol però aquest dimarts a la tarda les portes d'FGC ja s'han obert a la ciutadania i s'ha organitzat una festa popular amb ball de bastons i diables. Molts veïns s'han acostat a les noves estacions i han pogut fer un primer viatge en una jornada de portes obertes.

El perllongament ha suposat la construcció d'un tram de línia de doble túnel de quatre kilòmetres, des de l'estació de Terrassa Rambla, on finalitza ara, fins al nord de la ciutat, a la zona de Can Roca. Amb el nou tram entraran en servei tres noves estacions, així com un dipòsit de trens al final de la línia que permetran que els trens ja no s'hagin d'enviar a Rubí quan finalitzi el servei. Les noves estacions són Terrassa Estació del Nord, Vallparadís-Universitat i Nacions Unides. Així, la xarxa d'FGC a Terrassa sumarà 5,5 milions de viatgers cada any i suposarà tres milions d'usuaris nous per al Metro del Vallès.

La previsió, expressada un cop més per Mas i Vila aquest dimarts, és que l'entrada en servei del perllongament a Sabadell es faci el 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estat francès

Universitaris francesos se sumen a les protestes propalestines

barcelona
guerra a europa

Els aliats anuncien l’enviament a Ucraïna de míssils i artilleria

barcelona
escòcia

La crisi al govern escocès deixa en l'aire el futur del primer ministre

barcelona
Carib

Pren possessió el Consell Presidencial de Transició d'Haití

Barcelona
guerra a gaza

Israel es prepara per envair Rafah

barcelona
Portugal

L'auge de la ultradreta marca el 50 aniversari de la Revolució dels Clavells

Barcelona
política

Aragonès “celebra” que Puigdemont posi “ara” en valor una taula entre governs

barcelona

Entitats ecologistes insten el PSC, ERC i Junts a renunciar als macroprojectes turístics

barcelona
política

Barcelona donarà suport a la creació d’un estat palestí

barcelona