Ciència

GUSTAU VIVAR

DOCTOR EN ARQUEOLOGIA I DIRECTOR DEL CENTRE D’ARQUEOLOGIA SUBAQUÀTICA DE CATALUNYA

“La nostra feina és fer parlar els objectes perquè expliquin històries”

Cada immersió dels submarinistes del Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya és un viatge al passat a la recerca de naus derrotades per tempestes o per episodis bèl·lics

El CASC té la seu a Girona. Això ja és un indici que el litoral gironí ha estat al llarg de la història escenari de molts enfonsaments de vaixells?
És així. El cap de Creus i el de Begur són els dos punts negres per a la navegació a la costa catalana. Som a tocar del golf del Lleó, un dels indrets més durs per navegar de tota la Mediterrània. Per allà hi entra el vent del nord, la tramuntana, i just al final hi ha el cap de Creus, que és complicadíssim sobretot per a la navegació de cabotatge.
I els naufragis atreuen els submarinistes...
S’ha de tenir en compte que el regulador d’aire es va inventar a Marsella als anys quaranta del segle passat. Va ser un invent militar per posar mines sota els vaixells. Després de la Segona Guerra Mundial, Cousteau ho va començar a utilitzar per al submarinisme civil. Així va néixer el pulmó aquàtic per a tothom, que ben aviat, amb els francesos, va creuar el golf del Lleó i es va emprar al litoral gironí, que als anys cinquanta era pràcticament verge. Només hi feien immersions els corallers tradicionals. Amb la popularització del submarinisme es van trobar molts jaciments i va començar també l’espoliació. Tot es va concentrar en aquesta zona, perquè les costes de Barcelona i Tarragona són grans sorrals, poc pràctics per a la immersió.
L’espoli submarí ha fet molt de mal?
Nosaltres tenim una carta arqueològica subaquàtica del litoral català on apareixen 836 jaciments coneguts, dels quals menys del 10 per cent no han estat espoliats.
Està més controlada actualment, l’espoliació?
N’hi segueix havent, però no és tan intensiva com abans. Als anys cinquanta i seixanta sortien de Barcelona vaixells plens d’àmfores cap als Estats Units. Era il·legal, però es feia. Ara això no passa, sobretot perquè els espoliadors se les van emportar pràcticament totes i també perquè la gent està més conscienciada sobre la necessitat de preservar un patrimoni que és de tothom. Una de les tasques del CASC és organitzar activitats amb els centres educatius per donar a conèixer l’arqueologia subaquàtica i conscienciar les noves generacions. Si ningú compra àmfores, ningú les anirà a buscar.
Per què les àmfores han estat l’objecte del desig dels espoliadors?
Són fàcils de localitzar, d’extreure i de vendre i no requereixen manteniment. Els espoliadors no treuen la fusta, per exemple, perquè se’ls fa malbé.
Quin és el perfil dels espoliadors al litoral català?
Habitualment són submarinistes particulars. Aquí no hi ha grans empreses cercatresors o d’espoli perquè fer això és car i amb el que es pot arribar a trobar a les nostres aigües no es cobreixen les despeses.
Els pescadors són bons aliats de la recerca arqueològica subaquàtica?
El CASC té una xarxa molt àmplia d’informants, sobretot pescadors i submarinistes, i això fa que ens arribi molta informació. Els aparells detectors serveixen per trobar el Titanic o altres grans vaixells de ferro a mil metres de fondària en un sorral, però no pas les restes d’un barco de fusta al costat de la costa.
Li agradaria treballar en un jaciment com el del ‘Titanic’?
Nosaltres som historiadors i totes les històries són interessants, però el Titanic és més per als periodistes que no pas per als arqueòlegs subaquàtics. Tot el que té relació amb el cas està documentat i no em faria cap gràcia excavar-hi. La nostra feina és fer parlar els objectes perquè ens expliquin històries que fins en aquell moment desconeixem. És l’arqueologia de l’accident. Estudiant les restes, la manera com va ser construïda la nau, la càrrega que portava, els estris personals dels mariners, podem ubicar-ho en el temps d’una manera molt precisa i bastir una història.
Fins a quina fondària treballen?
Ara ja podem arribar a una mica més de quaranta metres. Per a majors profunditats, concretament a les illes Formigues, comptem amb la col·laboració de l’empresa Ictineu. El seu submarí pot baixar fins a uns 1.500 metres, que és el pic de profunditat que té la costa catalana. També emprem el Girona 500, un vehicle submarí autònom creat pel departament de robòtica de la Universitat de Girona.
Què hi ha al fons marí de les Formigues?
Les restes del vaixell romà més ben conservat de Catalunya. És del segle I dC i el fet excepcional és que s’ha conservat una part de la fusta del casc. Creiem que transportava salaons o salsa de peix, però hem d’acabar d’estudiar el contingut de les àmfores. Hi ha feina per a anys.
Parlant de salses, n’hi havia una que agradava molt a les elits romanes: el garum.
Era un condiment fet amb peixos triturats. Es deixava fermentar amb totes les vísceres i sucs gàstrics fins que es podria i després, abans de consumir-la, la tenien un any a sol i serena. La Bètica, al sud d’Hispània, n’era una gran productora i es portava amb vaixell a Roma.
I el vi?
Va ser el primer producte que es va exportar massivament. Barcelona, Badalona i també la Tàrraco imperial en van ser grans productores. Era un vi d’una qualitat mitjana-baixa que es transportava amb vaixell fins a Narbona i des d’allà es distribuïa a tot Europa pels rius. També es feia arribar a Roma. Les classes populars se’l bevien, però l’elit romana preferia el vi grec, que tenia més fama i més qualitat. Per poder competir amb els grecs i com a estratègia comercial, els productors d’aquí van arribar a canviar el coll de l’àmfora romanitzada per fer-ne una d’imitació grega.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona