Educació

Educació

Construir robots des de P3

El CosmoCaixa organitza una conferència internacional d’educació que es proposa trencar la desigualtat digital i les diferències de gènere en l’àmbit científic

Un taller ensenya als docents com introduir la robòtica des de petits

L’any 2025 cadascun de nosaltres tindrà un robot a la seva vida, ja sigui dins de l’àmbit laboral o personal.” Amb aquesta sentència aparentment futurista arrencava el taller Aprenent a viure entre robots: què és i com presentem l’assignatura als alumnes, un dels divuit que es van fer en la quarta Conferència Internacional d’Educació, Barcelona STEAMConf 2018 al CosmoCaixa, que va aplegar experts educatius d’arreu del món i docents, que van compartir coneixements i experiències educatives per millorar els aprenentatges a l’aula.

La quarta edició de l’STEAMConf es va centrar a trobar programes i recursos per minimitzar les desigualtats que provoca la digitalització i els desequilibris de gènere en els estudis cientificotècnics, encara ocupats de manera força majoritària pels nois.

Amb aquests objectius, Maria Àngels Fernández i David Hispano, professors de la Fundació Collserola, explicaven als docents participants en el taller com treure profit de la robòtica per superar quatre reptes per als seus alumnes: fer un robot assistencial, amb un botó perquè les persones grans puguin avisar el metge només pitjant-lo; construir un gos pigall robot per a una persona invident; fer un robot capaç d’expressar emocions, i construir un semàfor acústic per a cecs.

“Els reptes amb un vessant social són molt importants perquè és més fàcil que s’hi vinculin les noies, que no pas amb els lúdics”, explicava Fernández, que en les seves classes ha experimentat un augment de l’interès de les noies per una disciplina que tradicionalment atrau més els nois com és la robòtica quan hi afegeixen un component de servei a la societat. “Un cop ja has atret les noies amb això, ja s’han enganxat a altres aspectes de la robòtica com ara els més lúdics”, hi afegia la professora.

Bibiana Martín, mestra d’anglès de l’escola Trentapasses, de Vilalba Sasserra, al Baix Montseny, assisteix al taller amb ganes d’introduir la robòtica en l’assignatura de ciències en anglès que fan al seu centre. A l’escola tenen uns quants iPad com els que fan servir en aquest taller per introduir les ordres indicades als robots perquè facin la seva funció. El company amb qui ha de fabricar el robot assistencial, Valentí Feixas, és professor de la Facultat d’Educació de la Universitat Ramon Llull (URL) i està interessat a conèixer, a través dels professors de la Fundació Collserola, com “es planteja un exemple concret de robòtica en una escola”. Tots dos coincideixen que cal incentivar les vocacions científiques, especialment en les noies, des de primària, i fer-ho de manera atractiva.

Hispano està convençut que les diferències de gènere s’aniran escurçant i explica que, tot i que “encara hi ha més nois que s’interessen per la robòtica, cada cop hi ha més nenes que també ho fan”. La clau, introduir-la aviat, com a la seva escola, en què ho fan a P3.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
EL Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel ennuvolat i precipitacions disperses

Barcelona

El conductor de l’accident mortal a Avinyó no tenia carnet de conduir

Barcelona
MAR GUTIÉRREZ-COLÓN
DOCTORA EN FILOLOGIA ANGLESA (URV) I CAP DE L’EQUIP DE L’APLICACIÓ THE ART OF READING

“El joc és una bona eina per a l’aprenentatge de l’anglès”

TARRAGONA

La falta d’habitatge social obliga a usar pisos turístics a Girona

Girona

Les processons, pas a pas

Girona
societat

Un mort en un accident en una pista forestal

L’operació sortida supera la previsió de vehicles

barcelona
Sucessos
El conflicte per l’accés a les armes

Ferides obertes en la generació Columbine

Washington

Els mercats de Barcelona es blinden contra el turisme

barcelona