Societat

Baixa el transport ferroviari en ple debat del corredor

Creix el tràfic internacional de mercaderies amb tren però baixa el transport intern a Catalunya i el que va cap la resta de l'Estat espanyol

Els camions continuen liderant el sector de la logística

El transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya durant el 2015 va tenir un descens del 3% que contrasta amb el debat polític, econòmic i ciutadà que reclama l'impuls de la infraestructura del corredor mediterrani amb què es vol potenciar l'ús del tren. De fet, les dades al detall sobre aquest sector de la logística demostren fins a quin punt tenen raó les veus que s'alcen en defensa d'aquesta macroinfraestructura que ha de connectar el sud de la península Ibèrica amb el nord d'Europa. En aquest sentit, tot i que el trànsit de mercaderies intern de Catalunya i el que connecta amb la resta de l'Estat espanyol ha anat a la baixa, coincidint també amb els evidents problemes de gestió i confiança de la xarxa ferroviària, el que creix és la connexió internacional, fet que dóna ple sentit als impulsors del corredor mediterrani.

Les dades, corresponents a un informe sobre competitivitat elaborat per l'empresa pública Cimalsa, dibuixen un sector en què s'imposa, amb diferència, el transport de mercaderies per carretera, amb 278 milions de tones transportades el 2015, seguit del transport marítim, amb 80 milions de tones. En conjunt, el tren va transportar 9,1 milions de tones de mercaderies amb relació al trànsit aeri, que li'n van correspondre 117.000, dada que pot aparentar insignificança però que en termes relatius suposa l'augment més important en el sector amb relació al 2014, amb una alça del 14%.

Si ens fixem encara a més detalls en el capítol de les xifres corresponents al ferrocarril observem com el projecte del corredor mediterrani encara pren més sentit perquè el que creix en aquest àmbit és el sistema de la intermodalitat en el transport que combina el tren i el vaixell. En aquest sentit, la raó de ser del corredor s'explica perquè ofereix els ports del mediterrani, València, Tarragona, Barcelona, com l'entrada de les mercaderies provinents d'Orient i que un cop toquen terra continuen cap a Europa en llargs combois de tren. Aquesta és, per exemple, la lògica en què s'inscriu el recentment inaugurat túnel de Saint Godard, a sota dels Alps de Suïssa, i que permet donar plena operativitat a la connexió entre els ports de Gènova, a Itàlia, i Rotterdam, a Holanda, un eix que es presenta com una competència directa a la proposta del corredor mediterrani.

El descens de l'ús del tren per portar mercaderies d'un costat a un altre no és cap fenomen exclusiu de Catalunya, sinó que afecta tot Europa. Un informe recent del Tribunal de Comptes Europeu advertia que la modalitat del va a la baixa des de l'any 2011 perquè les empreses continuen apostant pels camions i per la carretera. Aquest descens, traslladat a l'Estat espanyol, s'explica per la pèrdua de 3 punts entre el 2000 i el 2013. Si a principi del nou mil·lenni la quota de transport de mercaderies per tren era del 7,2%, el 2013 ja havia baixat fins al 4,6%.

Trens lents

Una de les causes d'aquest fenomen seria la poca velocitat dels combois ferroviaris i la desconnexió ferroviària del Vell Continent, on està molt lluny d'imposar-se un sistema únic, fet que dificulta la mobilitat dels trens. Aquest informe del Tribunal de Comptes és el mateix en què es recriminava amb severitat als governs de l'Estat francès i l'Estat espanyol la seva inacció en l'impuls del corredor.

Quant a la resta de sistemes de transport. L'augment del 9% de l'ús de camions a Catalunya el 2015 s'explica per l'augment de demanda internacional i d'intercanvi amb la resta de l'Estat, segons el mateix informe de Cimalsa. En el creixement de l'activitat als port destaca el de Tarragona, amb un augment del 3,7%. El de Barcelona creix un 1,3% en trànsit de mercaderies.

LA XIFRA

9,1
milions
de tones de mercaderies són els que van transportar per ferrocarril a Catalunya durant l'any 2015.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

INFRAESTRUCTURES

Avança l’estació de l’L9 I l’L10 a la plaça Maragall

Barcelona
Informació especial

La Universitat de Girona incrementa la seva oferta acadèmica

Estat Francès

Esclaten violentes protestes a Martinica per l’augment del cost de la vida

Barcelona
Successos

Justícia convoca una reunió d’urgència arran del suïcidi d’un pres a Lledoners

Barcelona

La Taula de Mobilitat i Ús Públic de la Garrotxa reivindica el bus Rumbus

LA GARROTXA
la crònica

Les delícies de la cuina d’aprofitament

CRÒNICA

L’AENTEG trasllada la seva seu i estrena identitat corporativa

GIRONA
SOCIETAT

Trànsit preveu que 460.000 cotxes sortiran de l’àrea de Barcelona en un pont de la Mercè marcat per la pluja

BARCELONA
ciència

La UB i el VHIR s’alien per crear pell humana bioimpresa

Barcelona