Suècia

Svante Pääbo guanya el Nobel de Medicina per la seva recerca sobre el genoma d’espècies extingides

L’institut Karolinska d’Estocolm destaca que el científic ha creat una disciplina nova, la “paleogenòmica”

Els propers dies es coneixeran els premis de Física, Química, Literatura, de la Pau i Economia

El Premi Nobel de Medicina 2022 ha reconegut el suec Svante Pääbo pels seus descobriments sobre el genoma d’homínids extingits i l’evolució humana, ha anunciat aquest dilluns l’Assemblea Nobel de l’Institut Karolinska d’Estocolm.

El jurat del Nobel destaca que Pääbo ha establert “una disciplina científica completament nova, la paleogenòmica” en “revelar les diferències genètiques que distingeixen tots els humans vius dels homínids extints”. “Els seus descobriments proporcionen la base per explorar el que ens fa únicament humans”, afegeix.

L’Assemblea explica que el guardonat “ha descobert que s’havia produït una transferència de gens d’aquests homínids ara extingits a l’Homo sapiens”. “Aquest antic flux de gens per als humans actuals té rellevància fisiològica avui dia, per exemple, afectant la forma en què el nostre sistema immunològic reacciona a les infeccions”, assenyala.

A més, l’Institut Karolinska assenyala que el guardonat “ha aconseguit una cosa aparentment impossible: seqüenciar el genoma del neandertal, un parent extingit dels humans actuals”.

“També ha fet el sensacional descobriment d’un homínid extingit, el denissovà, a partir de dades del genoma recuperats d’una mostra d’os del dit petit”, emfatitza la nota.

El Nobel de Medicina és el primer de la ronda d’aquests prestigiosos premis, al qual seguiran els anuncis en dies successius dels guardons de Física, Química, Literatura, de la Pau i, finalment, el d’Economia, el pròxim dilluns.

societat