Ciència

RUBÉN MARTÍN

PREMI A LES CIÈNCIES I L’ENGINYERIA FUNDACIÓ BANC SABADELL

“Convertirem el CO2 en productes d’alt valor”

provat

“Podem atrapar els gasos contaminants i transformar-los en àcids grassos, aconseguint un benefici econòmic”

“Els nivells d’emissions actuals són demencials per a l’entorn”

Futbolista reconvertit
Rubén Martín (Barcelona, 1976) no va tenir una vocació científica precoç. De fet, volia ser futbolista i va jugar a les categories inferiors del Barça entre els 5 i els 15 anys. A casa, però, no li veien un gran futur com a extrem esquerre i va acabar doctorant-se en bioquímica.

Rubén Martín, doctor en bioquímica per la Universitat de Barcelona i cap de grup de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), rebrà demà el Premi a les Ciències i l’Enginyeria Fundació Banc Sabadell “per una visió innovadora i creativa de la catàlisi química” que obre les portes a una societat més sostenible.

Expliqui’ns la seva troballa.
Hem dissenyat unes varetes màgiques, que en realitat són catalitzadors, que atrapen gasos contaminants de l’atmosfera, entre els quals el diòxid de carboni (CO2), i donem un ús econòmic a aquesta captura utilitzant-lo per sintetitzar àcids grassos amb les mateixes propietats que els que ja coneixem.
Així s’ajuda el medi ambient i es pot fer negoci alhora...
Sí, perquè els nivells de CO2 actuals són demencials i hem de tenir clar que aquesta situació no és gens viable per a l’ecosistema terrestre. A més, els àcids grassos tenen un impacte important en la nostra economia. Tenen un valor de mercat aproximat de 20.000 milions de dòlars i són fonamentals en la indústria tèxtil, perquè són la base per fabricar el niló, però també s’utilitzen en àmbits tan diversos com la cosmètica, l’agroalimentària, en farmacèutica i en perfums.
Com funcionen les varetes?
Són catalitzadors de níquel, que és un dels metalls més abundants de la natura. El que fan és interaccionar i atrapar el CO2 per transferir-lo i ancorar-lo a derivats o al cru del petroli, creant els àcids grassos de manera econòmica i sostenible.
Es podrà implementar aviat?
Hem patentat algunes tecnologies i estic en contacte amb indústries per intentar fer-ho a escala industrial. Té possibilitats molt grans, perquè la indústria química és un dels principals factors pels quals tenim els nivells de CO2 actuals. Per tant, seria de gran atractiu implementar aquesta tecnologia a les indústries, perquè tot el CO2 que emeten pot revertir en un valor afegit econòmic. Les indústries estan molt interessades a implementar aquesta mena d’economia circular, perquè amb la nostra tècnica pots revertir el CO2 i fer productes d’alt valor afegit. Per a la indústria és perfecte i ha de saber que capturar aquests gasos contaminants és una font de negoci indiscutible.
Guanyar diners és l’incentiu ideal per fer que la indústria sigui més ecològica...
Sí. La ciència a vegades es veu com molt altruista, s’encasella sovint com a curiositat perquè en general falta molta cultura científica. Però òbviament ha de tenir un benefici econòmic si volem arribar a les indústries i que això fomenti coneixement i valor afegit per a la societat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Alcaldes de l’Arc Metropolità demanen a Madrid desallotjaments en 48 hores

sabadell
grècia

Troben amb vida a 15 migrants del naufragi a l’illa grega de Lesbos

Atenes

El Parlament reclama revisar els protocols en cas d’incidents greus a les presons

barcelona

Incident a la base militar de Sant Climent Sescebes per la presència d’una gallina amb una càmera

Sant Climent Sescebes

Els PGE destinen 112,98 milions a les comarques gironines

girona

Ripoll instal·la una nova escultura per donar la benvinguda al municipi

ripoll

Les funcionàries tindran fins a 8 hores de permís per menstruació o menopausa

barcelona

Activada l’alerta del pla Inuncat per pluges intenses

barcelona
Galícia

El maquinista de l’Alvia demana perdó i al·lega que la seguretat de la línia era deficient

Santiago de Compostel·la