La patronal del transport demana a Raquel Sánchez un topall del preu del gasoil i ajudes directes
La plataforma que convoca la vaga de transportistes manté les aturades i no reconeix la negociació
El Comitè Nacional del Transport per carretera (CNTC) que a hores d’ara es reuneix amb la ministra de Transports, Raquel Sánchez, reclama entre altres un topall als preus del gasoil i ajudes directes, i espera que un hipotètic acord permeti aixecar immediatament les aturades. La seva posició xoca amb la de la Plataforma Nacional per la Defensa del Transport, que és qui ha convocat la vaga i que no reconeix el CNTC com a interlocutor. El seu president, Manuel Hernández, ha deixat clar en declaracions a RAC1 que independentment dels acords que assoleixin el CNTC i el govern espanyol, l’aturada seguirà.
Raquel Sánchez manté a hores d’ara converses amb l’únic interlocutor reconegut pel govern espanyol, el CNTC, però l’executiu espanyol ja ha assolit dos acords previs amb aquesta patronal –un el 21 de desembre i un altre aquesta setmana per bonificar amb 500 milions el preu del gasoil professional- que no han servit per aturar les mobilitzacions.
A les portes del Ministeri, els membres del CNTC han assegurat que no s’aixecaran de la taula de negociació fins que s’assoleixi un nou acord, i recamen en primera instància un topall dels preus del gasoil. En tot cas, el president de Fenadismer, Júlio Villaescusa, ha admès que ell “no és ningú per desconvocar una vaga que no ha convocat”.
Villaescusa ha assegurat que ha assistit a la reunió amb la “ferma voluntat” d’assolir un acord i que, com va dir el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, no s’aixecaran de la taula fins que es produeixi aquest acord. “El país necessita sortir d’aquesta situació, i per això cal donar sortida a la multitud de transportistes que tenen una situació depauperada i que no poden deixar de menjar per posar els diners al dipòsit de combustible”.
Segons Villaescusa, calen “mesures importants que s’haurien d’haver adoptat abans”, com “un topall dels preus del combustible”, perquè “estem en guerra econòmica i cal adoptar mesures que en un altre temps no serien raonables, però que avui en aquesta situació cal activar” perquè “els que es volen seguir beneficiant d’aquesta situació no ho facin”.
També ha reclamat que s’esvaeixi la cadena de subcontractació, perquè “no és possible que empreses de transport a la primera contractació compleixin la legalitat, però la dilueixin a la subcontractació fins que els transportistes que treballen no puguin cobrir costos”.
Per aquest motiu, segons Villaescusa, cal que la llei de cost mínim –similar a la Llei de cadena alimentària- “es posi en marxa”.
El portaveu de CETM, José Maria Quijano, ha recordat que el CNTC és “el mitjà d’interlocució amb el Ministeri”, perquè és qui reuneix les associacions de transportistes. Ha recordat que la resta de la UE està adoptant mesures semblants a la bonificació i ajudes directes que el govern espanyol proposa per al sector.
En tot cas ha demanat que s’activin ja les mesures acordades al desembre entre la patronal i el govern espanyol. “Ara ens enfrontem a una situació complicada on calen mesures urgents del govern per pal·liar transitòriament la situació dels mercats”.
Yolanda Díaz diu que els transportistes en vaga són “els més vulnerables”
Paral·lelament, la vicepresidenta segona del govern espanyol, Yolanda Díaz, s’ha desmarcat aquest dijous de la línia oficial de la Moncloa sobre el conflicte i ha rebutjat qualificar els transportistes en vaga com a extrema-dreta. “Mai qualifico ningú i em consta que els que s’estan manifestant són els més vulnerables de la cadena de transport”, ha dit, perquè “són persones que estan treballant a pèrdues i compten amb la comprensió del govern”.