Successos

trànsit

atropellaments

Temeritat viària amb penes massa toves

Mou-te en Bici exerceix l'acusació popular contra el conductor drogat que, a l'octubre, va envestir mortalment un ciclista a Roses

L'entitat reclama l'enduriment dels càstigs contra les accions imprudents que afectin ciclistes

“S'hauria de fer la matèria d'educació viària a les escoles”

“És necessari un canvi legislatiu que tipifiqui els casos de conducció temerària que perjudiquin vianants i ciclistes com a actes criminals i que se'ls castigui de manera contundent.” “La feblesa” de l'actual Codi Penal espanyol a l'hora d'abordar les conductes irresponsables de trànsit és una de les assignatures pendents que cal reformar, segons va considerar ahir el president de la plataforma Mou-te en Bici de les comarques gironines, Xavier Corominas. L'entitat treballa per promoure l'ús de la bicicleta, amb l'objectiu que sigui un mitjà de transport respectat tant en vies urbanes com interurbanes. La plataforma advoca per una mobilitat sostenible i, alhora, defensa els drets del col·lectiu de ciclistes. Entre les iniciatives que du a terme, Corominas va anunciar que Mou-te en Bici exerceix l'acció popular contra el conductor que circulava sota els efectes de les substàncies estupefaents i que va envestir mortalment un ciclista a Roses, el 9 d'octubre passat.

Es tracta de la primera vegada que una entitat d'usuaris de la bicicleta impulsa una acció com aquesta dins d'un procés judicial. Aquesta iniciativa pionera es va donar a conèixer ahir al centre cívic de Santa Eugènia de Girona. L'acte va ser presidit per Corominas; per l'advocat de la plataforma Mou-te en Bici, Antoni Sant, i pel president de la Federació d'Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya (FEM Bici), Benjamí Aguilar.

Corominas i Sant van recordar com es va desencadenar el fatídic accident a la carretera de Canyelles Petites de Roses. Un ciutadà francès de 38 anys que conduïa un Porsche Cayenne de lloguer va encalçar per darrere un ciclista que anava correctament per la seva dreta. A causa de l'atropellament, el ciclista va morir a l'acte. La víctima, Ronny Hilaire Soenen, tenia 61 anys i era de nacionalitat belga.

La policia local de Roses va efectuar proves in situ al conductor del cotxe i es va detectar que havia consumit cocaïna. Aquest resultat es va ratificar posteriorment al laboratori. De la investigació també es desprèn que el turisme anava a gairebé el doble de la velocitat permesa en aquell tram, on el límit màxim és de 40 km/h. Una càmera de seguretat, a més, va enregistrar el sinistre. En la filmació s'observa que el conductor circulava sense la deguda atenció al volant, perquè uns metres abans d'envestir la víctima ja perdia el control de l'automòbil.

La junta directiva de Mou-te en Bici va decidir exercir l'acció popular contra el xòfer per la gravetat dels fets. Abans de tirar-ho endavant, va demanar el vistiplau a la família de la víctima, els quals hi van estar totalment d'acord i van agrair el gest. Mou-te en Bici va veure oportú personar-se en la causa per fer un seguiment del procés i del posterior judici contra l'acusat per esclarir el succés.

Millors infraestructures

“Tal com afirmen les Associacions de Víctimes d'Accidents de Trànsit, la conducció temerària, negligent i irresponsable constitueix un acte criminal, no un error de conducció”, va subratllar Corominas. I va afegir que no poden entendre que “aquestes conductes no impliquin que la persona que les protagonitza no passi ni un dia a la presó”. “També és necessari fer més educació viària, començant per incloure aquesta matèria a les escoles. Calen, a més, carrils bici amples i ben indicats, una senyalització adequada, vorals nets i en condicions i continuar avançant per assolir ciutats amb zero accidents i amb una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora.”

En el cas de Roses, l'infractor s'enfronta a una pena de fins a 4 anys de presó pels delictes d'homicidi imprudent i contra la seguretat viària (perquè estava sota els efectes de la cocaïna). L'advocat de la Plataforma, Antoni Sant, critica que l'última reforma del Codi Penal va excloure moltes imprudències que s'haurien de qualificar com a delicte (en van quedar a fora un 90% aproximadament de les que es cometen contra ciclistes). “Només es qualifiquen com a delicte aquelles imprudències amb resultat molt greu i on hi hagi lesions d'important consideració. Hi ha, però, moltíssimes altres conductes que són pràcticament iguals que les de l'accident de Roses que queden fora de la via penal perquè la víctima no perd la vida, o bé no hi ha drogues o alcohol pel mig. Això és escandalós perquè la negligència hi és igual.”

La plataforma vol un càstig exemplar i conscienciar la resta d'usuaris de la carretera dels riscos que tenen els ciclistes quan surten a pedalar. Per Aguilar, amb aquesta acció es fa un pas endavant en la defensa dels drets dels ciclistes. “Moure'ns en bici per les nostres ciutats i carreteres és un dret i ha de ser més ben considerat. Des de FEM Bici donem suport a la reivindicació i estem aglutinant les veus de diferents associacions d'usuaris de la bicicleta per tenir més força davant de les administracions.”

LES FRASES

Demanem un càstig exemplar i més consciència dels riscos del col·lectiu ciclista
Xavier Corominas
president de mou-te en bici a les comarques gironines
És escandalós que moltes negligències no s'incloguin en la via penal
Antoni Sant
ADVOCAT DE LA PLATAFORMA MOU-TE EN BICI A LA DEMARCACIÓ

Increment important dels accidents mortals en 3 anys

Des del gener fins ara, han perdut la vida en sinistres de trànsit 44 persones
El nombre de víctimes mortals ha augmentat un 76% amb relació al 2014
Redacció

Les comarques gironines han registrat en els tres últims anys un important repunt en el nombre de persones que han perdut la vida en accidents de trànsit, ja que el total de víctimes mortals ha augmentat un 76% respecte al 2014. Des del gener fins a aquesta primera setmana de desembre, almenys 44 ciutadans han mort a la xarxa viària de la demarcació. Casualment, i en espera de tancar-se el 2016, aquesta xifra negra coincideix provisionalment amb la de tot l'exercici del 2015. Pel que fa a l'any anterior, el 2014, el nombre de víctimes mortals va ser notablement inferior, ja que van ser 25 persones les que van perdre la vida.

Aquest any, dues de les víctimes mortals han sigut ciclistes. El primer cas es va produir el 17 d'abril, quan un jove de Porqueres, de 20 anys i d'origen polonès, va morir a Esponellà en caure de la bicicleta i picar de cap contra una jardinera mentre participava en la vuitena marxa cicloturista Les Goges. El segon episodi va tenir lloc el 9 d'octubre a Roses, on un home que conduïa sota els efectes de les drogues va envestir mortalment un ciclista de 61 anys i de nacionalitat belga. L'acusat va estar reclòs una nit als calabossos de la policia i l'endemà, després de passar disposició judicial a Figueres, va quedar en llibertat amb càrrecs.

Aquest 2016, i també a Roses, un ciclista va resultar implicat en una tràgica col·lisió amb un motorista. El malaurat accident es va desencadenar al nucli urbà el 27 de maig a la matinada. En aquesta ocasió, va perdre la vida el conductor de la moto, mentre que el jove que anava en bicicleta es va fer lesions de menys consideració i va ser evacuat a l'hospital de Figueres. La víctima mortal tenia 22 anys i era veïna de Roses. D'altra banda, a part del conductor arrestat a Roses, enguany hi ha hagut tres detinguts més (un d'ells està empresonat) per haver protagonitzat gravíssimes temeritats relacionades amb el trànsit. Al mes de gener, un veí de Sant Feliu de Guíxols que anava begut al volant d'un vehicle va causar la mort d'una conductora, de 25 anys, en envestir-la amb el cotxe, a Fornells de la Selva. Al maig, un altre conductor va entrar temporalment a la presó en aquest cas per haver atropellat mortalment una nena de quatre anys a la carretera GI-532, a Bonmatí. L'Audiència de Girona li va concedir al juny la llibertat provisional, sota una fiança de 20.000 euros. I, el dia 28 de maig, un ciutadà francès que conduïa un Mercedes va ser arrestat per haver efectuat una maniobra prohibida a la ronda Pare Claret de Girona, on va envestir un motorista. La víctima, de 58 anys, va morir a l'hospital Josep Trueta quatre dies després.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.