Política

Rodalies: un traspàs incomplet

La transferència de la xarxa no va incloure la infraestructura, vies i estacions, que gestiona Adif, i els 4.000 milions promesos no han arribat

La Generalitat vol reobrir la negociació del traspàs i exigeix a l’Estat els recursos necessaris per pagar el dèficit tarifari

Abordar el finançament del dèficit tarifari és clau per al traspàs

“Incomplert i incomplet”, així defineix el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el traspàs de Rodalies que es va materialitzar ara fa una dècada. El primer de gener del 2010 la Generalitat va passar a gestionar el servei ferroviari de Rodalies després d’anys de negociacions entre l’executiu català i el govern presidit en aquell moment per José Luis Rodríguez Zapatero, que l’any 2006 ja s’havia compromès a tenir a punt el traspàs per a principis del 2007, tot i que es va fer esperar tres anys més. A partir del 2010 la Generalitat va ser la titular del servei amb dret a regulació i inspecció, d’establiment de tarifes i de serveis mínims en cas de vaga. El traspàs no va incloure la gestió de la infraestructura de vies, estacions i material mòbil, en mans d’Adif, empresa pública del Ministeri de Foment. Tampoc van arribar les inversions promeses per poder millorar el servei.

El febrer del 2009 s’havia aprovat el pla Rodalies Barcelona 2008-2015, que havia de representar una inversió de 4.000 milions d’euros destinats a la modernització i ampliació de les infraestructures de la xarxa de Rodalies. Aquesta pluja de milions no va arribar mai. Interpel·lat per aquest diari, Adif no ha volgut donar informació sobre les xifres d’inversió durant aquesta dècada. Segons les dades de la Generalitat, el 2019 s’havia invertit un 14% dels 4.000 milions promesos fins al 2015, any que es va tancar amb només un 7% de la inversió executada. L’any 2013, vist que els recursos no arribaven, la Generalitat va agafar el programa d’inversions per seleccionar el més prioritari per millorar el servei i donar-li seguretat. Segons Calvet, la llista d’actuacions prioritàries sumava 306 milions i el compromís era tenir aquestes inversions a punt per al 2015. Tampoc es va complir. Dels 306 milions compromesos se n’han gastat un 12%. El conseller qualifica de “vergonyoses” aquestes xifres. “Mentre la inversió no hi sigui els ciutadans de Catalunya seran uns ciutadans de segona perquè així és com els tracta l’Estat”, assegura Damià Calvet, que compara la inversió feta a Catalunya amb la que s’ha fet a Madrid en els darrers anys. “Si aquestes inversions no s’haguessin fet enlloc, podríem pensar que estem en un moment de dificultats però en el mateix període de temps, a Rodalies de Madrid, s’hi han invertit 5.000 milions. És un greuge comparatiu molt gran per a tots els catalans, tinguin la ideologia que tinguin”, lamenta el conseller.

Qüestió prioritària

És per això que la reobertura de les negociacions del traspàs de Rodalies és al capdamunt dels temes pendents amb el Ministeri de Foment un cop hi hagi govern a Madrid: “No em vull asseure ni amb Adif ni amb Renfe a discutir-me per una inversió o un servei de més o de menys, volem parlar amb Foment d’igual a igual, quan hi hagi algú a l’altra banda de la taula, per establir els termes del traspàs i que repercuteixin en acció de Renfe i d’Adif.”

El punt fonamental per Calvet és abordar el finançament del dèficit tarifari, és a dir, la diferència entre el cost del servei i el que s’ingressa per la venda de bitllets. Aquest és un dels motius de les deficiències que arrossega el traspàs. Mentre no es concreti aquesta transferència econòmica, assegura que no es podrà signar un contracte programa exigent amb els serveis que ha d’oferir Renfe i qualifica de “suïcida” canviar d’operador sense tenir abans resolta aquesta qüestió econòmica: “És impossible que hi hagi un bon servei sobre una infraestructura deficitària.” I hi afegeix que encara s’és a temps de corregir la situació si es fa la transferència del dèficit tarifari: “No es tracta que la Generalitat tingui una competència més, sinó de donar un bon servei als ciutadans i a l’economia del país.” Calvet defensa que l’opció seria signar “un contracte programa exigent amb els serveis de Renfe, amb clàusules d’estímuls i penalitzacions”.

En cas que no es complís, el conseller explica que hauria arribat el moment de buscar un altre operador i és aquí on situa la possibilitat que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) pogués fer-se càrrec de la gestió de les línies de Rodalies. “Tenim un candidat molt clar perquè FGC ha demostrat que presta un servei amb un nivell de qualitat i de satisfacció dels usuaris molt alt. Tenim una empresa a punt. Tenim mecanismes per fer prestar els serveis de manera adequada sempre que tinguem els recursos i les capacitats executives que ens permetin fer-ho”, afirma el conseller de Territori.

Mala “percepció”

La darrera enquesta de mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), publicada l’abril d’aquest any amb dades del 2018, situa el servei de Rodalies de Renfe a la cua en les valoracions dels usuaris amb una nota de 6,3, mentre que els serveis de FGC obtenen una puntuació mitjana d’un 7,2 i el metro, un 6,9. Tot i això, el president de Renfe, Isaías Táboas, ha presumit diverses vegades públicament que els índexs de puntualitat del servei de Rodalies estan “entre els més alts d’Europa”.

El conseller Calvet manté que les percepcions dels usuaris que es reflecteixen en les enquestes “es basen en realitats, en afectacions per avaries i accidents”. El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, minimitza les afectacions dels serveis: “Operem més de mil trajectes cada dia i les incidències són mínimes, no són significatives i quan hi són les comuniquem el millor possible.” Tot i això reconeix que els túnels d’accés a Barcelona fa anys que operen amb capacitat màxima i per això les freqüències no s’han modificat, però hi afegeix que han estat capaços d’assumir l’increment de la xifra de passatgers dels darrers anys i encara hi ha capacitat per continuar creixent. “En les hores punta, el 90% dels trens porten doble composició, és cert que en alguns casos els passatgers van drets però això també passa en alguns trajectes del metro”, es defensa. Carmona manté: “La Generalitat és la titular del servei de Rodalies i no ens ha donat instruccions per modificar l’oferta.” El portaveu de Renfe referma la voluntat de la companyia de continuar operant el servei de Rodalies.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, critica la manca d’inversions en línies com ara l’R3, on encara no s’ha fet el desdoblament pendent, i remarca que en els 10 anys de gestió de la Generalitat el servei “ha millorat poc”. Ho atribueix al fet que l’administració catalana no disposa de les transferències econòmiques “necessàries per poder prioritzar accions”: “Cal exigir un traspàs complet, no podem esperar més perquè els trens siguin eficaços.”

El síndic de greuges, Rafael Ribó, assegura que rep també nombroses queixes del servei de Rodalies. “El 2016 vam publicar un informe monogràfic sobre Rodalies i la situació continua sent un escàndol”, va explicar fa uns dies durant un viatge a Vic en un tren de l’R3. “Moltes estacions estan deixades de la mà de Déu i és inadmissible”, per això insta el Ministeri de Foment a fer les inversions necessàries.

Cal exigir un traspàs complet, no podem esperar més perquè els trens siguin eficaços
Joan Canadell
President cambra de Barcelona
La Generalitat és la titular del servei de Rodalies i no ens ha donat instruccions per modificar l’oferta
Antonio Carmona
Portaveu de Renfe
El 2016 vam publicar un informe sobre Rodalies i la situació continua sent un escàndol
Rafael Ribó
Síndic de Greuges

LES FRASES

Volem parlar amb el Ministeri de Foment d’igual a igual per establir els termes del traspàs
Damià Calvet
Conseller de Territori


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’hegemonia del PNB trontolla

Barcelona
Orient Mitjà

Israel respondrà a l’Iran tot i la crida a la contenció dels EUA

Beirut
Gorka Knörr
Polític basc

“Seria un greu error reeditar el pacte de govern PNB-PSE”

Barcelona
Índia

La democràcia més gran, en perill

Tòquio
Carles Ibáñez
Cap de l’oposició de l’Ajuntament de les Preses (+ Aprop les Preses)

“Les coses han de ser clares, en la variant, i arribar al consens”

Les Preses

El Consell Comarcal el Baix Empordà condemna els fets de Bellcaire

la bisbal d’empordà
guerra a gaza

Israel prepara l’evacuació de Rafah per començar la invasió

barcelona
POLÍTICA

Suport a Campmajó i al ‘segon exili’ de Tsunami, a Girona

GIRONA
política

El ple de Girona aprova incrementar el preu de les zones blava i verda

girona