Societat

Els jocs dels fills (i els néts) del 'baby boom'

Tente, Nancy i els clics de Playmobil són algunes de les joguines dels nens que van néixer a la dècada dels 70, i que continuen triomfant entre els seus fills

El Nenuco. La Nancy. Lince. Telesketch. Juegos Reunidos Geyper. Clics de Playmobil. Meccano. El Cub de Rubik. Si aquests jocs eren a les prestatgeries de la teva habitació quan eres petit, ara deus tenir entre 30 i 40 anys i formes part del que es va anomenar el baby boom, una dècada amb una natalitat ufanosa a tot l'Estat.

Scalextric, els G.I.Joe, Tente, Barriguitas i Cine Exin completen una llista de jocs nascuts alhora que els fills del baby boom, la majoria dels quals continuen entretenint i educant els nens del segle XXI.

I per què continua presentant batalla un entreteniment, ara ja considerat de tota la vida, davant l'èxit i popularitat de Wiis, PlayStations i internet? Segons David Olesti, director de màrqueting de l'empresa catalana Educa Borràs, “bàsicament perquè són bons jocs” i perquè han sabut connectar amb totes les generacions. També hi té a veure que els pares transmeten als seus fills la il·lusió pels jocs que tenien ells quan no aixecaven un pam de terra.

Tot i que “la clau és tenir una bona base de joc”, Olesti subratlla que els jocs han de ser atractius per ells mateixos, i que els que ja no ho eren “s'han hagut d'adaptar” a les circumstàncies del moment o han mort.

El mateix opina Cristina Escudé, propietària de la botiga de joguines Barruguet, que afirma que els jocs de tota la vida, i sobretot els de fusta, que ells mateixos van començar a fabricar als anys 70, són els que continuen triomfant si es van adaptant.

Segons Escudé, les cuinetes, els bancs de fuster amb totes les eines i les vies de tren continuen mantenint l'essència d'abans tot i que han canviat els dissenys, els colors i els materials per fer-los més contemporanis.

La propietària de Barruguet explica que tenen molta demanda les nines “que no fan res”. Pensen exactament el mateix des del departament de joguines d'Abacus, que afegeixen que sempre han apostat pels ninots que “no són del tot automatitzats”. També asseguren que concretament el Nenuco, nascut als 70, té molta demanda per part de guarderies i que s'ha convertit en “tot un clàssic”.

De fet, l'empresa alacantina Famosa, juntament amb la Nancy i les Barriguitas, no ha deixat de fabricar-lo des de fa trenta anys i n'ha mantingut el disseny original. Cosa que no ha passat amb les seves coetànies, que han vist com els creixien els ulls i les pestanyes i els posaven maquillatge i complements de coloraines amb el pas dels anys. És més, del disseny original en conserven ben poca cosa.

Als anys 70, també de la mà de Famosa, van néixer els Famobils, ara alemanys i des de fa anys sota el nom de Playmobils. Els minininotets de plàstic més internacionals lideren les vendes de joguines d'arreu del món. Segons Abacus, és un dels seus jocs estrella perquè “no s'han quedat estancats”, ja que cada any treuen línies noves. Egipte ha estat, per exemple, la temàtica estrenada enguany.

Adaptar-se o morir
Però no per a tots la supervivència ha estat tan senzilla, ja que en moltes ocasions els mateixos jocs s'han hagut d'adaptar als nous temps. Adaptació que ha passat fonamentalment per la inclusió d'elements electrònics, CDs amb les demostracions, que han acabat substituint el llibret d'instruccions, i DVDs que han portat el joc del tauler a la televisió o a l'ordinador.

Per exemple, Lince, d'Educa Borràs i dels primeríssims anys 70, és un joc que ha evolucionat estèticament i de contingut, amb la inclusió d'un CD-ROM per jugar a l'ordinador. Segons Educa Borràs, “es tracta d'un complement al joc tradicional”, sense que es perdi l'essència de l'original.

Del Telesketch, Olesti explica que ara la pantalla és de leds i que el joc permet calcar el que el nen vulgui. També s'ha canviat el disseny de la carcassa i s'ha fet transportable incloent una nansa a la capsa.

També són nascuts en aquella època els puzles d'Educa, exactament de l'any 1967, que han evolucionat a nivell industrial, ja que se n'ha perfeccionat el tall i la qualitat de les impressions. Cada any Educa renova les imatges dels seus puzles per adaptar-se a les modes del moment, amb els dibuixos preferits pels nens, per exemple. L'èxit dels puzles, segons Olesti, és “perquè aporten alguna cosa més que diversió”, ja que el tipus de joc fomenta la socialització i la relació amb els altres.

El foment de la socialització també ha estat la clau de l'èxit de l'Scalextric, que va aterrar a l'Estat l'any 1963. Així ho afirma el conseller delegat de Tecnitoys/Scalextric, Sergi Pastor, que assegura que l'any 2008 s'han venut a l'Estat 160.000 slots, rècord de vendes des que van sortir al mercat.

Tot i ser una mica anterior a tots els anomenats fins ara, l'Scalextric cal destacar-lo com a element importantíssim en l'entreteniment dels fills del baby boom més enllà de la seva infantesa. Segons Pastor, és un joc que ha sobreviscut al temps perquè “és familiar, de conjunt i perquè no comporta cap perill”. També diu que “el que els pares volen és que el nen no s'aïlli”, i amb l'Scalextric aquest tema el tenen resolt.

Els desapareguts
Els nens que ja han passat la barrera dels trenta per Reis també demanaven els mítics Juegos Reunidos Geyper i el Cine Exin, tots dos amb intents recents de mantenir-se al mercat, però actualment desapareguts.

Com també van desaparèixer, amb la mort del seu fundador, els jocs de la Señorita Pepis, que tot i que es van crear als anys 60 van gaudir de la seva màxima popularitat durant els 70.

Maletes per fer labors, joies, costura, perfums, eren alguns dels exemples que Enric Giménez es va inventar per fer les delícies de les nenes de l'època. Així ho explica la seva filla Núria, que després de la mort del seu pare l'any 1985, afirma que la marca i els seus productes es van aguantar al mercat fins a principis dels 90 i gràcies als estocs que ja tenien.

Segons Núria Giménez, l'èxit de l'invent del seu pare, que curiosament mai va vendre nines, es va deure a un buit de mercat, ja que “en aquella època de jocs per a nenes no n'hi havia gaires”. El consultori de la Señorita Pepis que es va organitzar en paral·lel també va contribuir a la popularització d'una joguina que és protagonista ara mateix de nombroses ofertes a les webs de subhastes per als més nostàlgics.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona

Els àvis i les àvies porten el seu passat al Bosc de la Pabordia

girona
enogastronomia

La sommelier Anna Casabona queda tercera al campionat estatal

Sant Sadurní d’Anoia
societat

El Maresme actualitza el protocol de violències masclistes

premià de mar