Educació

Projecte pedagògic per al temps del migdia als col·legis, a Salt

Eixos S’està elaborant un protocol entre l’Ajuntament, les direccions dels centres i l’empresa encarregada del dia a dia de l’estona del menjador a les escoles

Es preveu que les noves pautes ja s’apliquin el curs vinent

“Es constituirà una comissió de menjador municipal”

“Els infants i els joves aprenen en tots els seus espais, en els diferents àmbits de la seva vida.” Aquest és un dels eixos clau de l’Educació 360. Salt va ser, el 2018, una de les onze poblacions de Catalunya escollides per realitzar-hi un pla pilot per desenvolupar aquest projecte, que pretén posar fi a la dicotomia de l’aprenentatge de dins i de fora de l’aula. A la vila de Salt, el pla pilot s’ha focalitzat en dos àmbits que ja existien, amb l’objectiu d’implantar-los en clau 360. Un dels espais triats per enfortir els lligams entre les hores lectives i les no lectives va ser l’estona del menjador escolar. I, en segon lloc, el Juguem: un programa de l’Ajuntament que està molt consolidat i que ofereix activitats extraescolars de lleure educatiu als nens i nenes i als joves del municipi (actualment, hi ha 480 inscrits).

Per optimitzar l’estona del menjador, des de l’any passat s’està treballant en l’elaboració d’un protocol centrat en el temps del migdia. La voluntat és que les mesures que s’hi recullin ja s’apliquin a partir del curs vinent als col·legis públics de Salt. Al municipi, els menjadors d’aquests centres estan gestionats pel Consell Comarcal del Gironès, que posa a licitació el servei a través d’un concurs públic (aquest curs acadèmic, a Salt, el servei és portat per Catering Vilanova, de Girona).

El protocol serà un projecte consensuat entre els directors i directores de les escoles, els coordinadors del menjador (que, juntament amb els monitors, són personal de l’empresa de servei d’àpats), dues àrees del consistori de Salt (la d’Educació i la d’Integració i Convivència) i el Consell Comarcal del Gironès, que n’està fent un seguiment.

L’Educació 360 va ser impulsada per la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, i conviden a sumar-s’hi a tothom que comparteixi els mateixos anhels. A Salt, es va elaborar primer un document marc, que era l’ideal de com es concep l’espai del migdia. S’hi posa de manifest que és imprescindible que el projecte educatiu del centre tingui una continuïtat durant el menjador escolar, que és un terç de la jornada al col·legi.

L’equip educatiu del temps del migdia està conformat per un coordinador o coordinadora, que està al capdavant de l’equip de monitors. A Salt, cada monitor es fa càrrec, de mitjana, de 18 alumnes, i en el protocol es planteja intentar reduir aquesta ràtio. També es proposa fomentar l’autonomia dels alumnes (servint-se el plat o decidint la quantitat de menjar que necessiten). I es vol afavorir la participació activa dels infants tant en les propostes que s’apliquin a l’estona de l’àpat com a la del lleure (unes iniciatives que es poden plantejar, per exemple, a través d’assemblees, bústies de suggeriments o comissions de menjador). A banda, es continuaran treballant els aspectes relacionats amb la igualtat de gènere, evitant els estereotips; estimulant la resolució dialogada dels conflictes i fent prevenció del bullying.

A més del document marc, es van formar 4 grups de treball, que estan acotant els punts i creant les noves dinàmiques. Un dels grups està pensant més activitats educatives dirigides que, com ara, es faran a l’espai del migdia. Un altre elabora una proposta de normes de convivència. Un tercer gira entorn dels hàbits saludables i d’higiene i un quart grup treballa en la constitució de les comissions de menjador i en l’adaptació del protocol marc. Els grups estan formats pels coordinadors del menjador. Per tal que puguin desenvolupar el projecte, una aportació de l’Ajuntament ha permès que estiguin contractats cinc hores més cada mes. Dues d’aquestes hores les destinen a preparar material; una hora i mitja a reunions amb les direccions dels centres i una altra hora i mitja és de coordinació amb el nucli 360º (hi ha membres de les dues àrees municipals participants i un expert de l’Educació 360 que està ajudant en tot el procés).

A cada escola hi haurà una comissió de menjador i, a àmbit de Salt, es constituirà una comissió de menjador municipal. En ella hi haurà representants de l’Ajuntament, de l’empresa, de les direccions dels col·legis i de les AMPA. La directora de l’escola Les Arrels, Ester Gibert, diu que tots els directors i directores estan absolutament d’acord amb el fet que el menjador és un espai educatiu i que cal potenciar-lo encara més com a tal: “Al protocol s’hi recull una filosofia molt bona i és interessant que els diferents centres anem en la mateixa línia”.

LA FRASE

Al protocol, s’hi recull una filosofia molt bona, però per fer-lo efectiu caldran més recursos i reduir ràtios
Ester Gibert
Directora de l’escola les arrels de salt

LA DATA

10.04.18
El pla pilot a Salt per un model educatiu a temps complet es va presentar en un acte a la Coma Cros.

LA XIFRA

448
infants i joves estan apuntats aquest curs al programa municipal d’extraescolars Juguem.

El programa Juguem, també amb mirada 360

G.P

El que els alumnes aprenen i treballen a l’escola és important que tingui una continuïtat real un cop acaben la jornada lectiva. A Salt, molts nens i nenes participen en les activitats municipals extraescolars del programa Juguem i, per això, es va considerar interessant que aquest projecte de l’Ajuntament també tingués una mirada 360. Per reforçar els vincles de dins i fora les aules, la idea és que els tècnics i tècniques d’integració social (TIS) dels centres facin d’enllaç entre les activitats extraescolars i els col·legis. Com a novetat, s’han confeccionat uns documents de traspàs d’informació entre els dos espais i, per exemple, els monitors i monitores del Juguem hi podran plasmar i reflectir com li està anant a l’infant l’extraescolar.

L’adaptació de dos projectes de Salt en clau 360 ha coincidit en el temps amb l’elaboració del pla educatiu de la ciutat. Inclou un total d’11 línies d’actuació, 37 objectius i 111 accions, les quals van ser formulades a partir de les aportacions de la comunitat educativa del municipi. El document va ser aprovat en el ple del consistori del 17 de desembre del 2018. Un dels cinc eixos en què està estructurat el pla és precisament el de l’Educació 360: és a dir, a temps complet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró
Xina

Pequín ordena retirar les aplicacions de Whatsapp i Threads

Barcelona

La lluita veïnal pel tancament de la cimentera arriba als jutjats per la via penal

MONTCADA I REIXAC

El corredor sud de Rodalies quedarà alterat tots els caps de setmana fins el juny

Castelldefels

Resolen l'avaria que havia afectat la telefonia mòbil al Ripollès

RIPOLL
ROSES

Reobren el camí de ronda entre les platges de Canyelles i Almadrava

ROSES