Educació

La Jaume Bofill vol millorar l’educació postobligatòria

El 17,1% dels alumnes abandonen els estudis als 16 anys tot i haver acabat satisfactòriament l’ESO

La fundació recomana afavorir passarel·les entre estudis, millorar les beques i ampliar l’oferta

La Fundació Jaume Bofill, el laboratori d’idees entorn de l’educació, proposa que es reformuli el batxillerat i els cicles formatius de grau mitjà per reduir l’abandonament després de l’educació secundària obligatòria (ESO). L’abandonament escolar prematur es podria rebaixar actualitzant els continguts formatius, obrint itineraris entre els estudis i millorant les polítiques d’orientació amb suport a l’alumnat més vulnerable. L’abandonament s’ha reduït amb la crisi econòmica, ja que el mercat de treball no és tan seductor per als estudiants com ho era en l’època de la bombolla immobiliària. L’abandonament després de l’ESO va arribar durant el boom de la construcció al 32%. Ara, amb un mercat de treball que ofereix menys oportunitats, l’abandonament ha baixat al 17,1%, però la mitjana europea se situa en el 10,6%. El fracàs escolar no sempre n’és el motiu, ja que segons assenyalen des de la fundació en molts casos els estudiants han superat satisfactòriament els cursos de l’ESO però decideixen no continuar estudiant.

L’abandonament és especialment preocupant, segons la fundació, entre els joves estrangers i els fills de les famílies amb un baix nivell d’estudis, ja que la taxa és en tots dos segments del 34%. Per aquest motiu la millora de l’ensenyament postobligatori és per a la Jaume Bofill un mecanisme a favor de la igualtat d’oportunitats i, per tant, de l’equitat.

En el cas del batxillerat, als dos anys han completat els estudis el 80% dels alumnes. En el cas dels cicles el percentatge baixa al 46%. També es destacable l’alt grau de canvi d’estudis. Caldria, doncs, garantir que els estudis s’acaben amb èxit i per això la fundació proposta diverses fórmules. D’una banda, s’hauria d’assegurar una oferta d’ensenyaments prou àmplia, que estigui ben distribuïda territorialment i sigui econòmicament accessible per a tothom. Seria convenient també, segons la Jaume Bofill, afavorir passarel·les entre opcions de batxillerat i cicles formatius que permetin una major personalització dels estudis. També s’hauria d’actualitzar els estudis per fer-los motivadors i garantir l’accés de l’alumnat més vulnerable a través d’un sistema de beques.

LA XIFRA

17,1
per cent
va ser la taxa d’abandonament el 2018 entre els estudiants un cop acabat l’ensenyament obligatori


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia