Educació

Nous itineraris de la formació

Les escoles de segona oportunitat reclamen que es reconegui la seva feina i se'ls trobi un encaix administratiu en el sistema educatiu

Donen una alternativa als alumnes que l'ensenyament ordinari no ha pogut atendre

El sistema educatiu continua presentant llacunes importants per atendre com ho necessiten els estudiants d'entorns més desafavorits i amb problemes per seguir l'ensenyament ordinari. Per això hi ha alternatives com ara els programes de formació i inserció (PFI) i les escoles de segona oportunitat, que ahir van reivindicar el seu paper en la societat i van reclamar un reconeixement de la seva tasca.

Ho van fer en una jornada impulsada per l'Obra Social La Caixa, al Palau Macaya de Barcelona, on es van presentar les conclusions del cicle de seminaris Escoles de segona oportunitat a l'Estat. Els participants van coincidir a demanar un canvi en l'enfocament de les polítiques educatives per fer front a les altes taxes de fracàs i abandonament escolar que aposti per la flexibilitat, la personalització d'itineraris formatius més llargs que alternin formació i treball, la generació d'aliances amb el món empresarial i l'aprofitament de les oportunitats que ofereix el sector digital.

“Estem treballant amb el Departament d'Ensenyament i amb el Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per buscar un encaix administratiu” als “centres educatius de noves oportunitats”, que és el nom que rebran aquestes escoles, segons explica Begonya Gasch, directora de la Fundació El Llindar, un dels dos únics centres d'aquest tipus que hi ha actualment a Catalunya. Gasch confia en la unió de les escoles, que ahir van signar un acord amb quatre centres de França, on aquest model està molt més estès, per “anar plegats a Europa” a buscar reconeixement. La col·laboració entre aquests centres inclourà l'intercanvi de joves, metodologies i professionals.

Les escoles de segona oportunitat, com ara El Llindar, han aconseguit rescatar de l'abandonament escolar desenes de joves que, com la Sara Cáceres, havien perdut tota esperança de sortir-se'n en el sistema educatiu ordinari. “A tercer d'ESO em vaig torçar, vaig tenir problemes a casa i vaig haver de repetir curs”, recorda la Sara, que aviat va “perdre les ganes i la motivació per estudiar”.

Quan va acabar el curs, en va parlar amb la psicòloga del centre, que la va adreçar a la Fundació El Llindar. Allà va cursar un PFI de perruqueria, una formació que combinava assignatures teòriques amb la pràctica i un intens seguiment educatiu i emocional dels professors. L'any següent va fer les pràctiques de perruqueria i ara està pendent de veure si supera la prova per entrar al saló Cebado de Cornellà de Llobregat, amb el qual la fundació té un acord perquè els alumnes hi facin les pràctiques. Les notes i la motivació per la seva carrera –diu– s'han girat com una mitja.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona