Societat

Revolta catalana contra Adif

Govern i món local impulsen un manifest en què reclamen a l'Estat el traspàs integral dels trens de rodalies

Un acte públic a la tardor farà visibles l'estratègia de reivindicació i el malestar per l'estat de la xarxa

Als grans mals, grans remeis. El govern de la Generalitat considera que l'única manera de posar fi als problemes de la xarxa de rodalies és gestionar directament i de manera íntegra aquest servei bàsic de transport públic i, per aconseguir l'objectiu, ha implicat el conjunt del món local en un front comú per fer pinya davant l'Estat espanyol.

El primer pas en aquesta estratègia es va fer ahir al Departament de Territori, on el conseller Josep Rull; Janet Sanz, tinenta d'alcaldia de Barcelona; Laura Campos, vicepresidenta de la Federació de Municipis de Catalunya, i Rosa Maria Perelló, vicepresidenta de l'Associació Catalana de Municipis, van signar un manifest que inclou un plec d'exigències per a la millora del servei dels trens de rodalies i regionals de Catalunya. Es tracta d'un memorial de greuges que té com a últim punt la petició de completar el traspàs de rodalies.

El segon pas, anunciat per Rull, consistirà en un acte unitari que se celebrarà la tardor vinent –a finals de setembre o a l'octubre, encara per determinar– per fer visible el suport del món local a la petició del traspàs. Paral·lelament, també es demanarà als ajuntaments de Catalunya que subscriguin el manifest signat ahir.

Amb la seva firma, l'Ajuntament de Barcelona i les entitats municipalistes es comprometen també a fer costat al Departament de Territori en el procediment iniciat davant Adif per reclamar les inversions que aquest ens estatal d'infraestructures es va comprometre a fer a Catalunya i que no ha executat. Aquesta reclamació derivarà en la judicialització de les diferències entre l'administració catalana i l'espanyola i, per tant, en un procediment judicial al contenciós administratiu.

Primavera calenta

La petició de traspàs dels trens de rodalies suposa haver pujat a l'esglaó més alt de la tensió que des de la primavera passada viu el govern català amb l'Estat, i especialment amb Adif, per l'estat de conservació de les infraestructures ferroviàries del país, que es tradueix en un servei deficient dels trens.

El primer episodi es va viure al maig, quan Josep Rull va advertir de les intencions d'Adif de voler fer una nova graella horària per oficialitzar els retards que tenen molts trens, fruit del dèficit de les infraestructures i les limitacions de velocitat que hi ha en 120 punts de la xarxa ferroviària. El conseller va advertir que no acceptarien els horaris sense un compromís inversor de l'Estat per anar corregint els diversos punts amb problemes.

El segon episodi va ser l'anunci a mitjan juny de
la presentació del contenciós administratiu per reclamar les inversions que no s'han fet. Paral·lelament, s'han produït altres episodis de tensió amb
el rerefons del greuge per la falta d'inversió en les infraestructures ferroviàries. Així mateix, a principis de juny, Adif va protagonitzar un altre episodi controvertit quan va reconèixer que les obres a l'estació de la Sagrera estan aturades per un cas de corrupció. Un altre greuge ferroviari, el del corredor mediterrani, també ha estat damunt la taula aquests últims mesos amb la creació a Catalunya d'una mesa unitària –amb partits polítics i agents socials– per evidenciar el dèficit inversor en aquesta obra clau.

En aquest degoter incessant, la gota que ha fet vessar el got ha estat la cadena d'incidents que han convertit la línia R16, que connecta les comarques de l'Ebre amb Barcelona, en un servei deficitari amb una puntualitat del 30%.

El traspàs que ara es reclama completaria el que es va produir el 2010, quan el govern es va fer càrrec de la competència de la regulació d'horaris, de les tarifes i del seguiment de la qualitat del servei. Ara es pretén tenir el domini de tota la infraestructura, i els diners corresponents, per poder decidir i prioritzar obres.

“Necessitem una inversió en majúscules”, va dir Rull. I hi va afegir: “Volem el traspàs de totes les competències i les inversions, per tenir els recursos i la capacitat política de decidir.” Entre els diners que es reclamen a l'administració espanyola, hi ha els 4.000 milions d'euros compromesos en un pla inversor que s'havia d'executar entre els anys 2008
i 2015 –període que enganxa de ple el pic de la crisi econòmica– i dels quals només s'ha invertit un 10%. En la mateixa línia, dels 306 milions compromesos en un pla d'actuacions prioritàries entre el 2014 i el 2015, només hi ha en servei obres per valor d'1,6 milions, segons va especificar Rull. La resta estan en obres o en projecte i un 14,35 d'aquest pressupost està pendent de concretar-se en algun projecte.

LES FRASES

Volem el traspàs de totes les competències i inversions. Volem els recursos i la capacitat política
Josep Rull
Conseller de territori
Volem gestionar els trens des de la proximitat. Això millorarà la vida de la gent
Janet Sanz
tinenta d'alcaldia de l'ajuntament de barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CRISTINA MANYER
COACH NUTRICIONAL I D’HABITS DE VIDA I PROFESSORA DE CUINA TERAPÈUTICA

“Per Nadal es pot fer una cuina saludable i de gurmet”

Barcelona
societat

Concert a Santa Anna per ajudar l’Hospital de Campanya

Misses polifòniques

Barcelona

Impuls a una acció transversal per estabilitzar el litoral metropolità

Proposen vetar el patinet en voreres i calçades, a Girona

girona

Una cervesa per recollir fons per a la recerca en autisme

girona

Les persones, en el centre de la política

girona
societat

El Consorci del Besòs assegura que el riu es recuperarà ràpid

Olot promou una entitat de contractació de metges

Olot