Educació

Ciència

Dia de la Dona i la Nena en la Ciència

Ciències en femení

Només el 30% dels estudiants de graus tecnològics i científics són dones

Educació i universitats posen en marxa diferents iniciatives per atreure les noies a les enginyeries, les ciències, les matemàtiques i les tecnològiques

Els estereotips socials i la falta de referents fa que moltes alumnes renunciïn als estudis tecnològics i científics

Moltes alumnes abandonen les matemàtiques a secundària per manca de seguretat

Avui és el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, una efemèride que cada cop va guanyant més pes, aparellada també a la promoció de les STEAM, per les sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques. El 2019 la Generalitat, les universitats i agents socials van acordar el pla interdepartamental STEMcat per impulsar les vocacions científiques amb un acostament humanístic especialment entre l’alumnat socialment desafavorit i les noies. Perquè s’ha detectat que la presència de dones en els estudis tecnològics i científics és de l’entorn del 30%.

Helena Vallès és una estudiant de telecomunicacions de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) que ara està preparant el treball final de grau. Ha participat en la creació de l’associació Young It Girls, que treballa des del 2017 per acostar els estudis tecnocientífics a les estudiants de primària i secundària. La idea va sorgir “d’un recull d’inseguretats i pors d’un grup d’enginyeres que no teníem referents directes i propers”. Les integrants de l’entitat van a les aules —durant la pandèmia fan activitats virtuals— amb l’objectiu d’evitar que les alumnes “no se sentin com nosaltres, que vam tenir por a l’hora de començar el grau”, explica Vallès. “Quan una noia es troba que és l’única que fa el batxillerat tecnològic es pensa que alguna cosa falla i que ella és el problema. Moltes abandonen les matemàtiques a la secundària per manca de seguretat en elles mateixes. La nostra voluntat és que les nenes no se sentin com ens hem sentit nosaltres i no tinguin por de començar un grau tecnològic”, assenyala. Vallès no s’ha trobat amb situacions reals de discriminació per ser dona en telecomunicacions, i tampoc amb les pràctiques, però sí constata que les noies van més atemorides a l’hora d’enfrontar-se amb el món laboral.

La UPC ha preparat un conjunt d’activitats per al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència que inclouen la difusió de vídeos de científiques de la UPC i xerrades d’investigadores. Algunes investigadores participen en els programes Aquí STEAM i en el projecte #100tífiques de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, amb el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i el departament d’Educació. La vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Gemma Fargas, explica que aquestes activitats i les de la setmana del 8 de març “volen difondre la importància de les dones al món científic i tecnològic”. “Hem d’introduir la perspectiva de gènere als estudis perquè si no és impossible que es tingui al món laboral.”

Fargas explica que aquest curs el 29% de les matrícules a la UPC les han fet dones, quatre punts més que el 2015. “Ha pujat, però som molt lluny del 50%. Hi ha estudis amb molta presència femenina, com òptica i optometria o enginyeria biomèdica, però d’altres com telecomunicacions i enginyeria informàtica tenen com a molt el 13%.” Creu que els estereotips socials influeixen molt i la conseqüent pèrdua de confiança de les noies. I també el fet de no tenir referents propers i no veure l’aplicació real dels estudis. Això és el que treballen amb les 28 escoles i instituts amb què col·laboren al programa Aquí STEAM. Durant el curs s’expliquen projectes de recerca “amb un acostament més humà, en què les alumnes veuen la utilitat i l’aplicació dels estudis i com poden millorar la vida de les persones”. Com a exemple cita la investigadora Clara Prats i el seu treball amb dades que serveixen per prendre decisions en la pandèmia. La vicerectora detecta un interès de les empreses per contractar dones. “Crec que el tarannà està canviant. Si el futur és tecnològic no es poden dissenyar els productes amb patrons masculins.” Amb un futur en què la intel·ligència artificial serà cada cop més present no pot ser que només els homes introdueixin els algoritmes. “Si hi ha un biaix de gènere no respondrà a les necessitats de tothom”, conclou Fargas.

Mar Camacho, directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del departament d’Educació, comparteix el diagnòstic de la inseguretat. El departament treballa diferents programes per promoure les STEAM i ho fa amb estudiants d’entre nou i catorze anys perquè “a deu anys les nenes ja manifesten un autoconcepte negatiu envers aquests àmbits de coneixement tot i que, objectivament, la seva capacitació pugui ser millor que la dels nois”, assenyala Camacho. Aquest és un moment en què decideixen encaminar els seus estudis a altres àmbits, i la directora general ho atribueix als estereotips socials i a l’existència de molts més referents masculins. “Són professions que s’associen a homes, i la nostra missió és intentar trencar estereotips i educar en la capacitat de prendre decisions.”

La Generalitat té en marxa el programa STEAMcat, que va posar en marxa fa dos cursos. Hi participen 60 centres, 200 docents i uns 15.000 alumnes i s’acompanya els centres per treballar les STEAM amb perspectiva de gènere–el 2024 el programa es vol estendre a 200 escoles i instituts–. El professorat té una oferta formativa com les STEAM Tools, que ja han fet 3.000 docents. I una novetat recent és la construcció de l’Angeleta Ferrer, un institut a l’Eixample que a partir del curs vinent actuarà com a centre especialitzat en aquestes matèries amb la voluntat d’augmentar la presència de les dones. Vol ser també un referent en la formació docent i la recerca educativa, i el projecte es treballarà amb el BIST.

Premi a una científica
La tarragonina Sonia Ruiz Raga, investigadora de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia , ha estat guardonada amb el premi L’Oréal-UNESCO For Women In Science per la seva investigació sobre la conversió de llum solar en energia neta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona