Societat

noves tecnologies

fira mwc

Un trampolí anomenat MWC

Un centenar d'empreses catalanes aprofiten el saló del mòbil per presentar els seus projectes d'internet de les coses, ‘big data' o mobilitat connectada

Buscar inversors i clients, les prioritats

Tenen clar que si no fos perquè el congrés de telefonia mòbil més important del món se celebra a Barcelona, les possibilitats d'establir contactes i exposar els seus productes a companyies d'abast mundial serien certament limitades. Més d'un centenar d'empreses catalanes –105, 17 més que l'any passat– aprofiten que el Mobile World Congress (MWC) se celebra a Barcelona per presentar-hi les seves solucions o productes, per buscar socis que els permetin expandir-se a altres parts del món, cercar finançament per dimensionar el seu negoci o simplement –que no vol dir amb facilitat– trobar-hi clients. D'aquest centenar d'empreses, 37 hi tenen llogat un espai propi i la setantena restant s'aixopluguen en algun dels espais habilitats pel govern de la Generalitat.

La participació no es limita únicament a la cessió d'un espai sota el paraigua Catalonia per vendre's al món, sinó va més enllà, amb eines com ara el Brokerage Event, que acull reunions bilaterals de 20 minuts per fomentar que les empreses tanquin projectes de cooperació internacional, des d'acords comercials o de subcontractació fins a joint ventures o projectes d'R+D col·laboratius.

Abans d'obrir les portes del saló, ja hi havia 600 inscrits de 41 països per a l'edició d'enguany, i és que, des que es va començar a organitzar l'esdeveniment, l'any 2006, prop de 5.000 empreses hi han participat, un 30% de les quals han estat catalanes. I ja en les primeres hores de fira era impossible trobar cap taula lliure.

“Soc plenament conscient del que val un metre quadrat en aquesta fira, o sigui, que de l'espai que tinc sota el paraigua Catalonia no puc estar res més que agraït”, explicava Pere Codina, cofundador i conseller delegat de l'empresa Kompyte. Codina detallava que el perfil del client de la seva companyia és “el d'una empresa global, així que pràcticament totes les empreses del saló podrien ser clients nostres”. La catalana, que està preparant el seu desembarcament també als Estats Units, comercialitza un programari per monitoritzar l'activitat dels competidors d'una determinada empresa, com una mena d'espia que explica els canvis en productes, en preus, les noves campanyes promocionals que llança o els anuncis de publicitat. Les empreses de programari nord-americanes i les de comerç electrònic són alguns dels seus principals clients.

També la companyia Perspectiva, amb seu a Alella, busca ampliar la seva cartera de clients en el seu primer any de presència en el saló, segons explica Marc Real, fundador i conseller delegat. L'empresa, dedicada a desenvolupar solucions de l'internet de les coses (IoT en les seves sigles en anglès) per a tercers, presenta enguany un escalfador a baixa temperatura a petició del cuiner Joan Roca i també un cridador tecnològic per a restaurants amb què el client fa saber el seu estat: no molesteu, vull el compte o necessito que vingui un cambrer. El dispositiu, però, no només alerta, també recull dades. Per exemple, des que es crida el cambrer, compta els minuts que s'ha tardat a resoldre la petició i pot arribar a saber quant dura el servei de taula i, a més, si el client enllaça el sistema, pot interaccionar amb el restaurant de manera que faci saber si té intoleràncies alimentàries o què acostuma a demanar, o bé si és client habitual o no.

L'empresa Catchoom, de realitat augmentada i reconeixement per la imatge, ofereix un sistema que possibilita a un client poder fer la llista de la compra només fotografiant els productes que li fan falta, des de casa o des d'algun altre indret, si així li convé. La companyia, que busca altres empreses a qui vendre la seva plataforma, no s'adreça al públic final i el saló MWC és una ocasió única per ampliar la seva cartera, pràcticament internacionalitzada, ja que el 95% dels clients són de fora de l'Estat espanyol.

Una altra de les companyies presents al saló, MoreApp, digitalitza tot tipus de documents, des d'ordres de feina o informes d'hores o tot tipus de formularis que una empresa necessiti, i ho posa a l'abast de qui vulgui únicament descarregant-la a l'appstore. “Del MWC esperem aconseguir branding pur i dur i que el paper i els ordenadors s'utilitzin cada vegada menys”, segons diu Arnau Abadal.

L'experiència, un grau

I en una fira en què la majoria d'empreses acaben de néixer o fan els seus primers passos, algunes d'històriques que es reinventen també busquen el seu lloc. És el cas de B&B Trends, empresa de Santa Perpètua de Mogoda especialitzada en productes de salut i benestar que presenta la seva línia tecnològica LifeVit de mesuradors, com ara termòmetres o tensiòmetres intel·ligents. “Al MWC es creen sinergies i la possibilitat de desenvolupar comercialment la marca, aquí i en d'altres països”, valora Leo Irigoyen, responsable d'exportació. També la veterana Lleida.net, present al MWC des de la seva primera edició a Barcelona, ha presentat enguany, amb un estand propi, el seu nou sistema d'identificació per videoconferència (RIU), ideada per a sectors com el financer, ja que permet la contractació de productes i serveis sense la necessitat d'anar físicament a una oficina.

Cap de les empreses presents al MWC desaprofita l'ocasió, i algunes ho fan amb més èxit. És el cas de l'emergent TeamEQ, amb seu a Barcelona i que ha desenvolupat un sistema que mesura anònimament la salut dels equips, que va guanyar el concurs Hack the Gap, organitzat pel 4YFN i Women4Tech, en la categoria de solucions per a la gestió dels recursos humans. Una medalla per a una catalana.

LES FRASES

Soc conscient del que val un m² en aquesta fira i no puc estar res més que molt agraït
Pere Codina
Conseller delegat a kompyte
Valorem el fet de poder-nos relacionar amb l'ecosistema que hi ha muntat per compartir sinergies
Leo Irigoyen
director exportació a b&b trends
Esperem que el MWC serveixi per donar impuls a serveis de certificació pioners com el nostre
Eva Pané
dtora. atenció client lleida.net

Les tecnològiques emergents demanen pas

Amb la impaciència de l'adolescència i la frescor de la vida acabada d'estrenar, les empreses emergents, presents a l'espai 4YFN demanen pas a les grans corporacions. Busquen sobretot el finançament que els permeti fer escalable el seu negoci o arribar a uns nivells de producció dignes de la demanda que poden arribar a tenir.

Empreses com Tap Tap Tales (aplicacions educatives per a nens) o Blowing Minds (aplicacions educatives per a nens majors de set anys), han de fer-se veure en un escenari de força competència, com també ho fan productes com ara els de Badi o Boxmotion. En el primer cas es tracta d'una plataforma per trobar company de pis, molt útil per a estudiants, però que fa servir informació que, per exemple, es demanaria en una cita, com ara gustos o aficions. En el cas de Boxmotion, creada per Pol Karaso i Àlex Corbacho, s'ofereix un emmagatzematge en què el client es despreocupa de tot, té catalogades les seves pertinences a través de fotografies, i quan li cal alguna, la demana i la rep a domicili. Molt interessant és també la proposta d'Ovalsound, la revolució de la percussió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

patrimoni

El jaciment ibèric de Puig Castellar, declarat Bé Cultural d’Interès Nacional

Santa Coloma de Gramenet
infraestructures

L’Estat promet una inversió de 260 milions a l’Eix Pirinenc

LLEIDA
PORTBOU

L’Ajuntament comença els tràmits per licitar el nou servei de l’aigua

PORTBOU
medi ambient

Prova a Mollerussa per detectar electrònicament males olors

MOLLERUSSA
GIRONA

Cedeixen dos solars per construir 48 pisos de lloguer social a Domeny

GIRONA
educació

Tortosa farà llars d’infants als barris del Temple i Ferreries

TORTOSA
sequera

Les pluges revifen els cabals i aporten els primers 7 hm³ als pantans

barcelona
territori

Olost es planteja marxar del Lluçanès quan no fa ni un any que es va crear

olost

S’anul·la la Fira de l’1 de Maig per pluja

olot