Educació

El Síndic confirma que l’escola catalana “garanteix el pluralisme i no adoctrina”

Ribó presenta les conclusions d’un informe en què considera que hi ha pràctiques “puntuals per corregir”

Explica que de 4.800 centres educatius només s’han presentat 134 queixes, fet que considera “escassísim”

El Síndic de Greuges. Rafael Ribó, ha manifestat la seva convicció que ’’més enllà de situacions puntuals’’ a Catalunya ’’tenim una escola amb gran pluralisme i sense adoctrinament’’. Aquestes afirmacions les ha fet després de presentar les conclusions de l’informe El pluralisme a les escoles de Catalunya com a garantia del no-adoctrinament .

De les 174 incidències que el Síndic de Greuges i el Ministeri d’Educació han recollit des de l’1-O, per suposat adoctrinament a les escoles catalanes, en només 10 casos s’han detectat “’irregularitats’’ entre els quals destaca el comunicat d’uns serveis territorials als directors de centre que es va acabar remetent a les famílies o la presència d’estelades penjades en una escola. Representen només un 5,7% de totes les queixes estudiades, ja que la majoria, el 62,1%, el Síndic considera que no són irregularitats, i en un 6% no són irregularitats tot i que hi ha pràctiques a revisar. Pel Síndic, que de 4.800 centres educatius arreu del territori, només s’hagin registrat queixes referents a 134 escoles és una mostra que les crítiques pel suposat adoctrinament a les aules i els possibles conflictes són ’’escassíssims’’.

Fins a un 23% de les queixes no han estat verificables. Per això, el Síndic recomana a Ensenyament elaborar un decàleg amb instruccions sobre el tractament de la situació política i materials didàctics per poder abordar temes controvertits a les aules, per garantir els drets de tots els infants.

Així, el Síndic de Gregues ha analitzat les queixes que s’han fet arribar a la seva institució i també al Ministeri d’Educació, a través de diferents requeriments arran de l’1-O, durant l’aplicació del 155 com a autoritat educativa de Catalunya. En total, s’han estudiat 174 asos que afecten 134 escoles o instituts, i en només un 5,7% dels casos, el Síndic reconeix algun tipus d’irregularitat, és a dir, únicament en 10 d’aquests casos.

Entre aquets 10 casos destaquen la comunicació d’uns serveis territorials a les direccions dels centres de les comarques pertinents que després es va remetre també als pares. El Síndic considera que no s’havien d’enviar als pares. També s’inclou el fet que en algunes escoles, algunes el curs 2013-14, pengessin estelades. En aquest grup, hi forma part també el comunicat de vaga que s’ha fet des del centre convidant a mobilitzar-se i a participar a les manifestacions o el cas d’un professor que en hora de lleure va organitzar una activitat voluntària consistent en simular una votació.

En canvi, en el 71,3% dels casos, el Síndic no hi veu irregularitat. És el cas per exemple, dun qüestionari que es va passar a les famílies per comentar portades de diaris, o l’ús d’un portal de posicionament de vot utilitzat en una activitat docent per tota la classe. Pel Síndic, aquest fet que es planteja com a adoctrinament és ’’una manera de fomentar els valors a la participació’’. També hi ha la situació d’una escola en què el dia 2-O es va convidar als infants a fer dibuixos sobre el dia abans i en un d’ells s’hi veu escrit ’’per votar no s’ha de pegar’’. El Síndic defensa la llibertat d’expressió dels alumnes en aquestes situacions. Dins d’aquest grup també s’hi inclouen cartells de sindicats, per exemple.

En un de cada 4 casos que han arribat als requeriments, pràcticament el 23%, el Síndic considera que no són verificables i que no tenen consistència, com pot ser la denúncia que una escola feia activitats amb estelades pels infants, quan era una iniciativa de l’ajuntament, la queixa sobre la petició que els nens portessin una estelada a la camiseta al festival de final de curs, quan era un cas en què s’havia manipulat el comunicat original on es referia a una senyera – i era una camiseta feta especialment per l’AMPA.

Recomacions

Arran d’aquest informe i de la situació que ha produït a les escoles el tractament de l’1-O i de tota la situació política dels darrers mesos a Catalunya, el Síndic de Greuges recomana al Ensenyament incorporar a les instruccions del Departament sobre el funcionament dels centres, criteris i pautes per a les direccions sobre el tractament de la situació política. També demana elaborar materials didàctics per poder tractar temes controvertits a les aules, i promoure el tractament i el debat de l’actualtiat política. Proposa a la vegada promoure la formació del professorat per a l’abordatge dels temes controvertits a les aules i divulgar entre la comunitat educativa escolar els procediments de resolució positiva dels conflictes amb ús de les vies administratives.

L’informe del Síndic ha deixat al marge els 8 casos judicialitzats com ho són el de Sant Andreu de la Barca i la Seu d’Urgell. Rafael Ribó però s’ha mostrat esperançat en aquests dos casos, ja que ha assegurat que des de la seva intervenció en aquests casos ’’s’ha anat entrant en revertir el tema a la comunitat educativa’’ i ha recordat que el delicte d’odi està dissenyat per a defensar els col·lectius més vulnerables. Confia doncs, en reconduir els temes en el seu ’’marc adequat’’.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.