El projecte transformador fa un punt i a part, però els reptes educatius perviuen
Escola Nova 21 fa una crida a les institucions perquè l’estenguin a tot el territori
El canvi de paradigma educatiu és una necessitat de tots els alumnes
Després de tres anys en què prop de mig miler d’escoles i instituts de tot Catalunya han treballat per un canvi transformador en l’educació, Escola Nova 21 va celebrar ahir la finalització del projecte, sense oblidar que “els reptes educatius encara continuen”. Els representants d’Escola Nova 21 es van mostrar satisfets de la col·laboració que s’ha establert entre les 494 escoles i instituts que hi han participat i van demanar a les institucions que “acompanyin la transformació educativa”.
Durant aquest any, el projecte d’Escola Nova 21 ha estat sotmès a una exhaustiva avaluació externa, de la qual ahir es van presentar els resultats. Una de les conclusions és que s’ha consolidat la percepció que el canvi de paradigma educatiu és una necessitat de tots els infants per donar respostes al món actual. Per altra banda, s’han produït canvis rellevants en gairebé el 70% dels centres educatius que hi participaven, i s’ha reconfigurat el 40% del temps lectiu. A més, el 75% dels centres reconeixen que l’estratègia ha contribuït a orientar-los en la seva gestió del canvi.
Durant l’acte de clausura, amb la presència del president del Parlament, Roger Torrent; el conseller d’Educació, Josep Bargalló, el diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Alfredo Vega, a més dels representants de les entitats impulsores, es va recordar l’origen del plantejament d’Escola Nova 21. “Ens vam adonar que el que fèiem a les aules no donava resposta a un aprenentatge significatiu”, va assegurar la directora de l’Escola Virolai de Barcelona, Coral Regí, que hi va afegir que “calia canviar el paper de l’escola”.
El director de la Fundació Jaume Bofill es va felicitar perquè tres anys després Escola Nova 21 “ha contribuït a canviar el debat educatiu en un nou paradigma” i creu que “escoles i mestres han demostrat que estan preparades pel canvi”. El president d’Escola Nova 21 va destacar l’equitat com a eix transversal de l’educació i va refermar que “no hi pot haver cap barrera d’accés a l’educació de qualitat, cap infant ha de quedar exclòs d’aquest model”.
LES FRASES
Donar continuïtat al canvi
La directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, va aprofitar l’acte d’ahir per explicar que, aprofitant el llegat del programa educatiu, el departament d’Ensenyament impulsarà un laboratori de transformació educativa per donar continuïtat a Escola 21. Així, el departament vol “entomar el repte “ d’aportar a la resta del sistema els elements de millora que ha detectat el programa. D’aquesta manera treballarà per potenciar les xarxes entre els centres educatius, desenvolupar un laboratori de transformació per transferir les bones pràctiques, al mateix temps que s’implementa un programa d’acceleració de la transformació educativa.