Educació

LENNART NACKE

PROFESSOR DE LA UNIVERSITAT DE WATERLOO I EXPERT EN LUDIFICACIÓ

“El bon mestre ha d’entendre la tecnologia”

“Amb la ludificació aprens sense adonar-te’n i d’una manera estimulant”

“A l’escola tradicional, equivocar-se és dolent; amb els jocs, no”

“Els pares han d’acompanyar els fills amb les novetats”

Lennart Nacke, professor de la Universitat de Waterloo, al Canadà, és un dels principals experts en ludificació (gamification), tema del qual ha fet una xerrada recentment a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Per a què serveix la ludificació?
Un dels avantatges és que fa augmentar la implicació de la gent, especialment quan han de fer tasques repetitives i avorrides. Amb la ludificació, les taques es tornen més estimulants. És especialment eficaç a l’hora de motivar a fer coses que no venen de gust, però no es pot forçar ningú a participar-hi. Cal una actitud adequada.
Molta gent té una percepció molt simple de la ludificació.
Sí, en general, es creu que es tracta de donar punts i recompenses, però la cosa no funciona així. Està bé que es faci si això reflecteix que has après una cosa específica: parles un nou idioma, has corregut una marató, saps com funciona un programa..., però la veritable motivació ve d’assolir els nostres objectius personals.
Com es pot adaptar el joc a l’educació?
Perquè els jocs siguin divertits i eficaços, han de facilitar l’aprenentatge, i el joc és el camí per fer l’aprenentatge estimulant. El joc permet que vagis superant reptes fins que assoleixis una habilitat determinada. A més, pots morir moltes vegades i no passa res, forma part del joc. A l’escola tradicional, en canvi, si t’equivoques és dolent.
Els nens passen moltes hores connectats a dispositius mòbils. Cal que s’hi connectin també a l’escola?
Sempre que hi ha una nova tecnologia, la gent es preocupa. Va passar amb els videojocs als anys noranta i ara sabem que tenen molts beneficis. Els mòbils a les escoles són tant una oportunitat com un risc. Si no hi ha una reflexió sobre com hem d’usar la tecnologia, pot ser perillosa. En el nostre entorn, però, aquests aparells hi són tan presents que si els nens no els fan servir de petits poden quedar sense competències tecnològiques clau per al futur.
Aquestes competències no les aprenen pel seu compte?
Molts aprenen aquestes coses durant el temps lliure o a casa, però qui diu que els pares estan ben qualificats per guiar-los? A l’escola hem de tenir mestres amb les competències adequades per fer això.
I els mestres estan ben formats?
Ho haurien d’estar. El bon mestre ha de ser algú que entengui la tecnologia i que pugui ajudar la gent jove a entendre-la, i els pares han d’acompanyar els fills en l’ús de la tecnologia.
Quines són les principals aplicacions de la ludificació?
S’utilitza en l’educació, per formar el personal de les empreses, en el mercat financer (per entendre com podem invertir millor, per exemple) i, en l’àmbit mèdic, per conèixer les malalties.
Quins usos preveu en els propers anys?
S’utilitzarà molt la realitat virtual, ja que la gent pot aprendre a través de simulacions d’un projecte real. Els ordinadors ja no són només una pantalla i un teclat, sinó que ens donen un munt de possibilitats. Amb la ludificació, aprendre cada cop és més estimulant i divertit, i el procés es duu a terme d’una manera que ni te n’adones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona