Política

El món ens mira

La premsa més favorable al procés

Si féssim un rànquing dels llocs amb una premsa més favorable al moviment independentista català segurament els mitjans russos lluitarien per un dels calaixos del podi. No és cap novetat que a la Federació Russa la llibertat de premsa no és un concepte gaire consolidat, i les influències directes i indirectes de l'Estat són més que evident als mitjans públics i privats. En el context geopolític actual, qualsevol moviment secessionista a qualsevol racó del món és potenciat informativament a Rússia, com a element d'homologació i convalidació de la política exterior de Putin, que inclou l'annexió de Crimea i el suport als rebels d'Ucraïna. Rússia al·lega el dret d'autodeterminació dels pobles per justificar les seves accions. Per això, segueix amb molt d'interès el que pugui passar a Catalunya, a Escòcia i a altres territoris amb moviments secessionistes.

La cadena Russia Today, que en els últims anys ha fet un esforç molt important per obtenir una cobertura global, amb senyals de televisió i portals de notícies en més de deu idiomes a tots els continents, acostuma a informar a bastament sobre cada moviment del procés català, sempre recordant que es tracta d'un cas clar d'exercici del dret a l'autodeterminació. “Cap a la república catalana: 1,4 milions marxen a Barcelona per la independència”, titulava el mateix 11 de setembre.

Catalunya és també un tema d'interès informatiu per a la cadena Sputnik (part del grup RIA Novosti), que emet ràdio i manté portals de notícies en 34 països, amb un equip de més de mil periodistes. L'endemà de la Diada explicava l'èxit esclatant de la convocatòria de l'ANC i recordava que el 9-N un 80% dels electors van votar a favor de la independència. Alhora, detallava que la gran manifestació va servir de tret de sortida de la campanya electoral de cara al 27-S, quan els catalans decidiran en un referèndum de facto si continuen dins de l'Estat espanyol o esdevenen un nou estat europeu.

No només la premsa es mou. La diplomàcia russa també mou fitxa per portar aigua al seu molí. El diari en anglès The Moscow Times explicava en la seva edició d'ahir que un grup anomenat Moviment Antiglobalització de Rússia oferirà a l'hotel President de Moscou una conferència titulada Un diàleg de nacions: el dret d'autodeterminació dels pobles i la construcció d'un món multipolar. El grup –finançat pel Kremlin, segons l'agència informativa RBC– ha convidat moviments independentistes de Texas, Puerto Rico, Hawaii, Escòcia, Irlanda, el Vèneto, el Sàhara Occidental i Catalunya. El programa de la conferència declara que tots ells “tenen tot el dret a declarar la seva autosuficiència i la independència de qualsevol altre Estat”. Naturalment, el govern de Putin encoratja qualsevol moviment independentista, excepte els que es produeixin dins de les fronteres de la Federació Russa.

35.000 exemplars distribueix el diari en anglès The Moscow Times, fundat el 1992


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
POLÍTICA

Seguiu la nit electoral al Punt Avui Televisió

GIRONA

El jutjat de vigilància penitenciària revoca el tercer grau a Oriol Pujol

barcelona

Els pèrits de l’acusació xifren en 900.000 euros el cost dels locals l’1-O i els de Bassa no imputen despesa

madrid

El PP demana la suspensió de Romeva a la Mesa del Senat

madrid

El PP sol·licitarà la reprovació de Batet si no suspèn els presos “de forma immediata”

Madrid

Acaba la fase de testimonis al Suprem, on han declarat fins a 422 persones

madrid

L’exnúmero 2 de Vila afirma que Puigdemont va dir a l’exconseller que l’1-O es finançaria amb donacions de particulars

madrid

La directora de Serveis de Borràs assegura que no va tramitar cap expedient de contractació relacionat amb l’1-O

Madrid

El Suprem torna la pilota a Batet

Madrid