ensenyament
noves tecnologies
Un total de 109 alumnes gironins amb ceguesa han començat el nou curs
L’ONCE reclama que les noves tecnologies siguin totalment accessibles a tot l’alumnat
Un 99% dels escolars amb ceguesa estan en centres ordinaris
Un total de 109 alumnes amb ceguesa o discapacitat visual greu de les comarques gironines s’han incorporat a les aules aquesta setmana, igual que els seus companys, i ho han fet amb el suport educatiu dels professionals dels equips específics formats per professionals de l’ONCE i del Departament d’Ensenyament.
A tot Catalunya, aquest col·lectiu d’alumnat és de prop de 1.200 alumnes, un 99% dels quals estudiaran en centres educatius ordinaris, és a dir, d’acord amb el principi d’inclusió educativa. Aquest model ha aconseguit que, en acabar l’ESO, la taxa d’abandonament escolar sigui gairebé tres vegades inferior a la mitjana estatal (un 9,6% contra el 23,5% de l’Estat espanyol), i dos punts per sota de la mitjana europea, que se situa en un 11,9%, segons l’últim informe de l’agència comunitària d’estadística Eurostat.
A Catalunya, la distribució d’alumnes amb ceguesa per nivells educatius és: 256 escolars a infantil, 179 a primària, 152 cursen l’ESO, 41 fan batxillerat, 55 cursen cicles formatius, 106 són universitaris i 377 fan altres estudis.
Crida a l’administració
Amb l’inici del nou curs escolar, l’ONCE llança cada any un missatge a les administracions i a tots els implicats en el procés curricular perquè qualsevol innovació tecnològica a l’aula tingui sempre en compte l’accessibilitat, ja que, en cas contrari, pot deixar fora estudiants amb discapacitat visual i col·locar davant d’ells barreres de vegades insuperables. Webs, aplicacions, llibres i altres suports educatius han de complir amb la màxima del disseny per a tothom. L’organització recorda la necessitat que les noves tecnologies docents siguin totalment accessibles a tot a l’alumnat i ningú no en quedi exclòs. A Catalunya, el centre de recursos educatius de l’ONCE a Barcelona coordina per a tot el país l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes. Intervé en totes les etapes i modalitats i mira de donar respostes personalitzades.