Societat

Societat

Els catalans mengen fora de casa 3,5 cops a la setmana

Gairebé el 60% de la població surt a sopar els caps de setmana i més de la meitat i per motius laborals esmorza en un bar

Les generacions joves fan créixer els locals de menjar preparat

Els catalans mengen fora de casa 3,5 cops a la setmana de mitjana (en realitat els catalans que tenen la sort de poder sortir a menjar fora com a mínim un cop a la setmana, que no són tots, sinó un 73% del total de la població). Els principals àpats que es fan fora són els sopars el cap de setmana, el 57,1% de la població sopa fora divendres a la nit o dissabte, i els esmorzar entre setmana, un 55%. En el primer cas, el sopar de cap de setmana, el motiu és, sobretot, per gaudi i lleure, per poder sortir amb la parella, els amics o els familiars, i en el segon cas, l’esmorzar diari, és per motius, sobretot, laborals.

L’estudi La restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències, encarregat pel Departament d’Empresa i Coneixement, ha radiografiat els gustos i costums dels catalans a l’hora de menjar fora de casa. “Serà una eina molt útil per al sector, per dissenyar estratègies i marcar un full de ruta sobre la base de saber com és el consumidor català”, va dir ahir la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, en presentar el treball. No en va, Vilalta va recordar que a Catalunya hi ha 43.000 establiments de restauració, 40.000 empreses i 185.000 persones empleades, el 6% del total de l’ocupació del país.

Les dades donades a conèixer ahir dibuixen un país que sembla que dona per superada la crisi, ja que a més d’aquest 57% de ciutadans que van a sopar fora els caps de setmana i del 55% de la població que esmorza fora els dies de cada dia s’han de tenir en compte altres dades: que gairebé el 50% de la gent dina fora entre setmana, per exemple, o que més del 40% dina fora també el cap de setmana. Una altra dada significativa és que en funció de l’edat el consumidor gasta més o menys en fer-se portar el menjar a casa (en diuen delivery) o anar a comprar menjar preparat (el que es diu take away).

Joves i bars “moderns”

A l’hora d’anar a esmorzar, la immensa majoria ho fan en bars, cafeteries tradicionals o fleques, però, en canvi, entre la generació dels millennials, els més joves, més del 40% trien anar a bars i restaurants “moderns”, un cert look, doncs, una nova filosofia. En esmorzar la despesa diària mitjana són 3,46 euros (que es multiplica per dos en el cas dels esmorzar el cap de setmana). Esmorza més fora els dissabtes i diumenges la gent més gran que els més joves, que ho fan més entre setmana.

L’estudi no només analitza els dies i on van a menjar els catalans, sinó que estudia les preferències per edats. Així, es veu que els més joves (batejats com a generació millennial, nascuts entre el 1981 i el 200) són els més fans del take away, menjar preparat que has d’anar a buscar i, entre aquest, el menjar ràpid. La generació X (nascuts entre el 1965 i el 1980) són els que sopen més fora els caps de setmana (amb despeses mitjanes que superen els 22 euros) i la generació boomer (nascuts entre el 1946 i el 1964) són els que menys surten a sopar els festius però, en canvi, surten a dinar (i es gasten, de mitjana, 21,9 euros).

Amb relació a la despesa, un 27,1% de la població enquestada l’ha augmentat en menjar fora de casa els darrers sis mesos, mentre que el 60,3% l’ha mantingut. Això vol dir que el 90% dels consumidors o han gastat igual o han gastat més en el darrer mig any en el sector restauració.

Una altra dada que es desprèn d’aquest estudi és l’elevat grau de satisfacció dels catalans amb els restaurants del país. La puntuació de l’oferta de restauració és d’un 7,3 sobre 10, una molt bona nota i més si es té en compte que el 60% dels enquestats asseguren que el servei de restauració de Catalunya és superior al d’altres països que han visitat.

La meitat dels catalans, el 49,5%, va als restaurants seguint les recomanacions que els fan amics, familiars o coneguts. El boca-orella, doncs, és encara la millor propaganda d’un establiment, tot i que ja hi ha un 35% de la població que busca recomanacions a internet.

Els ‘millennials’ busquen pel mòbil

El 35,2% dels clients busca informació dels restaurants per internet, xifra que puja fins al 48,7% en els millennials (que són els joves nascuts entre el 1981 i el 2000). En el cas de la gent de la generació X (nascuts entre el 1965 i el 1980), el 40,8% consulta internet, i només el 18,8% dels boomers (1946-1964) utilitza les TIC. És qüestió d’edat, doncs. Les aplicacions, webs o xarxes més utilitzades són TripAdvisor (51,6%), seguit d’El Tenedor (44%), Google Maps (39,8%), Facebook (27,9%), Restaurantes.com (26%) i Instagram (17,8%). Això sí, segons l’estudi presentat ahir la gent consulta molt però opina poc. A les pàgines consultades gairebé no hi deixa comentaris. A diferència de la gent més gran, que utilitza l’ordinador per buscar informació, la gent més jove (el 80% dels anomenats millennials) es decanta només pel mòbil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia