Societat

GABRIEL JENÉ

PRESIDENT DE BARCELONA OBERTA

“Ara mateix la marca Barcelona està en una situació complicada”

Com a entitat que agrupa els eixos comercials turístics, des de Barcelona Oberta es veu amb neguit el context actual. Així ho expressa el seu president, Gabriel Jené, en aquesta entrevista

Es parla molt que l’economia de Barcelona està patint un sotrac per l’atac de la Rambla o la situació política. Fins a quin punt és així?
Estem patint les conseqüències d’un segon semestre de 2017 molt excepcional. Estiguis o no a favor del procés, aquesta situació d’excepcionalitat ha portat a un escenari de falta de confiança i intranquil·litat en el consumidor. Això s’ha traduït en una campanya de Nadal en què hi ha hagut una certa normalitat, però tampoc podem parlar de gaire més. Tot plegat ha fet que, ara mateix, la marca Barcelona estigui en una situació complicada.
I això en què es tradueix?
Doncs, per exemple, que hi ha agències de qualificació turístiques que no inclouen Barcelona en les seves llistes. I això és un problema. El fet que no hi hagi l’ocupació hotelera adequada fa que els comerços, i molt especialment els de la zona de Barcelona Oberta, que som els eixos comercials turístics, patim aquestes conseqüències.
Quan es parla dels efectes del procés sobre l’economia local tant ens referim al suposat escenari d’inseguretat jurídica derivat de la DUI com a la repressió desfermada l’1-O?
L’argument de la inseguretat jurídica repercutirà en les xifres macroeconòmiques, les d’inversors internacionals, etc. Però si parlem, exclusivament, del comportament de la demanda interna o turística, aquest context de fugida d’empreses no té cap repercussió. El que sí que és colpidor és que hi ha hagut una baixada del turisme i una situació d’incertesa que s’ha traslladat al consum.
De cara a aquest 2018 la situació millorarà?
Els grans indicadors econòmics, en general, són bons. Això no vol dir que el context d’incertesa faci que la situació estigui més continguda. Però aquí també hi intervenen un conjunt de factors domèstics, molt lligats a la gestió del govern municipal.
Com ara?
Aquest govern local acaba d’anunciar una moratòria molt important en l’eix del Paral·lel i de Gran de Gràcia, la moratòria hotelera… Vivim en una situació de constant qüestionament del que són les variables clares de funcionament de l’economia de la ciutat. I això acaba tenint una repercussió molt directa, especialment en el centre de Barcelona, que està patint les conseqüències d’una política molt restrictiva.
El fet de no haver sabut establir complicitats amb els sectors econòmics locals ha estat una de les grans mancances de Colau?
Sens dubte, tot i que tots n’hem anat aprenent amb el temps. Ara hi ha més sintonia, però això no s’ha traduït en una major sinergia. Seguim en una situació molt ofegada perquè aquesta excepcionalitat de la qual parlàvem abans no s’ha traduït en cap mesura de govern per a la promoció i dinamització del centre de la ciutat. Al contrari. Hi ha una constant de posar traves. Cal entendre que per a l’inversor internacional Barcelona és una opció més. Si no venen aquí, ja trobaran un altre lloc. Però el que realment cal cuidar és el petit inversor local, que és el que genera riquesa i llocs de treball.
Darrere d’aquesta posició del govern local hi veu un apriorisme ideològic?
Absolutament. Aquesta posició també ha estat molt orquestrada per una certa pressió veïnal, que forma part del mateix cercle que el partit que governa Barcelona.
La marca Barcelona està tan en risc com molts alerten?
Ha costat molt construir-la i que arribi a la posició de lideratge com la que té. I tirar-ho per terra és molt fàcil. I últimament han passat prou coses perquè estiguem perdent posicions. Calen nous projectes de ciutat perquè la marca Barcelona recuperi força. I decisions com ara no voler posar l’Hermitage són regressives.
Però tota aquesta situació no revela que Barcelona ha fet una aposta excessiva per l’economia terciària en detriment, per exemple, de la indústria?
La indústria, en majúscules, ara mateix està molt vinculada a les noves tecnologies i aquestes tenen una capacitat de desenvolupament important a tot el sector del 22@. I aquest és un dels altres projectes il·lusionants que hauria de tenir la ciutat.
Una de les grans queixes del comerç barceloní és sobre la venda ambulant. Molestos?
Aquí hi ha hagut una deixadesa absoluta per part de l’Ajuntament. Cal acció policial perquè estem davant de màfies que venen productes falsificats i actuen al marge de la llei i la fiscalitat. És cert que els atemptats del mes d’agost van fer que la seguretat s’hagués de focalitzar en aquest àmbit, però ja ha passat prou temps perquè puguem entrar en una certa normalitat i es prenguin decisions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia