Societat

RICARD RIOL

PRESIDENT L’ASSOCIACIÓ PER A LA PROMOCIÓ DEL TRANSPORT PÚBLIC (PTP)

“El tramvia és una víctima de la nova política que es fa a cop de tuit”

En un moment en què Barcelona torna a viure amb fogositat el debat sobre el tramvia per la Diagonal, Ricard Riol, activista en favor del transport públic, defensa la necessitat de l’obra

Si li demanés un argument sintètic de per què s’ha d’unir el tramvia per la Diagonal, quin em donaria?
Doncs que això incrementarà la capacitat i la rapidesa del transport públic a la segona avinguda de Barcelona, d’on penja la mobilitat de nou municipis que ja disposen del tramvia.
Si resumir-ho és tan fàcil, perquè no hi ha consens ni polític ni tècnic sobre el projecte?
Tot plegat ve de la consulta fallida del mandat de Jordi Hereu, en què es va descobrir el potencial polititzador del tema. Quan parlem amb els partits polítics, palpem la idea que aquest és un projecte que suscita malastrugança. Hi ha formacions, sobretot el PDeCAT, que han posat molta energia en la lluita contra aquesta connexió. I aquesta bel·ligerància ens sorprèn molt, perquè són ells qui el van implantar…
La seva sospita, per tant, és que aquesta obra s’ha convertit en una arma llancívola contra Colau?
Sí, està a l’altura del que ha passat amb els manters, les terrasses… Són qüestions que generen molt soroll, però que es debaten poc amb profunditat. Quan hi ha molt brogit polític, el tipus d’argumentació que aflora és la típica de Twitter: frases curtes, que encara que siguin mitges veritats funcionen i penetren a través del retuit. I el tramvia és víctima d’aquesta nova manera de fer política a cop de tuit. Els temes complexos no es poden tractar així.
N’esperen alguna cosa, de la comissió tècnica que ha creat l’Ajuntament de Barcelona per analitzar el projecte?
De la manera que s’ha configurat no creiem que acabi tenint gaire utilitat, perquè s’ha fet servir més com un altaveu d’unes posicions ja prefixades. És evident que cal estudiar el projecte, però quan hem vist els debats hem constatat que no es treballen certs temes concrets, com poden ser l’emplaçament de les parades, per on passaran les línies d’autobús afectades, quin grau d’intermodalitat hi haurà… I aquests són debats necessaris que no s’estan tenint. Al contrari, hi ha falsos debats o de Twitter com deia abans, com el del bus elèctric o la consulta de la Diagonal.
Els ha decebut la decisió de Colau de suprimir una partida econòmica per encarregar el projecte a canvi del que, finalment, ha estat un no acord de pressupostos?
Sí que estem decebuts, perquè al final el que volem és que això tiri endavant. Des del govern municipal se’ns assegura que aquesta decisió, però, no és determinant del tot. Però davant d’aquestes estratègies polítiques que un no acaba de controlar, l’únic que podem dir és que nosaltres volem que això comenci com més aviat millor. I si aquest acord amb Trias dificulta el tramvia, nosaltres serem els primers a aixecar la veu.
I no estem dedicant molts esforços, temps i energia al tramvia que, potser, hauríem de canalitzar a acabar la línia 9 o a Rodalies?
S’han de tractar tots els temes, però són projectes de dimensions molt diferents. Perquè, per exemple, per enllestir la línia 9 es necessita deu vegades més de pressupost que per fer la interconnexió.
Del tramvia per la Diagonal s’han fet tots els estudis tècnics possibles i més, però, en canvi, de l’arribada del metro a la Marina no n’hem conegut cap. És un projecte viable?
És una obra que s’hauria pogut fer perfectament amb tramvia, gastant una vintena part. La L9 té demanda en el seu tram central i una mica cap als extrems densos, sobretot Badalona i Santa Coloma. El ramal de la Zona Franca no el veurem ple mai. La demanda és social, perquè el barri de la Marina està despenjat de la ciutat i ha vist en el metro una oportunitat potser més emocional que real.
De cara a potenciar el transport públic, és una bona notícia que apugin les tarifes?
El problema és que hem tornat a fer un mal debat. El que és fàcil és enganxar-se per Twitter sobre quants cèntims les ha apujat Trias o Colau, quan en realitat aquesta és una decisió de l’Autoritat del Transport Metropolità. El que no és normal és que anem tots amb T-10. Quan un va a una ciutat centreeuropea veu que les persones que l’utilitzen cada dia per anar a la feina tenen un abonament, amb el seu nom.
I la T-Mobilitat no ho hauria de solucionar?
Ho hauria de fer, però hi ha un endarreriment rere l’altre en els terminis per implantar-la.
En el debat sobre infraestructures, sobren polítics i falten tècnics?
En general, sí. Vivim en un país amb una identitat nacional qüestionada, i el nacionalisme, d’una banda i l’altra, condiciona la política catalana. I això fa que el debat d’infraestructures s’identifica, sovint, amb una bandera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EDUCACIÓ

Projecte innovador europeu amb l’escola Carme Auguet i la UdG

girona
medi ambient

Neixen quatre noves gaseles dorcas al Zoo de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Ciutat Vella inicia un canvi de contenidors per augmentar la capacitat de selecció de paper i plàstic

BARCELONA
Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO