Confusió sobre una possible explosió dins l'Airbus egipci
El cap dels forenses que analitzen les restes humanes desmenteix la versió, filtrada prèviament pel seu equip
La recerca de les caixes negres encara durarà dies
Cinc dies després de la tragèdia del vol MS804 d'EgyptAir, estavellat al Mediterrani amb 66 persones a bord, es desconeixen encara les causes que van provocar el sinistre, mentre apareixen dades confuses en la investigació. El cap de l'equip forense egipci que examina les restes humanes trobades al mar, Hisham Abdelhamid, va negar ahir informacions filtrades als mitjans pel seu departament abonant la hipòtesi d'una explosió a la cabina de l'Airbus A320, que cobria el trajecte París-el Caire.
“La mida reduïda de les restes –la més gran és com la palma d'una mà– apunta a una explosió”, havien assegurat fonts de l'equip científic tot i admetre que no s'havien trobat restes d'explosius. Però en un comunicat posterior, Abdelhamid va desautoritzar aquesta versió: “Tot el que s'ha difós sobre aquest afer és infundat; són simples suposicions.” Fins ara, les informacions més sòlides són les que fan referència als senyals que va enviar l'avió just abans de desaparèixer dels radars advertint de la presència de fum prop de la cabina i d'altres fallades tècniques. Els senyals, però, no indicaven l'origen del fum i els experts sostenen que, en aquest estadi, no es pot descartar cap hipòtesi.
Un altre element contradictori en la investigació fa referència als girs bruscos que, segons Grècia, va fer l'Airbus abans de caure, un de 90 graus a l'esquerra i un altre de 360. Però Ehab Mohieldin Azmi, cap dels serveis de navegació aèria d'Egipte, assegura que els egipcis no van observar cap senyal de l'avió fent voltes i que l'aparell era visible a una altura de 37.000 peus fins que va desaparèixer.
Mentrestant, la recerca de les caixes negres de l'aparell, un element clau per aclarir les causes del sinistre, podria retardar-se encara uns dies en espera que es desplegui tot el material necessari per dur-la a terme. La zona de recerca cobreix una àrea circular d'uns 74 quilòmetres de diàmetre. “Un cop s'hagi enviat el material especialitzat de recerca a la zona afectada, caldrà detectar els senyals [de les caixes negres] per localitzar-les i alçar-les cap a la superfície”, va indicar una font familiaritzada amb aquest tipus d'operació. “Tot això encara tardarà uns dies”, hi va afegir. Egipte ha desplegat un robot submarí a la zona i França hi ha enviat un vaixell de recerca per ajudar a trobar les caixes negres, que podrien ser a 3.000 metres de profunditat.
Per la seva banda, Grècia començarà a enviar avui a les autoritats egípcies dades de l'Airbus A320 quan volava en l'espai aeri grec poc abans de desaparèixer. Al Caire, s'extreien mostres d'ADN de familiars de les víctimes per ajudar a identificar les restes humanes trobades fins ara.