Educació

M. TORRES I A. VILA

COORDINADORA I PROFESSORA DEL GRAU EN NUTRICIÓ HUMANA I DIETÈTICA DE LA UVIC

“Posem l’alumne en una situació real que trobarà en una consulta”

Fa dos anys que van incorporar el projecte de parelles dietètiques perquè alumnes del tercer curs aprenguin fent un servei d’assessorament nutricional a usuaris de l’entitat Osonament

Com sorgeix la idea de fer les parelles dietètiques?
[Míriam Torres] És el segon any que ho hem fet i sorgeix amb el replantejament del grau de Nutrició Humana i Dietètica. Estàvem fent un canvi de memòria i un dels eixos estratègics és que a les diferents assignatures s’incorporés més la pràctica del que és ser professional dietista i nutricionista. Vam incorporar estratègies d’innovació docent, que l’alumne aprengués a través de noves metodologies i no a la clàssica classe de teoria. Amb l’entitat Osonament ja havíem fet diferents coses i els vam contactar per fer un projecte que anés en aquesta línia. I va ser el projecte d’aprenentatge-servei, que l’alumne integri les seves habilitats i coneixements amb un projecte per a la comunitat. Com que les persones d’Osonament tenen un trastorn mental es va buscar una assignatura on es treballés el tema de la patologia. Els alumnes fins ara no tenien integrada la salut mental al seu currículum i ho hem incorporat. A l’alumne de l’assignatura Dietoteràpia Aplicada se li assigna una parella d’Osonament.
Amb quins criteris?
[M.T.] Es troben el professor de l’assignatura i la persona que porta el servei d’Osonament i miren els perfils d’usuaris; si és rigorosa, estricta, disciplinada, si és oberta... i per afinitats s’intenta crear els perfils perquè hi hagi complicitat entre l’usuari i el futur nutricionista-dietista. [Anna Vila] En l’aspecte docent fem una primera part teòrica de l’abordatge de la hipertensió, la obesitat, etcètera. Durant la primera visita els estudiants fan la història dietètica i clínica, adquireixen habilitats comunicatives i se’ls dona responsabilitat perquè preguntin i valorin tot allò que necessitaran per fer un bon plantejament nutricional. Per exemple, preguntar qui va a comprar, en quin àpat té més gana... que seran bàsics per a la modificació d’hàbits. En base als hàbits alimentaris i les mesures antropomètriques que es prenen, el pes i alçada per trobar l’úindex de massa corporal, el perímetre de la cintura i la pressió arterial, li dona una base d’hàbits alimentaris. [M.T.] Amb les parelles dietètiques posem l’alumne en una situació real i un usuari real, que trobarà en una consulta. [A.V.] En l’alimentació pots plantejar una bona estructura alimentària, però l’èxit està que la persona la segueixi. Si no ho fa s’ha de buscar l’estratègia per aconseguir els màxims canvis. Els alumnes també s’adonen que cada usuari té les seves circumstàncies vitals i personals.
En sis mesos hi ha resultats?
[M.T.] És curt, però en un o dos mesos ja es comencen a percebre petits canvis que fan intuir que la intervenció va bé. Se li proposen petits canvis d’hàbits alimentaris.
Per exemple?
[M.T.] La gent no esmorza o, si ho fa, opta per coses no del tot saludables. I se’ls incorpora l’hàbit de menjar a primera hora del matí o se’ls canvia el perfil d’aliments. [A.V.] Per la medicació molts tenen limitat el consum de begudes i en beuen moltes de refrescants, com ara Coca-Cola, Fanta, etcètera, amb consums de fins a quatre litres. El volum de sucre és molt elevat i modificant-los la beguda d’una sessió a l’altra ja havien modificat el perímetre abdominal. El mateix passa en substituir un producte de brioixeria per una peça de fruita. No és un tractament perquè només són tres sessions. A la primera visita no se’n van amb la dieta, sinó amb una sèrie de recomanacions. Després amb les dades recollides fan un pla nutricional a base de recomanacions generals i d’una estructura de menú d’una o dues setmanes en funció del cas, que jo corregeixo. A la segona visita se’ls entrega i explica i a la darrera es veu el grau d’adherència al menú establert, si l’ha seguit, si ha tingut dificultats, i es tanca el projecte.
Aquests són mals hàbits que pot tenir tothom. Com a col·lectiu en tenen d’específics?
[A.V.] Serveixen per canviar horaris, ja que alguns en no treballar van a dormir tard, s’aixequen tard i l’estructura d’esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar queda trencada. La intervenció intenta estructurar els hàbits en les ingestes i les rutines en els horaris.
S’ha plantejat fer res semblant amb altres col·lectius?
[M.T.] Fem coses similars amb altres col·lectius, però és el projecte d’aprenentatge i servei que tenim més ben definit.
A altres indrets fan alguna cosa similar?
[M.T.] L’aprenentatge i servei és una estratègia d’innovació docent que s’està implantant en molts àmbits i als països nòrdics en tenen molt bagatge. Nosaltres vam decidir aplicar aquesta innovació pedagògica a la nutrició, on no hi ha experiències similars. [A.V.] N’hi ha, de col·lectius, a nivell de menjadors escolars a Navarra, però no està focalitzat a persones individuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona