Salut

LANA VEDAS

PROFESSORA DE IOGA TERAPÈUTIC

“El ioga permet treballar amb la causa de la malaltia”

Nascuda a Sant Petersburg, practica el ioga des dels 19 anys. És llicenciada en enginyeria mediambiental i psicologia analítica i té estudis de cronobiologia, reflexologia, dietètica i fitoteràpia

Què pot aportar la pràctica del ioga terapèutic en comparació amb altres disciplines?
Un dels avantatges més importants que fan destacar el ioga enfront d’altres tipus d’entrenaments és l’ús dels exercicis estàtics. Quan una posició (postura, asana) es manté durant almenys 25 segons, comencen a funcionar determinats reflexos fisiològics. Aquest enfocament estàtic de postures de ioga tan rares per al cos humà, permet influir sobre les àrees i els òrgans interns que queden sense tocar en altres tipus d’activitat física comuns o en els exercicis dinàmics habituals. I això succeeix a tots els nivells: mecànic, psicosomàtic i també en els sistemes nerviós i hormonal.
Quins mals poden ser tractats amb èxit?
Hi ha una àmplia llista de patologies, malalties i lesions. Els resultats més ràpids es poden obtenir en els casos de trastorns psicosomàtics, com ara problemes amb l’estómac, amb el sistema nerviós (trastorns del son), amb el sistema cardiovascular (hipertensió), etc. Normalment, després de les primeres classes, ja hi ha millores. Les alteracions del sistema osteoarticular requereixen més temps de pràctica. Els canvis decisius comencen a aparèixer, generalment, després dels primers tres mesos. Les patologies i malalties cròniques necessiten almenys un any de pràctica regular. Però el resultat val la pena. L’enfocament correcte de ioga permet treballar amb la causa de la malaltia, en lloc dels símptomes i, en conseqüència, les millores són generalment estables. Vull remarcar que estic parlant del meu sistema i la meva experiència personal com a practicant i professora.
Vostè és responsable d’una plataforma de ioga terapèutic a internet –CronoBio Yoga– i també imparteix classes a la clínica NaturOla d’Alacant. La pràctica en línia és segura?
He intentat fer les meves classes en línia tan semblants com sigui possible a les que imparteixo a la clínica de fisioteràpia on treballo. Les classes per internet són, fins i tot, visualment més explicatives que en la vida real, quan he de mostrar exercicis i, a més, corregir els meus alumnes. La principal diferència respecte d’altres plataformes és que controlo estrictament l’accés als nivells de dificultat i planifico rigorosament les seqüències. Primer, tots els usuaris es registren en el nivell de principiants. Si els exercicis els semblen massa simples, poden fer un test, que reviso jo mateixa, i, si els resultats ho permeten, obtenen l’accés a les classes de nivell més avançat. Per descomptat, tots els alumnes tenen sempre les meves respostes a les preguntes que els sorgeixen. En la metodologia i en l’estructura tot és exactament igual que en les classes presencials. Les meves classes en línia reuneixen totes les condicions per a una pràctica segura, sense elements perillosos. No hi ha seqüències triades a l’atzar, ni improvisacions. Són el resultat dels meus més de 25 anys d’experiència.
Quin criteri principal aplica en el seu mètode?
Es diu ahimsa, que significa ‘no-violència’ i és un dels principis bàsics del ioga. Consisteix a no fer-se mal a un mateix. Això vol dir que cal avaluar objectivament l’estat físic del practicant i, desprès, elegir el nivell de dificultat dels exercicis.
A internet, hi ha molts vídeos gratuïts i plataformes de ioga. Quin risc comporta una pràctica no controlada per experts?
A la xarxa, un usuari inexpert es pot trobar en la situació absurda de triar, sense assessorament, els tipus d’exercicis, els temps d’execució i, fins i tot, els graus de dificultat. Sovint, no hi ha cap tipus de control i, a vegades, en un vídeo “per a principiants” es fan exercicis d’alta complexitat i perill. En aquest darrers cas, es tracta d’una manca de professionalitat dels autors d’aquests vídeos.
El ioga és suficient per mantenir un bon estat físic o s’ha de combinar amb altres disciplines?
El ioga és tan flexible que es pot practicar d’una manera suau o, si es vol, d’una forma brutal i difícil de seguir fins i tot pels professionals. En tot cas, el meu sistema no requereix cap altre esport que el complementi. Jo mateixa practico només ioga i l’estat del meu cos amb 45 anys és un exemple objectiu que el mètode terapèutic adient permet conservar una bona forma física i salut mental. Per un accident, tinc un menisc trencat i gràcies únicament al ioga vaig aconseguir evitar passar per la sala d’operacions i tinc el genoll fort i flexible.
Quin paper juga la cronobiologia en el ioga?
És una ciència relativament jove que explora la relació entre la salut i els bioritmes. El rellotge biològic té una gran importància, com han demostrat molts estudis científics, i tot plegat és aplicable en el ioga i també en la nutrició, el descans, els esports...
Respirem i ens relaxem fatal?
Molts postulats populars són erronis i simplistes, quan la respiració és un dels mecanismes més sofisticats del nostre cos. En depèn no només la salut, sinó també la vida. La respiració profunda és importantíssima en el ioga. I també ho és la relaxació, una de les coses que costen més d’aprendre, ja que afecta no només el sistema muscular, sinó també la ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els Maristes no van avisar les famílies d’alumnes perquè els pares d’una víctima van demanar discreció

barcelona

Comença el judici pel cas Maristes sense acord entre les parts

Barcelona

Sant Julià de Ramis demanda l’Estat perquè torni els diners republicans espoliats pel franquisme

Barcelona aspira a tenir un dels superordinadors d’Europa

Barcelona

Una fàbrica amb poblat iber i refugi

anglès
Reivindicació

Una lluita per la salut del barri

barcelona

Recuperació de la Marxa dels 40 km

BANYOLES

L’AECC finança un estudi sobre el risc de tenir càncer

girona

Vulnerable fins a dormir al carrer