Societat

SOS del transport públic

La crisi de la Covid-19 pot acabar generant un dèficit de 500 milions d’euros durant aquest any

La Generalitat reclama a l’Estat el pagament de 109 milions a l’ATM de l’any passat i la creació d’un fons per assumir les despeses

La recuperació de la confiança en el transport públic serà fonamental

La caiguda del nombre d’usuaris del transport públic i l’increment de les despeses per mantenir el servei amb totes les garanties de seguretat durant la pandèmia han provocat que el dèficit es dispari i calgui buscar més recursos per al finançament. El conseller de Territori, Damià Calvet, va explicar ahir, durant la seva compareixença telemàtica en la comissió parlamentària de Territori, que el dèficit del transport públic a Catalunya podria enfilar-se fins als 500 milions d’euros a final d’any. Calvet, que va posar en relleu el paper del transport públic com a “aliat” en una situació d’emergència climàtica, va remarcar la necessitat que funcioni “com toca, amb l’oferta que correspongui en funció del moment i les mesures de seguretat que s’estableixin en els plans de desconfinament en funció de les fases i les regions sanitàries”.

És per això que el conseller va reiterar la seva petició a l’Estat perquè “efectuï el pagament a l’ATM de Barcelona de la partida del pressupost del 2019, ara en pròrroga, 109 milions d’euros”. També va reclamar la constitució d’un fons finalista i específic per fer front a les pèrdues d’ingressos i nous costos derivats de l’estat d’emergència, que va xifrar en 107 milions d’euros durant les primeres sis setmanes de la pandèmia, i va recordar la necessitat de les aportacions econòmiques per pal·liar el dèficit d’explotació del transport públic. Va detallar que els recursos per eixugar el dèficit es reparteixen en un 53% a TMB, un 16% a Rodalies, un 10% a FGC, un 20% en els busos interurbans i un 1,5% el TRAM, i va exposar que la situació s’està donant arreu d’Europa, on el dèficit global en els diferents sistemes de transport públic se situa al voltant dels 40.000 milions d’euros. El conseller va reconèixer que la posada en funcionament de la T-Mobilitat no complirà els terminis previstos, ja que no s’han pogut començar a fer les proves pilot a causa de l’aturada de l’activitat de les darreres setmanes, i que caldrà refer calendaris.

El vicepresident del govern, Pere Aragonès, va explicar ahir que els recursos que arribin des de l’Estat i Europa dels fons de reconstrucció cal destinar-los a Salut, Afers Socials i al suport de l’economia productiva, sense esmentar el finançament del transport públic.

L’AMB proposa mesures

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està treballant en una proposta d’acord metropolità, amb els 36 ajuntaments que en formen part, per planificar la nova mobilitat metropolitana després del coronavirus. El pla està centrat en 4 grans eixos amb 21 mesures prioritàries que cal emprendre immediatament o a curt termini, tant amb els mateixos ajuntaments metropolitans com amb altres administracions competents. Els eixos de la proposta són aconseguir una metròpolis amb més bicicletes i vianants, recuperar el transport públic com a servei essencial, potenciar una nova mobilitat en l’entorn laboral i preservar un aire net i saludable.

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, avança que la proposta, que s’ha elaborat amb la participació de consistoris i altres agents, es podria aprovar en el Consell Metropolità de l’AMB del mes de juny.

Nou carril bus VAO a la C-31 nord a Badalona

El conseller de Territori va anunciar ahir la posada en marxa d’un carril bus VAO a la C-31 nord a Badalona per agilitar el trànsit d’autobusos que entrarà en funcionament a finals de juny.

Més recursos per a la creació de carrils bici

La reunió de la Mesa de la Bicicleta d’avui servirà per anunciar una inversió de 20 milions de la Generalitat destinats a ajudes per a projectes de vies ciclistes urbanes i interurbanes.

Els taxis tindran una app per fer reserves i pagar

L’Institut Metropolità del Taxi i l’AMB han creat el pla de xoc per al futur del taxi amb mesures com ara la creació d’una nova app que permetrà geolocalitzar els taxis, reservar-ne i fer el pagament.

L’AMB confia a reactivar la ZBE aquest mateix any

L’AMB té previst continuar desplegant la zona de baixes emissions (ZBE) a l’interior de les rondes i espera aplicar abans que s’acabi l’any el règim sancionador que havia de començar l’1 d’abril i que va quedar ajornat per l’estat d’alarma. S’ha de decidir quan es començarà a multar els cotxes i les motos que circulin sense etiqueta ambiental i quan s’hi inclouen furgonetes, camions i autobusos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SALT

Identifiquen un inhibidor d’una proteïna clau en el procés de la metàstasi

SALT
Societat

Els sindicats de presons convoquen vagues el 26 d’abril i 11 de maig

Barcelona
CAMPRODON

S’estrena una guia turística que utilitza la Intel·ligència Artificial

CAMPRODON
VENTALLÓ

Les últimes pluges garanteixen els farratges als pagesos gironins

VENTALLÓ
TURISME ESPORTIU

El MICFootball2024 genera fins a 33.000 pernoctacions aquesta Setmana Santa

GIRONA

Pressió per un cos perfecte

Barcelona
Èlia Soriano
Directora de l’Institut Català de la Dona (ICD)

“Totes hem patit allò de «No soc prou prima», «No soc prou alta»”

barcelona
Isabel Muntané
Coordinadora del Màster de Gènere i Comunicació de la UAB

“Hi ha pressió estètica als dibuixos animats, a les sèries...”

barcelona

Catalunya, més laica que mai

Barcelona