Filologia Catalana llança un Pla Pilot d'Innovació Docent a Alacant
Produirà vídeos i una exposició itinerant per centres de secundària
Aquesta metodologia de treball potencia el procés d'aprenentatge, fomenta l'autonomia de l'aprenentatge de l'alumnat, així com la integració d'objectius lingüístics i de continguts
Filologia Catalana posarà en marxa, aquest pròxim any acadèmic 2015-2016, en el primer curs del grau i amb l'objectiu de potenciar el procés d'aprenentatge, un Pla Pilot d'Innovació Docent.
És la primera vegada que en la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d'Alacant es durà a terme un projecte d'aquest tipus.
El pla consisteix a plantejar l'elaboració de dues tasques en grup, inserides en el programa de totes les assignatures de primer curs; aquestes tasques són interdisciplinàries, de manera que es puguen combinar alguns dels objectius d'aprenentatge de les cinc assignatures implicades.
D'una banda, l'alumnat elaborarà un vídeo de creació o promoció, el contingut del qual se centrarà en la matèria de l'assignatura Grans Obres de la Literatura Contemporània, però que haurà de desenvolupar-se usant els coneixements de dues assignatures més, que són Català Expressió Oral i Escrita II i Recursos per al Coneixement i Ús del Català. Els vídeos resultants es presentaran al Concurs de Curtmetratges que organitza anualment la UA.
La segona tasca serà l'elaboració d'una exposició relacionada amb la temàtica sociolingüística, que es vertebra en l'assignatura Història Social de la Llengua Catalana, i que implicarà, també, les assignatures de Català Expressió Oral i Escrita I i la de Recursos per al Coneixement i Ús del Català.
El Departament de Filologia Catalana, amb la col·laboració de la Facultat de Filosofia i Lletres i el Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística de la UA, donarà suport a la conversió del treball en una exposició real itinerant, que es dirigirà a centres de secundària del districte universitari d'Alacant.
Els responsables del grau han indicat que aquest projecte exigeix la creació d'un producte, diferent en cada grup de treball i per a cada curs acadèmic, i que serà pactat entre els estudiants amb l'objectiu que esdevinga útil per a la societat.
L'alumnat aprendrà fent, experimentant, vivint una experiència relacionada amb el que aprenen en les assignatures. Aquesta metodologia de treball fomenta l'autonomia de l'aprenentatge i permet la integració d'objectius lingüístics i de continguts, en aquest cas tant sociolingüístics com literaris. Exigeix la perfecta coordinació del professorat d'un departament per a aconseguir objectius integrats, cosa que deriva en un excel·lent exemple de pràctica per al futur professorat de secundària.
Una altra mostra de la preparació i la implicació de l'alumnat de Filologia Catalana, amb resultats àmpliament innovadors, és el vídeo “Sóc del sud”, de l'assignatura Català: Expressió Oral i Escrita I, també de primer curs.