Educació

El suport comunitari als estudiants, fins als 20 anys

Educació posa en marxa una prova pilot en cinc ciutats per estendre els plans educatius d’entorn dels 0 als 20 anys

S’aposta per un model universal d’acompanyament per reduir l’abandonament

Els plans educatius d’entorn (PEE) van néixer el 2005, quan l’arribada d’immigrants va motivar l’entrada d’uns 160.000 nous alumnes al sistema educatiu. Calia donar una resposta comunitària a aquest repte i, sota el lema L’escola sola no pot, el món educatiu es va aliar amb els ajuntaments i les entitats per oferir tot d’activitats i acompanyament centrat especialment en l’alumnat més desafavorit d’entre 3 i 16 anys. El Departament d’Educació considera ara que cal fer un pas més, i es planteja que, més enllà de donar resposta a una necessitat determinada, els PEE són “una eina indispensable de transformació del teixit educatiu” en un entorn que necessita la col·laboració amb els ajuntaments. Per aquest motiu en el curs vinent es posarà en marxa una prova pilot en cinc municipis per acompanyar i orientar els alumnes d’entre 0 i 20 anys amb la voluntat de convertir-lo en un model universal, no orientat només als col·lectius desafavorits. Els municipis seleccionats han estat Ripoll, Tàrrega, Sant Vicenç dels Horts, Esplugues i l’Hospitalet.

Segons el conseller d’Educació, Josep Bargalló, els municipis escollits presenten realitats diferents que donen una mostra de la diversitat dels PEE. A tall d’exemple, Ripoll és un municipi petit sacsejat pels atemptats del 17 d’agost que s’ha obligat a implicar tota la societat en l’educació “perquè l’èxit de les persones és l’èxit de la convivència”, segons el seu alcalde, Jordi Monells. I l’Hospitalet, la segona ciutat més poblada de Catalunya, té barris d’alta complexitat com ara el de la Florida, en què es vol capgirar la vulnerabilitat social amb un pla integral que aprofita l’èxit dels seus centres educatius.

Durant dos cursos es plantejarà un model que vol orientar l’alumnat i les seves famílies en la continuïtat educativa. A l’etapa de zero a tres anys es crearan espais familiars per detectar de manera precoç les possibles necessitats educatives i orientar les famílies als recursos necessaris, a més de facilitar la transició a l’educació primària. Pel que fa a l’educació postobligatòria, a partir dels 16 anys es posarà l’accent en l’acompanyament als estudiants que no es graduen o que presenten risc d’abandonament. L’orientació vol vincular l’educació reglada a l’aprenentatge no formal per crear un itinerari formatiu individualitzat. Entre altres mesures –el pressupost de la prova pilot, amb 30 accions, és d’1,3 milions– es crearà el servei d’orientació d’àmbit comunitari, en què participaran diferents agents per fer un seguiment de l’alumnat en risc. Com va posar d’exemple l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz: “No pot ser que en un institut tinguem dues alumnes que no han trepitjat les aules ni un dia en tot el curs.”

LA FRASE

Aquest és el primer pas per universalitzar uns plans per garantir l’èxit educatiu dels 0 als 20 anys
Josep Bargalló
Conseller d’Educació

Plans en marxa en 109 municipis

Rosa M. Bravo

Els plans educatius d’entorn (PEE) inclouen gairebé tots els centres de màxima complexitat de Catalunya. En aquests moments hi ha 128 PEE en 109 municipis, el que va representar la participació, el curs passat, de 1.293 centres i 408.955 alumnes.

Segons Educació, les avaluacions dels PEE mostren que aquests han contribuït a fer augmentar l’ús social del català als centres educatius i a la igualtat a l’hora d’accedir a les activitats extraescolars. També han ajudat a incrementar el sentiment de pertinença dels col·lectius amb més risc d’exclusió. Amb el temps, als centres dels PEE s’ha superat, pel que fa al grau d’assoliment de les proves bàsiques de 6è de primària, el resultat del conjunt de Catalunya. L’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques avaluarà els nous plans al cap de dos anys per valorar les accions que han tingut més impacte en l’educació dels alumnes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Decoradors de ciutats

barcelona
AMADOU BOCAR SAM, PRESIDENT ASSOCIACIÓ SENEGALESOS, AUTOR DE LA PERLA NEGRA. FOTO : PAU LANAO
PRESIDENT ASSOCIACIONS SENEGALESOS, AUTOR DE LA PERLA NEGRA, MEDALLA D’OR AL MÈRIT

“La meva novel·la és una història d’amor que vol trencar tòpics”

Barcelona

Sis víctimes mortals en sis accidents per Setmana Santa

Barcelona
LA CRÒNICA

El nou Maig, més segur

Els gremis insten a comprar en parades autoritzades

barcelona

La nova escola Fanals de Platja d’Aro, pel curs 2020/21

CASTELL-PLATJA D’ARO

Suport financer per al projecte educatiu de Drissa

girona

Plataforma Educativa premia Oscar Camps

girona

Mutua Terrassa edita un conte per als nens que han de ser operats

Terrassa