Societat

Societat

L’art de crear jocs

Des que es té una proposta lúdica fins que arriba al mercat passa, com a mínim, un any

Els prototips se sotmeten a proves abans de ser enviats a la fàbrica per garantir que tot funciona correctament

El nombre de jugadors augmenta sense parar per l’evolució del producte, el seu baix cost i el tipus d’oci presencial que aporten

El consum de jocs ha crescut els darrers anys perquè són un tipus d’oci amb un preu assequible

Entrar en una botiga de joguines pot ser com endinsar-se en un paradís. Estanteries repletes de jocs de tot tipus i per a tots els gustos, de temàtiques i dinàmiques múltiples. Però tots són producte d’un mateix procés, que, en el millor dels casos, s’allarga un any, fins que no arriben a ser susceptibles de ser comprats. L’autor d’un joc necessita com a matèria prima una idea, que precisament requereix com a font d’inspiració “dedicar moltes hores a jugar a infinitat de jocs”, assegura el creador de jocs i soci director d’Idea Lúdica, Josep Maria Allué. Provar les propostes que hi ha al mercat permet “configurar una caixa d’eines mental” per utilitzar els recursos que es puguin ajustar millor a cada nova invenció. Això es combina amb les ocurrències pròpies; en el cas d’Allué, confessa que sempre té a mà una llibreta per anotar-hi tot allò que se li acut i li sembla interessant. “L’autor ha de pensar en el públic a qui li agradaria adreçar-se i aconseguir que li resulti divertit”, subratlla l’expert en jocs Oriol Ripoll.

A banda de les propostes pròpies, Idea Lúdica dissenya jocs per encàrrec. Tot i que les demandes poden ser molt diferents, totes giren sobre un mateix eix: “El que s’ha d’aconseguir és crear una dinàmica al voltant d’una situació perquè la gent s’hi impliqui, senti un repte i es diverteixi”, diu Allué, que explica que, ja es tracti de transmetre el missatge d’una ONG, posar en pràctica una lliçó educativa o recrear una sèrie de televisió, “el joc sempre és l’estructura sobre què es construeixen els continguts i les dinàmiques”. En aquest cas, els encarregats de crear el joc s’han de documentar –ja sigui estudiant la vida dels refugiats sirians o mirant la pel·lícula en què es basaran– per aconseguir que el resultat s’ajusti al màxim.

Un cop decidida la temàtica i la dinàmica de joc, es construeix un primer prototip per fer-ne proves i polir les regles. En un principi, es demana opinió a persones properes, però més endavant es fan tests amb els qui, un cop a la venda, seran els jugadors. Comprovar que tot funciona permet a les empreses detectar a temps qualsevol error abans que s’imprimeixi la primera tirada del joc, que sol ser de milers d’exemplars. Per això, un grup de nens prova el joc i es verifica si la mecànica s’entén, si totes les peces funcionen, si els resulta divertit o si la durada i la dificultat són les adequades.

Però el prototip d’un joc no només se sotmet al dictamen dels jugadors, sinó també al de les editorials, que estudien si els interessa publicar-lo o no. “Els jocs han de ser divertits i originals, i la dificultat i la temàtica han de ser els corresponents al seu públic”, diu el director de l’editorial Devir, Joaquim Dorca. Sovint, es demanen canvis sobre el nombre de peces o el material, per exemple, ja que influeixen en el preu final del producte. “A banda que el joc sigui bo, s’ha de presentar a l’editorial adient i en el moment precís”, explica Allué, ja que es pot donar el cas que no s’ajusti al seu estil o que faci poc que ha publicat un producte semblant i no li interessi fer-se competència a si mateixa. De fet, no és estrany que un joc que ha estat prèviament rebutjat per una editorial sigui acceptat per una altra. Sovint, el punt de trobada entre creadors de jocs i editorials són les fires especialitzades: “Més de la meitat dels jocs que editem en un any són fruit de la nostra presència en fires”, apunta Dorca.

Tot i així, Ripoll destaca el micromecenatge com a alternativa per poder publicar un joc: “El que es necessita ja no és un editor, sinó una comunitat que hi doni suport.” Sigui com sigui, quan es troba la manera de treure’l al mercat és quan arrenquen les fases de disseny gràfic i producció, les darreres abans que els exemplars es puguin col·locar als prestatges de les botigues. En altres paraules, l’últim pas és il·lustrar la maqueta amb què s’han fet totes les proves perquè estigui tot enllestit per ser enviat a la fàbrica.

El consum de jocs no ha deixat de créixer els darrers anys a Catalunya: “La societat s’ha adonat que s’estan perdent els moments compartits de manera presencial, i el joc ho facilita tant amb la família com amb els amics”, explica Dorca. A més, els jocs són un tipus d’oci amb un preu assequible i que alhora s’amortitza: “En època de crisi, els jocs de taula van remuntar perquè permetien reunir-se amb els amics a un preu baix i tantes vegades com es desitgés”, justifica Ripoll. A això s’hi suma una millora del producte, hi afegeix Dorca, que afirma que “els jocs d’ara estan molt més ben produïts i més ben explicats”.

“El moment en què els jocs deixen de dependre de l’atzar per basar-se en la presa de decisions suposa un abans i un després”, relata Dorca, de manera que “s’aprèn a jugar durant cada partida i cada vegada es fa millor”, cosa que motiva a repetir.

De fet, els jocs que més èxit tenen ara són els que recreen un scape room, en què els jugadors han de superar un seguit d’enigmes per aconseguir escapar d’una habitació on estan atrapats. Un entreteniment en evolució constant que s’adapta a les modes del moment.

Els jocs de taula s’han popularitzat
gràcies a la creació d’un ecosistema al voltant d’aquest oci. Tal com destaca Ripoll, cada vegada són més habituals les botigues especialitzades i la celebració de festivals de jocs. “Fa uns anys, quan la gent es feia gran deixava de jugar, i això ja no passa”, subratlla l’expert. “La línia que separa un joc a què només poden jugar nens i un altre en què també poden fer-ho els adults és molt difusa”, diu Allué, i destaca que els jocs per a un públic major de 14 anys “també poden ser gaudits per una persona de 50” perquè li resultaran igual de divertits.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

lloret de mar

La Plataforma per la Pau, guardó Sa Gavina 2024 de la Festa de la Cultura

lloret de mar
QUART

El ple aprova una modificació de crèdit per al projecte de la nova biblioteca

QUART
Regne Unit

Cinc migrants moren en l’intent de creuar el canal de la Mànega

Barcelona
GIRONA

El Servei Municipal d’Esports ofereix 228 places en 23 cursos aquest estiu

GIRONA
societat

Multarà per l’excés de soroll i el consum d’alcohol al carrer

Sabadell
Societat

Estudiarà si cal reforç puntual dels mossos

Tarragona
salut

L’Associació Contra el Càncer posa en marxa el programa “Rutes Saludables”

olot
Gregori Vizcaino i Vallbona
Director de l’Ascensió, Fires i festes de Granollers

“Hem d’entendre l’Ascensió com un estat d’ànim”

Granollers
Olot

Urbanitzen l’últim espai verd de la falda del Montsacopa

Olot