Educació

EVA MARTÍN

PROFESSORA DEL GRAU DE TURISME DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA I MENCIÓ D’EXCEL·LÈNCIA A LA DOCÈNCIA

“En la planificació turística de Lleida ara es dispara sense apuntar”

Acaba de ser reconeguda la seva trajectòria docent a la UdL, que enfoca cap a les noves tecnologies i l’explotació de dades per a la presa de decisions en la gestió turística

Felicitats! Què ha fet per guanyar aquesta menció d’excel·lència?
És una satisfacció i és el resultat del treball fet durant els darrers cinc anys. La universitat fa una avaluació per quinquennis en què es tenen en compte les enquestes als alumnes, informes del departament i del centre, la formació feta, les taxes de rendiment o una autovaloració. És un conjunt de paràmetres que puntuen i permeten obtenir aquesta menció, que no té tothom.
Sembla que ha fet feina. Quin és el seu àmbit de docència?
Ara faig classes de gestió d’esdeveniments i protocol, sobre empreses d’intermediació turística i de noves tecnologies aplicades al sector turístic. També una assignatura sobre noves tendències en turisme dins el màster de màrqueting o mitjans socials.
Hi ha molta demanda per cursar turisme?
Hi ha demanda, però ara mateix potser hi ha un excés d’oferta i sobren places a primer, fet que va fer baixar la nota de tall, que és d’un 5. També és cert que s’ha diversificat l’oferta amb la nova doble titulació d’ADE i turisme.
Ara el turisme s’ha posat de moda perquè és el principal motor de l’economia?
En un territori com el de Lleida, va molt bé. La massificació i els alts preus de lloguer, entre altres aspectes que es troben a Barcelona o a la costa, és una altra cosa, però a Lleida no passa i el turisme ens va bé. S’està fent feina i fent bé. No s’ha apostat per un turisme depredador i s’aprofita el territori per gaudir i per a activitats sostenibles i no per créixer a tota costa. El turisme a Ponent també genera equilibri territorial.
Ja no depenem només de la neu i l’esquí?
No només, tot i que val a dir que destinar recursos públics a estacions de muntanya que no són rendibles també té la part positiva, i és la repercussió que té a tota una comarca i al Pirineu. Però va ser en uns anys de molt poca neu que es van pensar noves solucions per aprofitar millor els recursos durant tot l’any i no només en època d’hivern. I a poc a poc s’han anat creant nous productes turístics que en alguns són casos d’èxit, com ara el Tren dels Llacs i el Centre d’Observació de l’Univers, al Montsec. La gastronomia o l’enologia són altres recursos que funcionen molt bé.
Les institucions lleidatanes ens diuen que les pernoctacions augmenten i que l’ocupació també creix.
Sí, però no hi ha dades o prou dades a Lleida. Tenim indicadors o estadístiques a l’Idescat i a l’INE, però a Lleida no en tenim i actualment hi ha molts sistemes per obtenir dades i explotar-les, el big data aplicat a la gestió turística.
Com s’hauria de fer?
Caldria articular un sistema d’intel·ligència turística amb dades mòbils, consums de webs i obtenint dades de la Paeria, la Seu Vella, els museus, Gardeny, l’Oficina de Turisme i també del territori. Cal una major col·laboració público-privada perquè cal tenir dades per poder prendre decisions i saber d’on venen els turistes, a quin segment de població pertanyen o els destins escollits. Ara en la planificació de Lleida es prenen decisions sense aquestes dades i es dispara sense apuntar.
El futur en la gestió del sector depèn d’això?
El big data, la recol·lecció de dades i la cooperació ja s’aplica a molts sectors i amb èxit. Fa poc que Telefónica amb el roaming coneix el destí i la mobilitat dels seus usuaris i ha arribat a un acord amb el BBVA per combinar-ho amb la despesa en targetes de crèdit. Aquesta informació és molt interessant. De dades n’hi ha moltíssimes a tot arreu i cal explotar-les. Deixem dades nostres pertot arreu amb les xarxes socials, a vegades involuntàriament amb un clic i a vegades deixant comentaris en un web, com ara TripAdvisor. També usant el GPS o Google.
Estem controlats?
Hi ha dades públiques i d’altres que no ho són i amb controls per a la protecció de dades, però també se’n poden extreure si es posessin sensors en determinats llocs, monuments o establiments per recollir informació sobre rutes, llocs visitats, mobilitat i moltes altres coses. Hi ha llocs on han optat per la gamificació, terme que prové de l’anglès game, o sigui ‘joc’. Es tracta de conduir el visitant cap a llocs o rutes que tu vols mitjançant jocs i proves. Són sistemes de dades aplicades al turisme.
Les agències de viatges estan en perill d’extinció?
Les empreses d’intermediació turística existiran i per internet encara han crescut molt més, però si es fa referència als establiments, aquests seguiran en els casos d’especialització i segmentació. Hi ha casos d’èxit, com ara agències dedicades a gestionar viatges només per a dones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Diagnòstic mèdic al català

Barcelona

Un nou barri que aspira a ser un referent internacional

Sant Adrià de Besòs
Societat

Busquen sostre per als usuaris de l’alberg que tanca a Badalona

Badalona
Dilluns s’inicia l’enderroc del Gimnàs Sant Pau
Societat

Dilluns s’inicia l’enderroc del Gimnàs Sant Pau

barcelona
Moda

El món mira la moda nupcial que s’exhibeix a Barcelona

Barcelona

Banc Sabadell celebra la setzena edició dels Aces Solidaris

gastronomia

Cap de setmana de festival gastronòmic al Moll de la Fusta

Barcelona
cultura

L’Ajuntament de Vic introduirà clàusules lingüístiques en els contractes públics

vic
Iran

La Policia de la Moral torna a detenir dones per no portar el vel islàmic

Barcelona