Una escola de Barcelona obre un laboratori per a alumnes d’infantil
Està dirigit a alumnes des dels 18 mesos fins als 5 anys i compta amb 13 espais diferenciats
La mainada explorarà en el coneixement científic dels éssers vius, les seves relacions i el comportament amb l’entorn
L’escola Saint Peter’s de Barcelona ha inaugurat aquesta setmana el primer laboratori escolar adreçat als alumnes d’educació infantil. L’objectiu, fomentar la ciència i l’esperit de recerca entre els nens de 0 a 5 anys. Per dissenyar aquest laboratori, St. Peter’s School s’ha inspirat, entre d’altres, en el Lab 0-6 del campus Manresa de la Universitat de Vic-UCC, que també ha col·laborat amb el projecte amb la formació dels mestres.
El laboratori disposa de tots els recursos necessaris per desenvolupar la formació científica dels nens i nenes d’entre 18 mesos i 5 anys. En total, es tracta de 13 espais amb tots els elements d’un laboratori científic, però dissenyats a escala infantil i equipats amb taula de llums, plafons per treballar el magnetisme, la transmissió de moviment, palanques amb diferents eixos, un sorral amb l’ecosistema marí, una taula de classificació de minerals, microscopis i lupes i materials per fer experiments científics, entre d’altres. Tots els espais han estat construïts pel fuster Toni Mayor, que ha cohesionat les necessitats pedagògiques amb els mobles i els espais escolars.
“Quan passegem per les escoles i cerquem els espais de ciència, generalment ens dirigim als laboratoris de secundària. A educació infantil, en canvi, les escoles no disposen d’espais de ciència específiques per als més menuts”, explica Lourdes Barceló, directora pedagògica del centre barceloní. En aquest laboratori, els alumnes de 18 mesos fins a 5 anys exploraran en el coneixement científic dels éssers vius, les seves relacions i el comportament amb l’entorn; experimentaran conceptes relacionats amb els fenòmens naturals, com la gravetat, el clima o l’erosió; adquiriran conceptes com el canvi d’estat, la densitat o l’estructura, o investigaran des del joc la transmissió de calor, el magnetisme o la mecànica. I ho faran a partir de dos tipus diferents d’activitats: experiments sobre principis científics i activitats d’exploració individual.