Societat

les inversions de l'estat

Tornen les obres a l’estació del TAV sense una data final

Foment reinicia els treballs a la Sagrera complint a mitges el compromís adquirit el maig de l’any passat

Al juny es van reprendre les obres al col·lector de Prim i queden pendents els accessos

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, compleix però ho fa amb retard i a mitges. El departament de premsa del ministeri responsable de l’obra pública va informar ahir a la tarda de la represa d’obres a la gran estació central del TAV a Barcelona, a la Sagrera, treballs que, segons es va comprometre el ministre el maig de l’any passat, s’havien d’engegar aquesta tardor, juntament amb les obres d’ordenament dels accessos de les quals encara no se sap res. L’anunci d’ahir, a més, es va fer sense concretar la data de posada en funcionament de l’estació.

La falta d’un horitzó concret per a la finalització dels treballs, ja la va reconèixer l’any passat el secretari d’estat d’infraestructures, Julio Gómez Pomar, i sobre aquest aspecte es va pronunciar ahir la tinenta d’alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, que va demanar que “les obres avancin a bon ritme i que no les aturi ningú per poder acabar-les en una data pròxima”. La regidora va recordar que el compromís de Foment era reprendre les obres a la tardor i es va mostrar preocupada per l’estació de rodalies de Sant Andreu Comtal, de la qual va dir: “Si no es pot tirar endavant cal rescindir el contracte i fer-ne un de nou.”

El retorn de les màquines al gran complex ferroviari es va fer realitat al juny amb la reactivació dels treballs al col·lector de Prim, després que les obres estiguessin aturades més d’un any i mig. Des d’ahir, les màquines treballen en l’execució de la llosa inferior, una gran plataforma sobre la qual s’ha d’aixecar la gran estació, que tindrà 550 metres de longitud, 80 metres d’amplada per al nivell de rodalies –amb capacitat per a vuit vies i quatre andanes– i un ample de 130 metres per al nivell de l’alta velocitat –amb capacitat per a deu vies i cinc andanes–. Tot plegat suposarà una superfície de 259.000 m² i s’executarà una cimentació de 180.000 m² d’edificis que tindran un ús terciari.

La represa dels treballs ha suposat la redefinició dels projectes que ja havien estat aprovats i licitats en el seu temps. L’esclat de l’escàndol de corrupció que afecta les obres ha obligat a auditar els treballs per saber exactament fins on s’havia avançat i, basant-se en això, redissenyar els projectes. En aquest propòsit, hi ha treballat una comissió mixta integrada per tècnics de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.

En el ritme dels treballs que ara comencen s’ha prioritzat una primera fase que afecta els corredors de rodalies que connecten Barcelona amb Mataró, Granollers i Sant Celoni. La segona fase es destinarà a posar en servei el corredor de l’alta velocitat. En tot plegat, hi treballaran un centenar de persones, entre tècnics i operaris.

Pel que fa als treballs del col·lector de Prim, avancen “segons la planificació prevista”, segons va informar Foment. Això vol dir que el mes de juny s’hauria d’haver acabat el cos principal d’aquesta infraestructura i l’entroncament en la part inferior.

LA XIFRA

70
per cent
de l’obra del col·lector de Prim ja s’ha enllestit i s’espera tenir-lo acabat el mes de juny.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia