EDUCACIÓ
La veu dels més joves
Alumnes de sisè de primària de cinc escoles de Girona i Salt van protagonitzar un debat sobre temes d’actualitat en un concurs de retòrica
La veu dels més joves es va apropiar de l’Auditori Josep Irla dijous passat amb motiu del tercer concurs de retòrica organitzat pels serveis educatius del Departament d’Ensenyament al Gironès. Les escoles de Font de la Pólvora, Vila-roja i Sagrada Família, de la zona Girona Est, i El Pla i Silvestre Santaló, de Salt, es van reunir per participar en una jornada que va convertir els alumnes de sisè de primària en oradors que van debatre sobre tres temes d’actualitat: l’ús del telèfon mòbil a les aules, el treball en equip i el treball individual, i l’ús dels mitjans audiovisuals enfront dels llibres a l’hora d’estudiar.
Tot i els nervis i la falta d’experiència, els alumnes es van enfrontar als seus contrincants i al públic –format per companys de classe, professors i alguns pares i mares– amb fermesa i seguretat. Una de les alumnes d’El Pla de Salt, que va defensar l’ús del telèfon mòbil a l’aula, va destacar la seguretat que li proporciona: “Tenir el mòbil a mà ajuda si sorgeix algun problema familiar”, va dir. En canvi, el seu contrincant, estudiant de l’escola Sagrada Família, considera que l’aparell distreu massa. Respecte de la forma de treballar a classe, un alumne de Vila-roja va explicar que el treball en equip fa que “no et sentis tan sol i preocupat per la feina que has de fer” perquè els companys et poden donar un cop de mà si algun dia no pots anar a classe. Per contra, l’alumne de Silvestre Santaló considera que en grup és complicat veure el potencial de cadascú. A més, va destacar que el treball individual “facilita la feina de puntuació per part de la professora”. Sobre les eines d’estudi, un alumne de Silvestre Santaló va defensar la rapidesa dels mitjans audiovisuals i la força visual que té l’imatge: “Un documental és més fàcil d’entendre perquè podem veure el que va passar a través d’imatge i so.” Una alumna d’El Pla de Salt creu, per contra, que el vídeo no ajuda a pensar l’estudiant: “El cervell no fa cap esforç, mentre que llegir augmenta la concentració i t’ajuda a tornar-te més creatiu”, va exposar. Per preparar-se per als debats, els alumnes han participat, des del mes de febrer, en cinc tallers d’expressió oral i construcció de textos argumentatius. Aquest any, el concurs de retòrica va estar moderat, per primera vegada, per alumnes de tercer d’ESO de l’institut Montilivi de Girona, que també van participar en l’elaboració dels discursos: “Els instituts estan iniciant projectes de servei comunitari a tercer i quart d’ESO i els alumnes van plantejar fer aquest servei. Han après a treballar amb estudiants més joves i a planificar un acte”, explica Josep Tort, mestre de les escoles de Girona Est i un dels impulsors del projecte. La final del concurs es va convertir, com va dir Tort, en “una festa de la paraula” acompanyada de música i ball entre cada debat.