Acord entre Brussel·les i Alemanya sobre la llei de cotxes sense CO2
L’entesa sobre la prohibició a partir del 2035 inclou una excepció als automòbils que utilitzin combustibles sintètics o e-fuels
Els electrocombustibles són climàticament neutres i beneficien la potent indústria automobilística bavaresa
Berlín posa fi a setmanes de vet sobre els vehicles de combustió
De setmanes de friccions pel vet d’Alemanya a un acord en l’últim minut de la pròrroga. La Comissió Europea va anunciar ahir un acord in extremis amb Alemania que desbloqueja l’aprovació de la norma sobre la fi dels vehicles de combustió a partir del 2035. L’entesa inclou una excepció als automòbils que utilitzin combustibles sintètics o electrocombustibles (e-fuels), que són climàticament neutres. Si bé Berlín havia paralitzat durant setmanes la nova regulació europea –quan ja estava pactada– que pretén que a la UE no es puguin matricular cotxes amb motors contaminants a partir del 2035, al final de la cimera de líders celebrada dijous i divendres es va forjar l’entesa. “Hem arribat a un acord amb Alemanya sobre l’ús futur dels electrocombustibles en els cotxes”, va celebrar a Twitter el vicepresident executiu de la Comissió Europea i encarregat del Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans.
Si bé el canceller Olaf Scholz es va permetre en dies previs jugar a la ironia –“sé que el periodisme també forma part de la indústria de l’entreteniment i li sembla una ximpleria que ens posem d’acord, però succeirà”, va dir–, la pressió que des de dins del govern de coalició han exercit els liberals –actuant en favor dels interessos de la potent indústria automobilística alemanya– havia arribat a deixar Berlín i l’SPD en mal lloc davant els socis europeus. El triomf de l’ala liberal i del ministre de Transports, Volker Wissing, és que una excepció que fins ara era insinuada des d’ahir ja és explícita i avalada per la Comissió Europea, en sintonia amb els fabricants alemanys –especialment bavaresos i dedicats a la gama alta– que van endarrerits enel desplegament del cotxe elèctric i que han treballat en el desenvolupament de combustibles sintètics.
El reglamento sobre els estàndards de CO2 per als cotxes s’inclourà en la reunió que els ambaixadors dels estats davant la UE mantindran dilluns, amb l’objectiu que la norma s’adopti dimarts durant la cita dels ministres d’Energia dels Vint--i-set a Brussel·les. “És una molt bona notícia que per fi s’hagi arribat a una solució que permeti que el govern d’Alemanya i el govern d’Itàlia se sentin còmodes i així desllorigar aquest punt estrany en el qual ens trobàvem i que no ens permetia seguir avançant en el paquet de reducció d’emissions en un 55% el 2030. Hi haurà una proposta sobre la utilització de combustibles sintètics en determinats vehicles, és el que la CE ha ofert al govern d’Alemanya, i amb això posem punt i final a aquest episodi d’últim minut”, va celebrar la vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera.