Educació

Societat

Quan el teatre i la música obren portes a l'escola

Alumnes de 12 centres públics de Sabadell, inclosos en els sis plans educatius d'entorn, fan teatre i coral a l'hora de menjador amb un programa de l'Ajuntament

Volen garantir la igualtat i facilitar l'accés a la formació artística a estudiants d'entorns socials desafavorits

La proposta téel suport d'entitats culturals de la ciutat, com alGalliner

Fa sol i tota l'escola pública Joan Maragall, situada a l'entrada del barri de Can Puiggener, lluu. Les instal·lacions són antigues, però molt àmplies i se senten les veus dels alumnes per tots els racons. En una sala, set alumnes seguiran durant uns minuts les indicacions de l'Albert Gonzàlez, de la companyia alGalliner. “Si les haguessin de pagar les famílies, no hi tindrien accés”, explica González fent referència a les classes de coral i de teatre que, des de final del 2106, es fan a dotze centre escolars –incloent-hi els sis plans educatius d'entorn del municipi– en horari interlectiu, a l'hora de menjador. “Cada escola i barri és un món”, hi afegeix, mentre intenta explicar que cada centre ha adaptat a les seves necessitats el recurs que l'Ajuntament ofereix. En el cas de l'escola Joan Maragall, com que el valor de les arts és un dels eixos del projecte educatiu del centre, la iniciativa ha tingut una molt bona resposta. “A través de l'art, el teatre, la dansa, la música, la plàstica, treballem la convivència, perquè al centre hi ha nens de diferents cultures, ètnies i religions”, explica la directora, Cristina Amat. Hi afegeix: “De seguida ballen i canten i participen i es relacionen.” Aquesta és una realitat que es comprova de seguida. Part dels set alumnes que faran teatre envolten Amat i canten una cançó en català amb naturalitat, mentre Gonzàlez explica com anirà l'activitat: “Comencem normalment amb un escalfament, habitualment un joc, i després fem improvisacions. Hi estem una hora.” Entren a l'aula. Els alumnes riuen i es comencen a moure per l'espai. Són estudiants de tercer i de quart que habitualment es queden al menjador. Els han proposat participar en l'activitat i ho fan de manera voluntària.

Darrere la porta se senten, fluixetes, les veus dels alumnes. Els amplis passadissos del centre, que té 278 alumnes –“el 98% provenen de famílies no autòctones”, puntualitza la directora– estan buits. L'activitat es concentra al menjador i a alguns punts del pati. Amat posa l'accent en tota la feina que s'ha fet i que es fa per garantir el bon funcionament del centre i la feina que es desenvolupa per potenciar les relacions amb les famílies, també amb el suport de l'Ajuntament.

“La qualitat i la quantitat de les activitats que fan els nens estan vinculades al nivell cultural i econòmic dels pares, especialment quan parlem d'idiomes i de formació artística”, diu el regidor d'Educació, Joan Berlanga. Hi afegeix: “Per invertir aquesta realitat, hem apostat per acostar la formació artística i cultural a les escoles d'entorns socioeducatius desafavorits amb diferents programes.” La companyia alGalliner i el Centre Parroquial Sant Vicenç s'encarreguen de fer teatre i coral, l'Escola de Música i Conservatori, a les 12 escoles dels sis plans educatius d'entorn de la ciutat. L'Ajuntament disposa d'un pressupost de 20.226 euros perquè uns 250 alumnes puguin accedir gratuïtament a les activitats, a l'hora del menjador. En aquest curs, han posat en marxa altres iniciatives que s'inclouen al pla d'èxit i equitat educativa que, a l'hora que es treballa perquè tingui un document definitiu, l'impulsa l'Ajuntament de Sabadell. El programa A-cordant, doncs, té la col·laboració de l'Orquestra Simfònica del Vallès i consisteix a crear orquestres de corda a centres educatius en què els alumnes no acostumen a tenir accés a la formació musical fora de l'escola. En el primer any de funcionament, hi participen les escoles Agnès Armengol i Joaquim Blume amb uns 75 infants de primària. Amb aquesta iniciativa, músics de la Simfònica van als centres i col·laboren amb els professors de música. Dues escoles més del nord de la ciutat, Calvet d'Estrella i Sant Julià, es beneficien de tallers durant l'horari lectiu de guitarra, que van a càrrec de mestres de l'Escola Municipal de Música i del Conservatori. A banda, el consistori ha impulsat la creació d'un banc d'instruments. “Un dels eixos prioritaris de l'Ajuntament és la difusió de la formació artística”, assegura Berlanga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia