Política

política

infraestructures

La UE s'impacienta pel retard del corredor

El Tribunal de Comptes denuncia la “falta de competitivitat” i el “rendiment insuficient” de la infraestructura

Puigdemont convoca avui representants polítics i econòmics per pressionar l'Estat

No només els ports catalans i valencians, empreses com el gegant químic BASF i els presidents Puigdemont i Ximo Puig s'impacienten pel retard del corredor ferroviari mediterrani. El malestar amb els governs espanyol i francès per la poca inversió en aquesta infraestructura també ha arribat a Brussel·les, o més exactament a Luxemburg, que és on té la seu el Tribunal de Comptes Europeu. El guardià financer de la UE es va queixar ahir, publicant un informe demolidor, de la “falta de competitivitat” i el “rendiment insuficient” de la connexió ferroviària de mercaderies entre els estats espanyol i francès.

Precisament avui, més d'un centenar de representants de cambres de comerç, sindicats, patronals, universitats, ajuntaments, diputacions i partits polítics catalans es reuniran al Palau de Pedralbes per pressionar el govern espanyol, després que Puigdemont i Puig acordessin la setmana passada crear una taula estratègica comuna. El Tribunal de Comptes Europeu comparteix la seva preocupació pel retard en la connexió a la xarxa ferroviària d'ample estàndard de “ports i fàbriques que constitueixen importants orígens i destinacions de mercaderies”.

Només el 3% del transport de mercaderies terrestre entre els dos estats és ferroviari. En canvi, cada any travessen els Pirineus per carretera 90 milions de tones, en 19.000 camions diaris. La culpa del retard del corredor mediterrani, segons el Tribunal de Comptes, “es deu sobretot als problemes de coordinació de la inversió en ambdues bandes de la frontera”. “Això demostra que el concepte de corredor mediterrani de mercaderies no és totalment tingut en compte per les autoritats estatals competents”, es queixa, tot i que en teoria Brussel·les el va declarar prioritari fa ja cinc anys.

En el seu informe, per exemple, lamenta que “no s'han complert, ni de bon tros, els objectius” del nou tram entre Perpinyà i Figueres, ja que de mitjana la línia “és utilitzada diàriament per menys de quatre trens de mercaderies”. La previsió era que al 2019 la fessin servir 55 cada dia. “A més, la longitud dels trens està limitada a 500 metres, en comptes de l'estàndard europeu de 740, i en general els de mercaderies són aturats per deixar passar els de passatgers”, critica l'informe, signat per Ladislav Balko. Les obres van costar 279 milions, 70 de fons europeus.

Tampoc la construcció d'un tercer carril, amb ample de via europeu, no està donant els resultats esperats: el van començar a fer servir “un màxim de dos o tres trens de mercaderies al dia”, però ara ni això. Des de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat, aquest carril “no ha estat utilitzat per cap tren, ni de mercaderies ni de passatgers”. Les obres van costar 61,5 milions, 6,1 pagats per Brussel·les. També el tram entre Perpinyà i Montpeller “està congestionat, no equipat amb el sistema ERTMS i limitat en molts paràmetres tècnics, amb diversos passos a nivell en un tram de 150 quilòmetres”.

LA XIFRA

3
per cent del transport de mercaderies terrestre
entre els dos estats és ferroviari. 19.000 camions travessen els Pirineus cada dia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Guerra a Gaza

Un oasi de pau contra l’odi

Neve Shalom
Marc Sanabria
Cap de l’oposició a Palau-solità i Plegamans i portaveu del PSC

“La biblioteca era la punta de llança de la renovació”

Palau-solità i Plegamans
política

El govern va renovar al febrer les condicions per al Hard Rock

barcelona
estat espanyol

Europa reacciona a la “bomba a Espanya” de la possible dimissió de Sánchez

barcelona
ESTAT ESPANYOL

Rovira empatitza amb Sánchez i li recorda que ella és a l’exili

BARCELONA
estat espanyol

Puigdemont anima Sánchez a presentar una qüestió de confiança

barcelona
estat espanyol

Feijóo acusa Sánchez de desistiment de funcions i de victimitzar-se

barcelona
estat espanyol

Yolanda Díaz dona suport a Sánchez i crida a “defensar la democràcia”

barcelona
estat espanyol

Rufián: “Malgrat tot, avui només es pot donar suport a Pedro Sánchez”

barcelona