Salut

Societat

Una tristor tan falsa com comercial

La fórmula que designa avui com el pitjor dia de l’any té base publicitària però no científica i esgarrifa els psicòlegs: “No té ni cap ni peus”

Hi va haver un temps, no gaire llunyà, en què alguns mitjans van popularitzar el concepte de blue monday o dilluns trist. Suposadament, es tractaria del dia més depriment de tot l’any i s’ubicaria el tercer dilluns de gener (és a dir, avui mateix) com a resultat d’una pretesa fórmula matemàtica que combina, entre d’altres, factors com les condicions climàtiques, el deute generat per les despeses nadalenques, el fracàs dels propòsits d’any nou i l’absència de vacances en l’horitzó proper.

Quan va sorgir el fenomen, el 2005, les ràdios i les converses de cafè n’anaven plenes, i els més informats asseguraven que tot era fruit d’una recerca que havia dut a terme el psicòleg Cliff Arnall, professor adjunt de la Universitat de Cardiff. De fet, encara ara hi ha mitjans que s’hi refereixen malgrat que, per més ínfules acadèmiques que se li vulgui donar, el dilluns trist no s’aguanta per enlloc. “No té ni cap ni peus. És un atemptat contra el sentit comú”, confirma Nathalie Lizeretti, psicòloga i coordinadora del Grup de Treball d’Intel·ligència Emocional del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya.

Lizeretti admet que els dilluns poden ser dies complicats perquè toca tornar a la dinàmica laboral després d’haver passat el cap de setmana descansant o fent activitats d’oci, però desmunta la possibilitat que hi pugui haver res de cert més enllà d’això. “Aquí fem més vacances que en altres països i ara amb prou feines ens hi hem acabat de posar. La gent encara té il·lusió per tirar endavant i la decepció pels propòsits incomplerts arribarà, si és el cas, més endavant”, hi afegeix.

El dilluns trist va fer fortuna i encara manté una certa vigència malgrat que es va demostrar l’absència de rigor científic en la seva formulació. Fins al punt que mitjans britànics van publicar que una coneguda agència de relacions públiques havia contactat amb diferents acadèmics amb la fórmula ja escrita a la recerca d’algú que la validés a canvi d’una remuneració econòmica que donés consistència a una campanya per a l’agència de viatges Sky Travel, ja desapareguda. Curiosament, Arnall també va fer un estudi similar per localitzar el dia més feliç de l’any per a una marca de gelats.

“Fixar-nos en aquest fenomen i donar una publicitat exagerada a aquestes banalitats quan estem vivint coses superinteressants a nivell de psicologia com un moment de crisi general, de decepció política i econòmica i de manca de valors brutal em sembla que és llançar pilotes fora. Els problemes que tenim no tenen res a veure amb el blue monday, que és un sistema infantil, poc realista i molt immadur d’explicar i justificar les coses”, conclou Lizeretti. En tot cas, el xiclet s’estira i els darrers dies diverses entitats han mirat de promocionar-se aprofitant aquest dilluns depriment, però en aquest cas per desmuntar-lo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera