Societat

Freqüències de rodalies a la línia Lleida-Balaguer

La Generalitat compromet 50 milions per crear trams de doble via i passar de 8 a 18 trens diaris per sentit

L'obra trigarà almenys tres anys

Nadal calcula que pot tenir un milió d'usuaris anuals

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica avui l'estudi informatiu per a la implantació del tren tramvia entre Lleida i Balaguer, aprofitant la línia existent de Lleida a la Pobla de Segur que gestiona la Generalitat des que Renfe se'n va desfer per falta d'ús. Segons el projecte, presentat ahir a Balaguer pel conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, es faran trams de doble via en alguns punts del recorregut entre Lleida i Balaguer per tal d'incrementar les expedicions fins als 18 trens per dia i sentit. Ara mateix n'hi ha 8.

Amb aquest objectiu, Nadal confia que la línia sigui finalment una alternativa al transport privat i tingui en el futur un milió d'usuaris a l'any. El 2009 es van comptabilitzar 239.000 usuaris.

La implantació del tren tramvia preveu també la reforma i adaptació urbana de les quatre estacions intermèdies: Alcoletge, Vilanova de la Barca, Térmens i Vallfogona de Balaguer. També inclou la construcció d'una variant i una nova estació a Balaguer. Aquesta variant és la peça més costosa de tota l'operació.

L'actuació té un cost d'uns 50 milions d'euros, segons han calculat els tècnics del departament. Nadal confia que en cinc o sis mesos estigui enllestit i aprovat el projecte constructiu. Amb això, Nadal calcula un període mínim de tres anys per fer realitat l'obra. És a dir, cap a principis del 2014. Fins llavors, els trens entre Lleida i Balaguer continuaran amb les freqüències actuals.

Tot aquest calendari passa per unes eleccions a la cantonada que podrien portar a un canvi de govern. Potser per això, l'alcalde de Balaguer, el socialista Miquel Aguilà, que ahir va acompanyar Nadal en la presentació, va reclamar al conseller que el compromís pressupostari i d'obres d'aquest projecte quedi fixat aviat en forma de conveni.

Quant a la resta de la línia entre Balaguer i la Pobla de Segur, el govern no veu necessari un augment de freqüències.

La unió de Lleida amb Balaguer amb freqüències de 18 trens al dia seria un primer pas cap a la creació d'un sistema de rodalies a Lleida. El problema és que les altres línies depenen de Renfe, que, de moment, no ha fet cap pas en aquest sentit. El sistema, si mai es constitueix, podria tenir enllaços amb les línies actuals amb ciutats com Mollerussa, Tàrrega, Cervera, les Borges Blanques, Binèfar i Montsó.

LA XIFRA

1.000.000
de passatgers
a l'any és l'objectiu per a la línia Lleida-Balaguer, amb 18 freqüències. Ara hi viatgen 239.000 persones/any.

LA FRASE

La línia de Balaguer serà una primera branca del futur sistema ferroviari de rodalies de Lleida
Joaquim Nadal
conseller de política territorial


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona