Societat

Els taxistes redoblen el torcebraç

L’assemblea manté la protesta indefinida tot i el compromís de Foment de legislar

El sector no es conforma amb un “caramel”

L’acampada de cotxes a Barcelona s’estén pel passeig de Gràcia i Pau Claris

El carrer ha fet forts els treballadors del taxi i ahir ho van demostrar en una multitudinària assemblea celebrada a la part baixa del passeig de Gràcia de Barcelona quan pels volts de les 10 de la nit va decidir per aclamació i al crit de “Ni un pas enrere” tirar endavant la vaga indefinida fins a les últimes conseqüències. “Si hem arribat fins aquí cal anar fins al final”, era el comentari més repetit entre els concentrats. Això vol dir que els cotxes continuaran aturats al mig del carrer fins que no s’obtingui una resposta immediata del govern espanyol de limitar el nombre de llicencies de vehicles de lloguer amb conductor, VTC, a una per cada trenta dels taxistes.

L’assemblea va posar a debat el resultat de la reunió que els representants dels taxistes van mantenir ahir a Madrid amb el secretari d’estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, que va oferir al sector aprovar a mitjan setembre un nou marc regulador per “tendir a la relació d’una llicencia de VTC per cada 30 de taxis”. El compromís del govern espanyol s’explicitarà en una declaració que es vol aprovar en el Consell de Ministres d’aquest divendres.

Aquesta proposta és considerada “bona” pels taxistes encara que del tot insuficient, tal com va evidenciar l’assemblea. “El sector no se’n va cap a casa amb el primer caramelet que ens donin”, va dir un dels portaveus que va ser aclamat fervorosament per l’assemblea. Els taxistes també volen més concreció i rapidesa amb el compromís de traspàs de competències a les autonomies i els ajuntaments. “Fins que no hi hagi gestos concrets no farem ni un pas enrere”, va afirmar el portaveu d’Élite, Alberto Álvarez, que va ressaltar que allò que s’havia dit a la reunió i el que Foment havia explicat en una nota de premsa no era ben bé el mateix.

En la reunió de Foment, els actuals responsables del ministeri van adoptar una triple estratègia. En primer lloc van voler acontentar el sector amb el compromís de redactar i aprovar la nova normativa. En segon lloc, van insistir en el seu objectiu de traspassar les competències del sector a les autonomies i, en tercer lloc, van amagar la seva responsabilitat acusant l’anterior govern del PP de no haver volgut afrontar el problema de la irrupció dels cotxes VTC en el sector del transport.

La reunió a la seu central del Ministeri de Fomento va estar plena de tensió dins de l’edifici i a l’exterior, ja que els taxistes de Madrid van imitar la mobilització dels seus companys de Barcelona i es van concentrar davant de l’edifici ministerial, al passeig de la Castellana, i van arribar a omplir fins a quatre quilòmetres de la principal artèria de la ciutat. No només van ser els taxistes madrilenys els que es van sumar a la protesta, sinó que molts companys seus d’altres ciutats de l’Estat també s’hi van afegir.

Mentre la reunió de Madrid se celebrava, a Barcelona la protesta anava agafant cada cop més envergadura. Si durant el cap de setmana els taxis ocupaven només la Gran Via, entre plaça Espanya i Tetuan, des d’ahir al migdia la concentració de vehicles es va anar estenent als carrils centrals del passeig de Gràcia, que es van ocupar des de la Gran Via fins a la Diagonal, i també dos carrils del carrer Pau Claris, entre el carrer d’Aragó i la plaça Urquinaona.

Tot i l’ocupació de la gran artèria longitudinal de Barcelona, el fet que les travessies perpendiculars no estiguessin tallades va permetre una certa fluïdesa del trànsit que, sumat al fet que sigui juliol, va minimitzar els efectes del col·lapse. On sí que va ser molt complicat el trànsit durant tot el dia va ser a la zona de la plaça Espanya.

La protesta dels taxistes ha desencadenat el corresponent debat polític, tant en l’àmbit local com a en l’estatal. A Barcelona, l’acció de l’alcaldessa, Ada Colau, va centrar ahir el debat amb Esquerra, Ciutadans i el PP demanant-li que s’impliqui per ajudar a trobar una solució al conflicte. En l’àmbit estatal, Ciutadans va demanar la compareixença al Congrés dels responsables de Foment.

Mentre els taxis continuen aturats al mig dels carrers, avui i demà continuarà l’activitat als despatxos per intentar trobar una sortida al conflicte. Aquest matí hi haurà una trobada a la conselleria de Territori entre representants de la Generalitat i el sector, i Foment rebrà els portaveus de Unauto, la patronal dels vehicles de lloguer sense conductor. Per demà hi ha convocada la Conferència Estatal del Transport, on es pretén que les dues parts s’asseguin a la mateixa taula.

El Consell de Ministres aprovarà un compromís formal amb el taxi
Pedro Saura
secretari esat transport
L’oferta de Foment és bona, però no que s’ajorni fins al setembre l’aprovació de la nova reglamentació
Cesc Roca
portaveu del sindicat elite

Les botigues perden un 25% del tràfic de clients

El comerç de les zones afectades pel bloqueig del taxi ha perdut un 25% del tràfic de clients d’un dia normal. “La gent vol passejar i comprar amb tranquil·litat, evitant els conflictes”, afirma Salva Vendrell, vicepresident de Retailcat i president de la Fundació Barcelona Comerç, que opinen que el bloqueig a la ciutat “provoca l’efecte contrari al desitjat pel sector del taxi: mala imatge i desafecció de la ciutadania”. El sector del comerç va recordar ahir que avui el taxi “està a en una situació semblant a la del comerç als 90 amb l’entrada de grans operadors i al 2000 amb l’e-commerce” i que ha de buscar alternatives.

Taxistes de tot l’Estat s’afegeixen a la vaga

Taxistes de tot l’Estat, de ciutats com ara Madrid, Guadalajara, Saragossa o Palma, s’han sumat a la vaga dels companys de Barcelona. Els de Madrid van col·lapsar la Castellana, un dels principals carrers de la ciutat, i van causar greus problemes de trànsit. Els de Sevilla i el País Basc s’hi van afegir ahir a la tarda.

El sector turístic perd negoci i no vol mala imatge

El gremi hoteler de Barcelona ha expressat la seva preocupació per les conseqüències que l’actual mobilització del sector del taxi està provocant als ciutadans i visitants, i també a les activitats econòmiques de la ciutat. Demanen un diàleg urgent per solucionar els problemes i “protegir la imatge de la ciutat”.

Els viatgers de tren al Prat pugen un 73%

La xifra de viatgers de rodalies entre Barcelona i l’aeroport del Prat ha crescut un 73% com a conseqüència de la vaga. Tot i l’increment de passatgers, el servei funciona amb normalitat i els combois només van més plens de l’habitual en aquestes dates. Renfe ha incrementat un 25% les places a l’aeroport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia