síndic de greuges
rodalies
Ribó vol garantir la qualitat dels trens amb un reglament
El síndic entrega al Parlament un document amb 75 recomanacions per millorar el servei ferroviari
Exigeix inversions al Ministeri de Foment i una millor gestió a la Generalitat
Setanta-cinc mesures, molts milions d'euros i una gestió més acurada per donar ple compliment al dret a la mobilitat dels ciutadans. Aquest és, a grans trets, el contingut de l'informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris de Catalunya que el síndic de greuges, Rafael Ribó, va entregar ahir al Parlament de Catalunya, amb la voluntat d'impulsar un salt endavant en la qualitat de l'oferta de transport ferroviari.
L'anàlisi que fa la sindicatura identifica el Ministeri de Foment i els seus incompliments inversors com el gran culpable del mal estat de les infraestructures ferroviàries, però també assenyala com a responsable la Generalitat perquè té transferida la gestió de rodalies.
És prenent com a base aquesta realitat legal que el síndic demana com una de les mesures a aplicar que la Generalitat determini i fixi a través d'un reglament els nivells de qualitat exigibles al servei, els protocols que han de seguir les empreses en cas d'incidència en el servei i el model del llibre de reclamacions.
El document elaborat per la sindicatura situa el ciutadà i els seus drets en primer terme i proposa diverses mesures perquè hi hagi una protecció efectiva d'aquests drets. En aquest sentit s'insisteix en la necessitat de millorar els sistemes d'informació, per tots els canals, a més de l'apartat de les queixes, reclamacions i compensacions que reben els ciutadans.
Pel que fa a les compensacions en cas d'un servei deficient, el síndic proposa que s'unifiqui un sistema vàlid per a tots els serveis ferroviaris del país. Proposa també una millora per al sistema de devolució Xpress que funciona a la xarxa de rodalies i regionals de Catalunya, ampliant el dret a rebre la compensació en casos d'afectació del servei per vandalisme, incivisme, vagues o robatoris de coure i altres materials. Amb vista a un futur, el document demana que la T-Mobilitat incorpori fórmules de compensació automàtica.
El text entregat ahir al Parlament para també atenció a la necessitat d'adaptar trens i estacions a les persones amb problemes de mobilitat. En aquest àmbit fa especial referència a la xarxa de metro de Barcelona necessitada encara d'obres de millora d'accessibilitat.