Societat

Creix el comerç amb valors i sostenible, l'empresa 3.0

Les empreses amb responsabilitat social corporativa es marquen com a objectiu ser properes a la societat

Creix el consum conscient i la demanda d'una venda més ètica i respectuosa

Cada vegada hi ha més comerços que, a més de fer beneficis, es marquen com a objectiu d'empresa ser ètics i treballar amb valors. És el que s'anomena responsabilitat social corporativa (RSC) i avui ja engloba un tipus d'empresa: la denominada 3.0, que va més enllà del negoci pur i dur. El respecte als treballadors, al producte, al medi ambient, als clients i als proveïdors, la transparència i l'estar al costat de la societat defineixen aquesta nova manera de vendre, cada vegada més reclamada pel consumidor. Creix el consum conscient, per tant cada cop hi ha més demanda de venda ètica i respectuosa. Segons diversos experts, les tendències en responsabilitat social corporativa per als pròxims anys estaran marcades per un cantó en les bones pràctiques realitzades voluntàriament però també en la normativa legal, que anirà tendint en aquesta direcció.

“Ser proper a la societat i anar cap al camí de la sostenibilitat és imprescindible. I, a més, la societat ho està reclament ”, assegura Joaquim Deulofeu, doctor en ciències econòmiques i empresarials, soci director de la consultora Qualitat Serveis Empresarials i professor, entre d'altres, de l'Escola Superior de Comerç i Distribució, Escodi. Segons Deulofeu, en el futur el camí cap a la sostenibilitat “és l'únic possible”.

Les empreses amb responsabilitat social corporativa són responsables del que venen i també del tracte que donen als seus treballadors. “N'hi ha, també de catalanes, que fins i tot han marcat el límit del que poden cobrar els seus directius, perquè mai tinguin un sou massa desproporcionat en relació amb els seus empleats”, explica Deulofeu.

Una de les grans empreses catalanes que es pot aixoplugar sota el paraigua de ser empresa responsable social corporativa és Caprabo, que fa 25 anys va engegar el programa Benvingut Nadó per ajudar les famílies. “Nosaltres preferim parlar de compromís social corporatiu“, explica Rosa Maria Anguita, directora de relacions institucionals de Caprabo. Aquesta cadena de supermercats –la més antiga de l'Estat, que va obrir el primer súper a Barcelona el 1959– té tres programes més de compromís amb la societat: una col·laboració diària des de fa 15 anys per donar aliments que no es poden vendre (uns cereals amb el cartró de fora trencat, per exemple, o una caixa d'ous amb dos de trencats però en què els altres quatre estan bé) al Banc d'Aliments. També fan campanyes puntuals de compromís social, amb la Creu Roja per Nadal, per exemple, i tenen un programa per educar els infants en l'alimentació.

Una altra de les empreses catalanes amb més projecció i prestigi és DCM Argentona, que fabrica de manera natural i de la forma més conscient les bosses BIBA i Slang. “El nostre projecte té sentit i significat”, explica l'administrador de l'empresa, Antoni Guàrdia, que assegura que, al principi, ells, que sempre han tingut clara la qüestió ecològica i sostenible i els valors en el treball, “ens titllaven de hippies i ara ja no perquè el mercat va cap aquí”.

DCM Argentona, que va néixer el 1990 com a empresa distribuïdora d'altres marques, s'ha reconvertit en els darrers anys i ara dissenya, produeix i distribueix només els seus propis productes. “Els valors formen part del nostre ADN”, diu.

També és exemple de botiga amb valors el Safareig de Gràcia, que ja el 2016 va rebre el premi a la Sostenibilitat Mediambiental de l'Ajuntament de Barcelona, per la seva acció en la prevenció i reducció de residus d'envasos: venen sabons i productes de neteja a granel i el client pot portar l'envàs.

LES FRASES

Amb els jerseis Iaios volem recuperar el valor de les coses fetes com abans
Gemma Barbany
representant de la marca iaios
Ser proper a la societat i anar cap a la sostenibilitat és imprescindible
Joaquim Deulofeu
soci director de la consultora Qualitat Serveis Empresarials
El nostre projecte té sentit i significat. Els valors formen part del nostre ADN
Antoni Guàrdia
administrador de dcm argentona

“Volem donar valor a les coses fetes com abans”

Els jerseis de Iaios es fan amb llana regenerada d'Olot i es fabriquen a Igualada (“en fàbriques de petites empreses amb l'ànim de reactivar la indústria tèxtil pròpia, que ha patit a causa dels nous i agressius models del comerç globalitzat”). Es dissenyen a Granollers, on també es venen, a la botiga Dracs, pionera en la venda de productes “amb valor afegit” (valor afegit des del punt de vista social, cultural, ecològic i tradicional). Els jerseis Iaios estan fets amb llana regenerada (sobrant d'altres confeccions que se separen per colors, es trituren i es tornen a convertir en fil), un material de tacte rústic antigament molt usat pels pastors i pagesos, ja que és una llana molt resistent i que no encongeix. No s'usen tints i per això els Iaios “tenen petites irregularitats de color que doten la peça d'un encant natural”. “Volem donar valor a les coses fetes com abans”, diu la Gemma Barbany, una de les responsables de la marca. Explica que “cada jersei porta el nom d'una persona gran, iaios i iaies que van reivindicar una manera diferent de fer i de veure les coses segons les seves conviccions”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera