Societat

Taxistes i VTC intensifiquen el setge al govern

El conseller Calvet admet que les posicions són “irreconciliables” i veu més lluny la solució

Barcelona viu un dilluns de caos als accessos i a les rondes

És una guerra sense quarter entre poc més de 10.000 taxistes i almenys 2.000 conductors de vehicles VTC en què ningú vol afluixar la corda. El procés que ha de portar a la regulació dels vehicles de lloguer amb conductor amenaçava ahir d’enquistar-se per les posicions de força dels dos col·lectius enfrontats i per les dificultats que està tenint el Departament de Territori i Sostenibilitat per trobar una solució de consens, ja que, tal com va reconèixer ahir el mateix conseller Damià Calvet, “les posicions estan molt allunyades, són irreconciliables”.

El quart dia de la vaga dels taxistes de Barcelona va tenir ahir un doble escenari: els despatxos, amb múltiples reunions sense avançar gaire o gens, i el carrer, amb un col·lapse absolut per l’ocupació de la Gran Via, per part dels taxistes, i de la part alta de l’avinguda Diagonal, per part dels vehicles VTC. Va contribuir al caos la manifestació que el col·lectiu de taxistes va fer al matí, amb una marxa des de la conselleria d’Economia que va acabar a la ronda Litoral després d’aturar-se al parc de la Ciutadella, on els manifestants van intentar –sense aconseguir-ho– arribar fins al Parlament.

El conflicte del taxi va posar ahir també al descobert una pugna aferrissada entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, amb acusacions encreuades d’abandonament de funcions entre el conseller Calvet i l’alcaldessa Ada Colau. El govern considera que és l’autoritat local, a través de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la que haurà d’acabar de reglamentar el funcionament de les llicències VTC quan el decret del govern estigui aprovat, mentre que l’Ajuntament demana a l’executiu que assumeixi el conflicte i que el resolgui com més aviat millor.

La posició del col·lectiu dels taxistes va quedar molt clara quan, en arribar davant les portes del parc de la Ciutadella i en topar amb un cordó d’agents dels Mossos d’Esquadra, no es van arronsar i van buscar l’enfrontament cos a cos al crit de “ni un pas enrere”. El mateix crit el van repetir quan el líder del sindicat Élite Taxi, Alberto Álvarez, demanava que els seus companys fessin “un pas enrere” per deixar espai respecte al cordó policial.

Mentre es produïa aquesta escena, al Departament de Territori tenia lloc una primera reunió entre representants de les empreses de VTC i de l’administració catalana. En aquesta trobada, Calvet va poder constatar que els màxims responsables de la patronal del sector, Unauto, reclamen ser escoltats en la negociació i que no acceptaran un decret que, si s’aprovés amb els termes en què ara està plantejat, suposaria la ruïna del sector, segons els seus portaveus.

Mafiosos

Lluny d’arronsar-se, els representants dels VTC van passar ahir al contraatac. Josep Maria Goñi, exlíder sindical del taxi i ara representant d’Unauto a Catalunya, va denunciar que “a Barcelona hi ha un grup de taxistes violents amb tàctiques mafioses, amb l’objectiu d’aconseguir el seu propòsit d’exterminar la competència”. Segons els portaveus d’Unauto, des que divendres va començar la vaga a Barcelona, s’han atacat una vuitantena de vehicles VTC. Els incidents més greus es van produir divendres, amb un balanç de set detinguts, cinc dels quals van passar ahir a disposició judicial i finalment van quedar en llibertat.

La reunió de Calvet amb els representants de les llicències VTC va ser l’última d’un seguit de trobades que el conseller va mantenir des de primera hora del matí per analitzar la situació. Els diversos contactes li van servir per constatar que la primera voluntat del departament d’aprovar amb celeritat el decret per regular el sector s’haurà de revisar, i tot plegat ara requerirà més temps, si bé no es va quantificar quant. Pel que fa a la qüestió que centra la discòrdia, el fet que els VTC hagin d’esperar quinze minuts entre client i client –temps que els taxistes troben ridícul i la seva competència, excessiu–, el conseller Calvet va explicar que el decret establirà clarament que les autoritats locals –a Barcelona serà l’AMB– podran modificar aquest termini si ho consideren necessari.

Colau vol una hora

L’AMB creu que aquests quinze minuts s’han d’ampliar fins a una hora i vol que el decret ja ho reculli així. En aquests termes es va expressar ahir l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, circumstància que va ser rebatuda per Calvet amb aquestes paraules: “Que Colau assumeixi la seva responsabilitat i que no s’amagui darrere de la Generalitat.” Calvet no només està atrapat en la disputa entre taxistes i conductors de VTC, sinó que políticament també es troba entre el foc de l’Ajuntament de Barcelona i el d’algun sector del seu propi govern, com l’Autoritat Catalana de la Competència, ens adscrit al Departament d’Economia i de la Vicepresidència, que ahir va alertar que no es pot restringir l’actuació dels VTC. Aquestes declaracions van ser rebatudes per Calvet, que va assegurar que el govern té una sola posició sobre la qüestió.

El conseller informarà avui el consell executiu de l’estat de les coses, però la gravetat de la situació ja va forçar ahir al vespre una reunió entre el president de la Generalitat, Quim Torra; el mateix Calvet, i el conseller Miquel Buch. Per pressionar la trobada, els taxistes es van concentrar a la plaça de Sant Jaume després d’una assemblea en què van anunciar la intenció de tallar la frontera amb França amb l’ajuda dels armilles grogues. Calvet va rebre’ls en acabar la reunió.

Avui, una cinquantena de taxis de Tarragona s’unirà a les protestes de Barcelona i ahir els taxistes de Madrid van decidir ahir iniciar una protesta similar a la de Barcelona,

LES FRASES

40
per cent
més d’usuaris va registrar el metro que connecta amb l’aeroport aquest cap de setmana de vaga de taxis.

LES XIFRES

Ens plantegem, amb l’ajuda dels ‘armilles grogues’, tallar la frontera amb França
Alberto Álvarez
Élite taxi
5
taxistes
detinguts divendres al vespre per incidents a Barcelona van quedar lliures ahir després de declarar al jutjat.
Nosaltres no som aquí per legislar en contra dels uns o dels altres, sinó a favor de la ciutadania
Damià Calvet
Conseller de territori
És de sentit comú establir un mínim d’una hora per a la precontractació dels vehicles VTC
Ada Colau
alcaldessa de barcelona
Hi ha un grup de taxistes a Barcelona que actuen amb tàctiques mafioses per esborrar-nos
Josep Maria Goñi
Unauto Catalunya

Cada dia de vaga pot costar prop de 3 milions d’euros

Tothom té en el punt de mira el Mobile World Congress, que s’ha de celebrar a Barcelona a finals de febrer, i la possibilitat que el conflicte sobre la regulació del transport de passatgers en vehicles de turisme l’afecti amb col·lapses o boicots, però el cas és que, a hores d’ara, la vaga de taxis i la protesta dels cotxes VTC ja estan deixant empremta en l’economia del país.

Segons els càlculs que ahir va difondre el conseller Damià Calvet, cada dia d’aturada el sector del taxi deixa d’ingressar a Barcelona prop d’1,3 milions de pessetes, que és la quantitat que facturen els 7.000 cotxes groc-i-negres que circulen cada dia per la ciutat. Pel que fa als vehicles amb llicència VTC, el departament considera que cada dia ingressen uns 600.000 euros, quantitat molt important si es té en compte que avui només hi ha 2.000 llicències concedides, i n’hi podria haver el doble en poc temps, ja que els tribunals s’estan pronunciant a favor de les empreses i l’administració es veu obligada a concedir-les.

A aquestes quantitats, cal afegir-hi el milió d’euros que pot arribar a posar damunt la taula cada dia l’administració si finalment s’activa el reforç de servei públic per fer front a la falta de taxis. Aquest milió és el que costa un reforç del transport públic quan es decreta episodi de contaminació i es restringeix l’ús del vehicle privat en favor de l’autobús, el metro i el tren.

L’increment de la demanda és evident, com ho demostra el fet que aquest cap de setmana de vaga de taxis les parades de la línia 9 a l’aeroport van experimentar un creixement del nombre d’usuaris del 40%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

enogastronomia

Clou el cicle ‘d’vines 2024’ per promocionar la dona al sector vitivinícola

Lleida
societat

El 82% dels vehicles ja han sortit de l’àrea de Barcelona

barcelona
enogastronomia

El certamen internacional ‘Mundus Vini’ premia vins catalans

Barcelona
VERGES

La Dansa de la Mort dona inici a la Setmana Santa amb el desig de ser Patrimoni per la UNESCO

VERGES
sant antoni de calonge

Tallen un tram del passeig al trànsit a causa del temporal

sant antoni de calonge
mediterrani

Un terratrèmol de magnitud 5,7 sacseja el sud de Grècia

barcelona
infraestructures

Montgat tanca als vianants el passeig marítim del 2 al 5 d’abril

Montgat
SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona