Educació

Pla del govern per millorar la docència a la universitat

Pretén implantar l’aprenentatge per competències a l’educació superior com ja es fa a primària i secundària

Universitats avisa que sense millora docent perilla la bona posició als rànquings

La febre per la innovació i la millora de la docència que inunda l’ensenyament obligatori ha arribat a la universitat després d’anys de centrar els esforços en la recerca. Així ho va certificar ahir el secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, durant la presentació del programa Margalida Comas i Camps per a la millora de la docència i l’aprenentatge a la universitat, que coordinarà el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). Navarro va avisar que la millora de la docència, després d’anys de centrar-se en la recerca, és imprescindible si es volen mantenir les bones posicions actuals de les universitats catalanes en els rànquings internacionals.

El programa del govern, que es farà conjuntament amb les universitats, s’afegeix als plans que ja hi ha en marxa en aquesta línia per millorar la qualitat de l’ensenyament primari i secundari, com ara el programa Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF) i el pla Millora del Màster Universitari en formació del professorat d’ESO i ensenyaments postobligatoris.

A banda de millorar les habilitats docents dels professors universitaris, el programa preveu que, tal com s’està fent a primària i a secundària, l’aprenentatge es basi menys en la transmissió de coneixements i més en l’adquisició de competències “en un món canviant” com l’actual, segons va observar el director del programa, Josep-Eladi Baños, catedràtic de ciències experimentals i de la salut de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Baños va admetre, però, que la implantació del programa no serà fàcil perquè “en alguns aspectes la universitat ha estat impermeable als canvis”.

El programa, que porta el nom d’una professora de la Universitat de Barcelona (UB) que als anys trenta va ser un referent en innovació pedagògica, preveu mesures com la promoció d’estudis sobre la millora dels processos d’aprenentatge, la introducció de les noves tecnologies i cursos de formació del professorat (en cap cas un màster com el que cal per fer classe a secundària). Baños va posar com a exemple de bona pràctica els programes de formació docent bàsica per a doctors d’entre 30 i 40 hores de la UPF. Les primeres mesures concretes s’aplicaran el curs 2018/19.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia