Salut

Una molècula de l’oli d’oliva pot erradicar els tumors

Un estudi liderat per l’investigador Javier Menéndez ha descobert el potencial dels oleòsits

Han començat a dissenyar molècules capaces de mimetitzar químicament la seva activitat

Un estudi liderat per l’investigador Javier Menéndez, cap del grup Metabolisme i Càncer del programa ProCURE de l’Institut Català d’Oncologia (ICO)-Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (Idibgi), ha descobert una família de compostos naturals presents a l’oli d’oliva capaços d’atacar les cèl·lules mare tumorals. Es tracta d’una molècula de l’oli d’oliva verge extra que, una vegada aïllada i purificada, és capaç d’eliminar de manera potent i específica les cèl·lules mare tumorals en cultius cel·lulars tumorals i en tumors en animals de laboratori. Són els oleòsits, una família de fitoquímics presents en quantitats molts petites a l’oli d’oliva verge extra. Els investigadors han registrat la patent internacional d’aquests compostos com a noves teràpies contra les CMT i, amb la col·laboració de l’empresa de fàrmacs Mind the Byte, han començat el disseny de noves molècules capaces de mimetitzar químicament l’activitat dels oleòsits. Fa cinc anys que el grup dirigit per Menéndez va posar en marxa una aproximació metodològica multidisciplinària amb la finalitat de descobrir i caracteritzar la possible existència de noves molècules amb activitat antitumoral en l’oli d’oliva. “La nostra hipòtesi era que la denominada fracció minoritària de l’oli d’oliva, que només representa el 2% del seu pes però en la qual existeixen més de 200 compostos diferents, podria ser utilitzada com una font natural d’informació sobre noves estructures químiques capaces d’inhibir funcions moleculars necessàries per a les cèl·lules tumorals mare”, ha explicat Menéndez. Per mitjà d’aquest estudi, s’ha descobert que els oleòsits són capaços d’inhibir, simultàniament, dues proteïnes clau en el metabolisme (mTOR) i l’epigenètica (DNMT) de les CMT. Aquest mecanisme dual és capaç de promoure la pèrdua de les propietats funcionals que defineix a les cèl·lules les CMT, especialment la capacitat de reiniciar la formació de tumors.

La recerca ja ha estat premiada

L’estudi ha estat publicat a la revista científica Carcinogenesis, que pertany al Grup Oxford University Press, i ha rebut el IV Premi Internacional Castillo de Canera, de Recerca Oleica Luis Vañó, que es lliurarà el dia 16 a Jaén i que té la col·laboració de la Universitat de Califòrnia Davis. Durant l’estudi, un cop descoberta la molècula d’interès amb una activitat específica i potent contra les CMT en cultius cel·lulars in vitro, es va realitzar la validació amb CMT implantades en animals vius.