Educació

MANEL TRENCHS

PROFESSOR D’HISTÒRIA DE L’ART A L’ESCOLA PIA SANTA ANNA DE LA CIUTAT DE MATARÓ

“L’espai per aprendre ja no és només l’aula, sinó el món sencer”

Nascut a Mataró al 1965, fa classe des del 1989. Ha estat reconegut com a vuitè millor docent del 2017 de secundària i batxillerat de tot l’Estat pels premis Educa Abanca

Què significa per vostè ser el vuitè millor professor de secundària i batxillerat de l’Estat?
Per un costat és un honor i penso que és un agraïment a la feina ben feta. També crec que és una responsabilitat per intentar mantenir el bon nivell de l’educació i ajudar a millorar-la.
Per participar en aquests premis a vostè l’havien de proposar terceres persones. Sap qui ho va fer i per què?
No. Et podien proposar des de professors, alumnes o exalumnes fins a gent que hagués estat en tallers amb tu.
Quins barems de la seva feina li van servir perquè el jurat dels premis el classifiqués en el vuitè lloc?
Hi havia una sèrie de criteris en els quals havies de demostrar si havies generat articles, quines activitats s’havien publicat a mitjans de comunicació, si fas tallers o formació i quina presència tens a les xarxes socials, entre d’altres. El fet d’utilitzar les noves tecnologies era important, però també pesava molt el fet que si tu fas una bona pràctica educativa aquesta traspassi les fronteres de l’aula.
Vostè ha capgirat la manera de fer classe amb la incorporació de les noves tecnologies a l’aula. Per què es va decidir a fer aquest pas?
Tot ve arran d’una anècdota. Estava en un sopar amb un grup de persones de mitjana edat i en la conversa va sortir la Venus de Willendorf (una escultura del període paleolític). Em vaig trobar que la majoria no la coneixia. En aquella època havia sentit a parlar de fer vídeos per capgirar l’aprenentatge i em vaig decidir a fer-ne un per explicar l’obra a aquest grup de gent. Després vaig comentar aquest episodi als meus alumnes i em van demanar que els ensenyés el vídeo. Així ho vaig fer. A partir d’aquí ells mateixos em van proposar fer més coses d’aquest estil, i vaig pensar: per què no? Al setembre següent ja el vaig incorporar a les classes.
Així doncs, el que abans semblava una amenaça ara és una oportunitat?
Totalment. Tinc molt clar que si tu penges una cosa al núvol, aquell alumne que més o menys és bo amb un o dos cops que ho visualitzi en té prou. Però per a aquell alumne que li costa, el fet de poder mirar el vídeo tants cops com ho necessiti se li converteix en un suport. A més, si les activitats que generes estan al núvol, això permet a l’alumne que hi pugui accedir en qualsevol moment.
Com es tradueix l’ús de les noves tecnologies en les seves classes?
Per un costat faig servir com a suport tot el que serien eines de Google. Per mi la base és Google Classroom, on a partir del qual als alumnes els generes un seguit d’activitats i a més tenen els enllaços a totes les eines tecnològiques que fem servir tant a l’aula com a fora. També utilitzo d’altres eines que em permeten fer un seguiment de les activitats que fan els alumnes des del núvol. Alhora, ells mateixos es poden gestionar el seu ritme d’aprenentatge.
Es podria dir doncs que l’aprenentatge traspassa les fronteres de l’aula?
Estic fent un projecte de Google que porta per títol The wall less classroom (la classe sense parets). Tinc molt clar que, cada vegada més, l’espai per aprendre ja no és només l’aula, sinó el món sencer. Tant per les activitats que fas com pels vincles que pots generar.
Què en queda, de l’ensenyament tradicional, a les seves classes?
Sempre existirà la idea de motivar l’alumne a tenir ganes d’aprendre. El professor és el llumí que ha d’encendre aquestes ganes. L’aprenentatge, però, l’hem d’adaptar als nous moments.
Els llibres, els apunts i les fotocòpies han passat a la història?
No. Aquí hem de tenir molt clar també que una cosa no nega l’altra. El fet de la lectura d’un llibre com a mitjà de consulta pot ser útil. S’ha de tenir present que no tots els alumnes aprenen ni al mateix ritme ni amb la mateixa estratègia. Hi ha alumnes a qui els va molt bé prendre apunts.
Ha notat que les noves tecnologies a l’aula milloren els resultats acadèmics?
Jo tinc una avaluació externa, que és la selectivitat. Els resultats no m’han baixat, al revés, tendeixen a anar pujant. Tot i això, el que em motiva més són els intangibles com el fet que els alumnes em demostrin que estan interessats en la matèria. Això no és puntuable amb notes.
Què ha de tenir el docent del segle XXI?
Els rols de professor i alumne han canviat. El docent ha de ser l’agitador i l’alumne ha de ser el creador del contingut. A més, la presència de la tecnologia en el dia a dia és un factor molt important per ajudar l’alumne en el seu aprenentatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Rescaten un escalador després de caure i quedar penjant de la corda a uns 30 metres del terra a Montserrat

Montserrat

El centre de Platja d’Aro s’omple de festa, disfresses i confeti en la primera rua de Carnaval sense alcohol

Castell-Platja d’Aro
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

El sol continuarà present

Barcelona

Dos morts per coronavirus al nord d’Itàlia

Roma
RAMON GOMIS
METGE ENDOCRINÒLEG, DIRECTOR DELS ESTUDIS DE CIÈNCIES DE LA SALUT DE LA UOC I DRAMATURG

“La medicina del segle XX ha curat malalties i la del XXI n’evitarà”

BARCELONA

Els jutges pacten un criteri comú per la llei d’habitatge

barcelona

Arxiven la investigació a l’exdirector de la Dgaia

barcelona

La concertada: la segregació la causa el baix finançament

Barcelona

“Els bahá’ís a l’Iran no tenen dret a la identitat”

Barcelona