Educació

Educació

Construir robots des de P3

El CosmoCaixa organitza una conferència internacional d’educació que es proposa trencar la desigualtat digital i les diferències de gènere en l’àmbit científic

Un taller ensenya als docents com introduir la robòtica des de petits

L’any 2025 cadascun de nosaltres tindrà un robot a la seva vida, ja sigui dins de l’àmbit laboral o personal.” Amb aquesta sentència aparentment futurista arrencava el taller Aprenent a viure entre robots: què és i com presentem l’assignatura als alumnes, un dels divuit que es van fer en la quarta Conferència Internacional d’Educació, Barcelona STEAMConf 2018 al CosmoCaixa, que va aplegar experts educatius d’arreu del món i docents, que van compartir coneixements i experiències educatives per millorar els aprenentatges a l’aula.

La quarta edició de l’STEAMConf es va centrar a trobar programes i recursos per minimitzar les desigualtats que provoca la digitalització i els desequilibris de gènere en els estudis cientificotècnics, encara ocupats de manera força majoritària pels nois.

Amb aquests objectius, Maria Àngels Fernández i David Hispano, professors de la Fundació Collserola, explicaven als docents participants en el taller com treure profit de la robòtica per superar quatre reptes per als seus alumnes: fer un robot assistencial, amb un botó perquè les persones grans puguin avisar el metge només pitjant-lo; construir un gos pigall robot per a una persona invident; fer un robot capaç d’expressar emocions, i construir un semàfor acústic per a cecs.

“Els reptes amb un vessant social són molt importants perquè és més fàcil que s’hi vinculin les noies, que no pas amb els lúdics”, explicava Fernández, que en les seves classes ha experimentat un augment de l’interès de les noies per una disciplina que tradicionalment atrau més els nois com és la robòtica quan hi afegeixen un component de servei a la societat. “Un cop ja has atret les noies amb això, ja s’han enganxat a altres aspectes de la robòtica com ara els més lúdics”, hi afegia la professora.

Bibiana Martín, mestra d’anglès de l’escola Trentapasses, de Vilalba Sasserra, al Baix Montseny, assisteix al taller amb ganes d’introduir la robòtica en l’assignatura de ciències en anglès que fan al seu centre. A l’escola tenen uns quants iPad com els que fan servir en aquest taller per introduir les ordres indicades als robots perquè facin la seva funció. El company amb qui ha de fabricar el robot assistencial, Valentí Feixas, és professor de la Facultat d’Educació de la Universitat Ramon Llull (URL) i està interessat a conèixer, a través dels professors de la Fundació Collserola, com “es planteja un exemple concret de robòtica en una escola”. Tots dos coincideixen que cal incentivar les vocacions científiques, especialment en les noies, des de primària, i fer-ho de manera atractiva.

Hispano està convençut que les diferències de gènere s’aniran escurçant i explica que, tot i que “encara hi ha més nois que s’interessen per la robòtica, cada cop hi ha més nenes que també ho fan”. La clau, introduir-la aviat, com a la seva escola, en què ho fan a P3.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona